- Indlæg: 5624
Virkelighedens Dynamik kontra -->>
5 år 11 måneder siden #10605
af Thomas
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Virkelighedens Dynamik kontra -->> blev oprettet af Thomas
Lige meget hvor man læser de kloges ord omkring hifi/high end så drejer det sg om at få samme lyd hjemme i stuen som i koncertsalen, eller endnu bedre, anlægget skal spille som om orkestret stod i stuen.
Men det kan jo efter min overbevisning slet ikke lade sig gøre og ret mig endelig hvis jeg "tænker" forkert.
Starter vi med mikrofonerne der opfanger lyden, så bliver dynamikken allerede mindre der - Den lyd der går fra mikrofonen gennem kablet og hen til "mixeren" er allerede reduceret i dynamik der.
Derefter er der en masse elektronik som det skal igennem, hvad der præcist sker aner jeg ikke.
Men derhjemme i stuen afspilles der på LP, CD, streames eller andet og der render musikken selvfølgelig ind i en forstærker, men hvad gør den ved musikkens dynamik ?
De fleste forstærkere har vel 3-4-5 db dynamisk headroom.
Så kommer højttalerne hvor jeg ved at mange slet ikke er i stand til at kapére stor dynamik, dynamikken der kunne være der bliver ganske enkelt klemt/begrænset og til tider ganske voldsomt.
Så er det helt enkelt ikke en umulig opgave at få et mere eller mindre almindelig anlæg til at gengive som et orkester ?
Ved almindeligt anlæg mener jeg højttalere og forstærkere af det der kaldes high end, altså ikke kæmpe store hornsystemer eller systemer med rigtig mange højttalerenheder og specielle konstruktioner.
Hvis der allerede er en begrænsning i mikrofonen som det første og mere til efterfølgende, så kan de ting der skrives om rigtig mange steder jo slet ikke lade sig gøre.
Hvad er den største dynamik i en koncertsal f.eks ?
Og hvad kan man max hive ud af dynamik i et highend setup ?
Men det kan jo efter min overbevisning slet ikke lade sig gøre og ret mig endelig hvis jeg "tænker" forkert.
Starter vi med mikrofonerne der opfanger lyden, så bliver dynamikken allerede mindre der - Den lyd der går fra mikrofonen gennem kablet og hen til "mixeren" er allerede reduceret i dynamik der.
Derefter er der en masse elektronik som det skal igennem, hvad der præcist sker aner jeg ikke.
Men derhjemme i stuen afspilles der på LP, CD, streames eller andet og der render musikken selvfølgelig ind i en forstærker, men hvad gør den ved musikkens dynamik ?
De fleste forstærkere har vel 3-4-5 db dynamisk headroom.
Så kommer højttalerne hvor jeg ved at mange slet ikke er i stand til at kapére stor dynamik, dynamikken der kunne være der bliver ganske enkelt klemt/begrænset og til tider ganske voldsomt.
Så er det helt enkelt ikke en umulig opgave at få et mere eller mindre almindelig anlæg til at gengive som et orkester ?
Ved almindeligt anlæg mener jeg højttalere og forstærkere af det der kaldes high end, altså ikke kæmpe store hornsystemer eller systemer med rigtig mange højttalerenheder og specielle konstruktioner.
Hvis der allerede er en begrænsning i mikrofonen som det første og mere til efterfølgende, så kan de ting der skrives om rigtig mange steder jo slet ikke lade sig gøre.
Hvad er den største dynamik i en koncertsal f.eks ?
Og hvad kan man max hive ud af dynamik i et highend setup ?
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
5 år 11 måneder siden #10606
af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Virkelighedens Dynamik kontra -->>
I erkendelse af det umulige handler det om at genskabe illusionen om at invitere musikerne hjem i stuen. Illusionen :!:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
5 år 11 måneder siden #10607
af Gnavpot
Når foden vipper, ved man det er musik
Besvaret af Gnavpot på emne Virkelighedens Dynamik kontra -->>
Thomas jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med dynamik?
En mikrofon gengiver vel de frekvenser den modtager lav og høj uden begrænsninger.
Jeg har en del Jazz cd med stor dynamik uden begrænsninger.
Men er det ikke det her der er problemet!
lydogbillede.dk/nyheter/giv-os-loudness-knappen-tilbage/
En mikrofon gengiver vel de frekvenser den modtager lav og høj uden begrænsninger.
Jeg har en del Jazz cd med stor dynamik uden begrænsninger.
Men er det ikke det her der er problemet!
lydogbillede.dk/nyheter/giv-os-loudness-knappen-tilbage/
Når foden vipper, ved man det er musik
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kjeldsen
- Gæst
5 år 11 måneder siden #10608
af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Virkelighedens Dynamik kontra -->>
Alle mikrofoner har dynamik begrænsninger. Det bedste har dog ret gode data. Men, har man prøvet at indspille i et studie så vil man også vide at lyden fra mikrofon til højttaler ændrer sig meget. Jeg har prøvet dette med rigtigt godt grej og en mikrofon fanger ikke lyden som ørerne. Man kan komme ret tæt på, og så alligevel ikke
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
5 år 11 måneder siden #10609
af Thomas
Dynamikken, forskellen fra laveste til højeste niveau ved samme volumen.
Jeg tror ikke på at der er mange systemer der kan gengive et trommesæt realistisk.
I de yngre dage "legede" vi f.eks med en basguitar tilsluttet mic indgangen på en båndoptager og lyden ud over anlægget, der skulle man godt nok passe på ikke at få skruet for højt op hvis man var glad for sine højttalere
Kaj skriver: illusionen
Så er det jo ikke længere anlægget det drejer sig om, men hvor god man er til at få hjernen til at tro hvad det er man hører
Selv i dette videoklip lyder trommerne meget mere "rigtigt" end på flertallet af indspilninger men alligevel er ikke i nærheden af at være til stede
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Besvaret af Thomas på emne Virkelighedens Dynamik kontra -->>
Gnavpot skrev: Thomas jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med dynamik?
En mikrofon gengiver vel de frekvenser den modtager lav og høj uden begrænsninger.
Jeg har en del Jazz cd med stor dynamik uden begrænsninger.
Men er det ikke det her der er problemet!
lydogbillede.dk/nyheter/giv-os-loudness-knappen-tilbage/
Dynamikken, forskellen fra laveste til højeste niveau ved samme volumen.
Jeg tror ikke på at der er mange systemer der kan gengive et trommesæt realistisk.
I de yngre dage "legede" vi f.eks med en basguitar tilsluttet mic indgangen på en båndoptager og lyden ud over anlægget, der skulle man godt nok passe på ikke at få skruet for højt op hvis man var glad for sine højttalere
Kaj skriver: illusionen
Så er det jo ikke længere anlægget det drejer sig om, men hvor god man er til at få hjernen til at tro hvad det er man hører
Selv i dette videoklip lyder trommerne meget mere "rigtigt" end på flertallet af indspilninger men alligevel er ikke i nærheden af at være til stede
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
5 år 11 måneder siden - 5 år 11 måneder siden #10610
af Gnavpot
Når foden vipper, ved man det er musik
Besvaret af Gnavpot på emne Virkelighedens Dynamik kontra -->>
Thomas
Personlig synes ikke der er meget dynamik i det nummer:
Det her har lave og høje niveauer. Efter min opfattelse.
Personlig synes ikke der er meget dynamik i det nummer:
Det her har lave og høje niveauer. Efter min opfattelse.
Når foden vipper, ved man det er musik
Sidste redigering: 5 år 11 måneder siden ved Gnavpot.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen