- Indlæg: 5624
MyTower
- Kaj.
- Gæst
stiv skrev: Karsten havde fortalt, at han havde arbejdet lidt med sine elskede bånd-diskanter, efter han havde hørt mine højttalere og erkendt der manglede lidt top. Der manglede ikke noget top i diskanten, da jeg hørte dem, der er lige det som jeg forventede at høre.
Når man taler om "normalt dagligt lytte niveau", vil jeg mene, at der hos Karsten bliver spillet på 60/-70 dB ( jeg spiller på 80/-90 dB).
Så når der blev spillet på hans hjemme-niveau, hænger det hele flot sammen...men skruer man lidt op (til mit niveau), er det som jeg opfattede det, at den øvre mellemtone bliver lidt for fed/-dyb. Det er så også den eneste ting, som jeg kan sætte en finger på, så det er absolut i småtings afdelingen
Klangforskellen mellem at spille ved 60-70dB og 80-90dB ligger i ørets ændring af sin linearitet vist på billedet. Øret blive mere følsom for bas i takt med at lydstyrken øges. I mindre omfang sker det samme med diskanten. Op til omkring 90-100dB. Det er således ikke højttalerne der ændrer lyd men ørets opfattelse af den. Derfor er det altid en god ide at spille musik med samme styrke som det er naturlig for instrumenter og stemmer. Hvis naboerne giver lov ......
Og i takt med alderen kan diskantniveauet med fordel hæves.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- stiv
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
Skarp som altid har du fundet et af de meget få undtagelser fra reglen om at spille ved samme styrke som instrumenterne gengiver i virkeligheden. Min tanke var at spille med den styrke DU anvender frem for lavere styrke. Der hvor ørerne ikke mister evnen til at høre baslyde. Og her må man jo sige at du har ramt rigtigt. Der er næppe noget instrument der udvider frekvensområdet med lavfrekvente bastoner som et orgel kan det. På grænsen af at være en fysisk oplevelse. Hvor flertallet af højttalere blafrer med deres basmembraner uden andet resultat end menbranstøj samt anden og tredje harmonisk forvrængning af tonerne.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kjeldsen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
Kjeldsen skrev: Den geniale men åbenbart ikke audio file løsning hedder loudness
I tidernes morgen på sort-hvide reklamer for en "tre-lampers radio" omtalt som "fysiologisk volumenkontrol".
Men det kan man jo ikke bruge i den engelsksprogede moderne verden. Hvor ordet "loudness" erstatter og efterfølgende bruges i udskældt anti-audiofil sammenhæng :silly:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kjeldsen skrev: Den geniale men åbenbart ikke audio file løsning hedder loudness
Den findes faktisk i en lidt anden udgave på selv dyre forstærkere.......... Der hedder den tilt
Nej det har nu ikke meget med loudness at gøre, men idéen er vel lidt den samme; At ændre klangen til hhv høj og lav styrke
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen