- Indlæg: 5623
Juleferiens erfaringer
Maleren skrev: Nu skriver jeg noget der er lidt "fy", men var lidt en øjenåbner for mig.
Lånte engang min kammerats PA forstærker, 2x700watt@8ohm (blæser kølet, støjende af helvede til!) og spændte foran mine HT. Aldrig har jeg oplevet så meget kontrol og overskud, og de "stakkels" højttalere ydede langt mere en hvad man måtte forvente. Mellemtonen og diskanten lod dog noget tilbage at ønske sig, men kontrollen var uhørt god! Og bassen i et konstant jerngreb og med transistenter der ofte ikke kommer igennem på en alm "hifi amp".
Lige siden har jeg været fortaler for rigeligt med effekt, og gerne masser af det uanset størrelsen på højttaleren.
Glædelig jul
Jeg havde engang de gamle B&W 801S3 og de spillede faktisk først godt i bassen og hang sammen med resten, da de fik en Adyton XP4 bag sig.
Mange andre forstærkere kunne slet ikke magte de B&W.
Adyton XP4 er også en P.A. forstærker på ca 40 kg, 2 x 1900 watt trafoer, store lytter og 48 blæserkølede transistorer
440 watt / 8 ohm - 1100 watt / 2 ohm
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Mstrandholt
- Emne forfatter
- Offline
- Junior bruger
- Indlæg: 27
Maleren skrev: Nu skriver jeg noget der er lidt "fy", men var lidt en øjenåbner for mig.
Lånte engang min kammerats PA forstærker, 2x700watt@8ohm (blæser kølet, støjende af helvede til!) og spændte foran mine HT. Aldrig har jeg oplevet så meget kontrol og overskud, og de "stakkels" højttalere ydede langt mere en hvad man måtte forvente. Mellemtonen og diskanten lod dog noget tilbage at ønske sig, men kontrollen var uhørt god! Og bassen i et konstant jerngreb og med transistenter der ofte ikke kommer igennem på en alm "hifi amp".
Lige siden har jeg været fortaler for rigeligt med effekt, og gerne masser af det uanset størrelsen på højttaleren.
Glædelig jul
Det kunne bestemt være interessant at prøve. Må prøve at forhøre mig, om jeg kender nogle som ligger inde med sådan et bæst.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Mstrandholt
- Emne forfatter
- Offline
- Junior bruger
- Indlæg: 27
Jeg havde faktisk et sæt Dali 18 MKII før mine nuværende 40. Jeg synes faktisk at den havde bedre bas ved lav lydstyrke i min stue, med fuldstændig samme setup og placering.Svalen skrev: Jeg har haft dali 18, med de samme enheder som dali 40, blot færre, de kunne da få min NAD 208 forstærker op til at slå fra når der var gang i den (250w i 8 ohm) , så effekt er gud her, hvis det skal lyde dynamisk. Vil lige nævne at delefilter bør tjekkes hvis der savnes diskant (ulden lyd)
Jeg købte herefter mine dali 40, og flyttede Audax diskanten fra 18'erne. Kabinettet var nemlig grimt og forslået.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Mstrandholt
- Emne forfatter
- Offline
- Junior bruger
- Indlæg: 27
Thomas skrev:
Svalen skrev: Jeg har haft dali 18, med de samme enheder som dali 40, blot færre, de kunne da få min NAD 208 forstærker op til at slå fra når der var gang i den (250w i 8 ohm) , så effekt er gud her, hvis det skal lyde dynamisk. Vil lige nævne at delefilter bør tjekkes hvis der savnes diskant (ulden lyd)
Ja det sjove af det hele er at en Dali 18 MKII kræver mere af forstærkeren end Dali 40.
I "gamle" dage spillede jeg på Dali 18 MKII med en Yamaha M45 og den kunne slet slet ikke drive dem, den slog fra konstant.
Så hoppede jeg hen til en NAD 2600 som gjorde det noget bedre, men som også slog fra når der blev skruet godt op.
En forstærker som faktisk gjorde det hæderligt på både Dali 18 MKII og Dali 40 var en Acurus A-250 (og A 200), men bassen blev først rigtig god med en Aragon 4004 MKII på hvor toppen dog var knapt så luftig.
Men som trådstrater så har prøvet, prøvede vi også en Hypex UCD på et sæt B&W N801 og det gik slet ikke.
Der var så at sige intet bas, ikke engang meget kontrolleret bas, den var simpelthen næsten væk.
En integreret Yamaha forstærker på 100 watt sparkede meget mere liv i de B&W men lyd noget presset.
Så noget tyder på at nogle højttalere laver en belastning som KL.D slet ikke kan forenes med og det kan ikke være delefilteret alene da Hypex UCD og B&W N801 blev prøvet med elektronisk filter (det passive bypsset) og der var problemet det samme.
Jeg bruger selv KL.D forstærkere og har ikke nogle af de problemer da der er fin fin bas.
Men tilbage til Dali 40, denne gang en SE model, dem blev der spillet på med rigtig mange forskellige forstærkere.
Blandt andet LC audio 118 watt kl.a, Holfi NB 1 (sættet), electrocompaniet DMB 250, Brokoblede Zap Pulse 2.2SE, brokoblede XPmillenium, Acurus A 250, men det var først da der kom en Mark Levinson 336 på at de virkelig vågnede op og spillede virkelig godt, altså rigtig godt.
Ellers var Holfi og XP millenium at fortrække.
Electrocompaniet blev brandvarm efter en ½ times musik og lukkede ned indtil den var kølet af igen
Det er endnu ikke fundet ud af hvorfor nogle KL.D opfører sig sådan på nogle belastninger, men mht B&W N801 blev løsningen ZapPulse 2.3SE til den 15" (som dog heller ikke spillede bas på en ordentlig måde), Hypex på mellemtone/diskant og så en Copland DRC205 på, så skete der ting og sager.
Og som Svalen skriver, så tjek delefilteret hvis i får fat i et sæt Dali 18, da modstandene nok har set bedre dage og flere af spolerne har det med at "rulle sig selv ud" fordi de bliver varme.
Dali 40 og Dali 18 MKII synes jeg stadig er gode højttalere, der dog kræver rigtig meget af forstærkeren for at spille godt
Puha Thomas, der er nogle frygtelig dyre forslag i indlægget Men det er jo fantastisk at du har testet alt det grej på dem, så behøver jeg ikke at gøre det. Jeg var ovre hos Kaj for kort tid siden, det er blevet ganske hæderligt - men det egner sig ikke til det musik jeg høre, må jeg bare konstatere.
I din afslutning med konklusionen omkring Dali 40 -og 18, lyder det næsten som om der gemmer sig en anbefaling?
Jeg er i vært fald nysgerrig på, hvad der mon kunne afløse - som ikke ville kræve at jeg måtte sælge min første fødte.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Mstrandholt skrev:
Thomas skrev:
Svalen skrev: Jeg har haft dali 18, med de samme enheder som dali 40, blot færre, de kunne da få min NAD 208 forstærker op til at slå fra når der var gang i den (250w i 8 ohm) , så effekt er gud her, hvis det skal lyde dynamisk. Vil lige nævne at delefilter bør tjekkes hvis der savnes diskant (ulden lyd)
Ja det sjove af det hele er at en Dali 18 MKII kræver mere af forstærkeren end Dali 40.
I "gamle" dage spillede jeg på Dali 18 MKII med en Yamaha M45 og den kunne slet slet ikke drive dem, den slog fra konstant.
Så hoppede jeg hen til en NAD 2600 som gjorde det noget bedre, men som også slog fra når der blev skruet godt op.
En forstærker som faktisk gjorde det hæderligt på både Dali 18 MKII og Dali 40 var en Acurus A-250 (og A 200), men bassen blev først rigtig god med en Aragon 4004 MKII på hvor toppen dog var knapt så luftig.
Men som trådstrater så har prøvet, prøvede vi også en Hypex UCD på et sæt B&W N801 og det gik slet ikke.
Der var så at sige intet bas, ikke engang meget kontrolleret bas, den var simpelthen næsten væk.
En integreret Yamaha forstærker på 100 watt sparkede meget mere liv i de B&W men lyd noget presset.
Så noget tyder på at nogle højttalere laver en belastning som KL.D slet ikke kan forenes med og det kan ikke være delefilteret alene da Hypex UCD og B&W N801 blev prøvet med elektronisk filter (det passive bypsset) og der var problemet det samme.
Jeg bruger selv KL.D forstærkere og har ikke nogle af de problemer da der er fin fin bas.
Men tilbage til Dali 40, denne gang en SE model, dem blev der spillet på med rigtig mange forskellige forstærkere.
Blandt andet LC audio 118 watt kl.a, Holfi NB 1 (sættet), electrocompaniet DMB 250, Brokoblede Zap Pulse 2.2SE, brokoblede XPmillenium, Acurus A 250, men det var først da der kom en Mark Levinson 336 på at de virkelig vågnede op og spillede virkelig godt, altså rigtig godt.
Ellers var Holfi og XP millenium at fortrække.
Electrocompaniet blev brandvarm efter en ½ times musik og lukkede ned indtil den var kølet af igen
Det er endnu ikke fundet ud af hvorfor nogle KL.D opfører sig sådan på nogle belastninger, men mht B&W N801 blev løsningen ZapPulse 2.3SE til den 15" (som dog heller ikke spillede bas på en ordentlig måde), Hypex på mellemtone/diskant og så en Copland DRC205 på, så skete der ting og sager.
Og som Svalen skriver, så tjek delefilteret hvis i får fat i et sæt Dali 18, da modstandene nok har set bedre dage og flere af spolerne har det med at "rulle sig selv ud" fordi de bliver varme.
Dali 40 og Dali 18 MKII synes jeg stadig er gode højttalere, der dog kræver rigtig meget af forstærkeren for at spille godt
Puha Thomas, der er nogle frygtelig dyre forslag i indlægget Men det er jo fantastisk at du har testet alt det grej på dem, så behøver jeg ikke at gøre det. Jeg var ovre hos Kaj for kort tid siden, det er blevet ganske hæderligt - men det egner sig ikke til det musik jeg høre, må jeg bare konstatere.
I din afslutning med konklusionen omkring Dali 40 -og 18, lyder det næsten som om der gemmer sig en anbefaling?
Jeg er i vært fald nysgerrig på, hvad der mon kunne afløse - som ikke ville kræve at jeg måtte sælge min første fødte.
Jeg tror den du har nu gør det ret godt, men hvis der skal mere power på så en kraftig P.A forstærker
Boydk har nogle monotrin som vist gør det fremragende på et sæt båndhøjttalere som godt kan li mange watt, men jeg kan ikke huske hvilke det er.
Men før dem kørte han med LC audios Milenium/the end forstærkere som ellers gør det godt, men som slet ikke kunne noget på de højttalere.
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Mstrandholt
- Emne forfatter
- Offline
- Junior bruger
- Indlæg: 27
Ja, det er ikke altid en rød tråd i dette felt.Thomas skrev:
Mstrandholt skrev:
Thomas skrev:
Svalen skrev: Jeg har haft dali 18, med de samme enheder som dali 40, blot færre, de kunne da få min NAD 208 forstærker op til at slå fra når der var gang i den (250w i 8 ohm) , så effekt er gud her, hvis det skal lyde dynamisk. Vil lige nævne at delefilter bør tjekkes hvis der savnes diskant (ulden lyd)
Ja det sjove af det hele er at en Dali 18 MKII kræver mere af forstærkeren end Dali 40.
I "gamle" dage spillede jeg på Dali 18 MKII med en Yamaha M45 og den kunne slet slet ikke drive dem, den slog fra konstant.
Så hoppede jeg hen til en NAD 2600 som gjorde det noget bedre, men som også slog fra når der blev skruet godt op.
En forstærker som faktisk gjorde det hæderligt på både Dali 18 MKII og Dali 40 var en Acurus A-250 (og A 200), men bassen blev først rigtig god med en Aragon 4004 MKII på hvor toppen dog var knapt så luftig.
Men som trådstrater så har prøvet, prøvede vi også en Hypex UCD på et sæt B&W N801 og det gik slet ikke.
Der var så at sige intet bas, ikke engang meget kontrolleret bas, den var simpelthen næsten væk.
En integreret Yamaha forstærker på 100 watt sparkede meget mere liv i de B&W men lyd noget presset.
Så noget tyder på at nogle højttalere laver en belastning som KL.D slet ikke kan forenes med og det kan ikke være delefilteret alene da Hypex UCD og B&W N801 blev prøvet med elektronisk filter (det passive bypsset) og der var problemet det samme.
Jeg bruger selv KL.D forstærkere og har ikke nogle af de problemer da der er fin fin bas.
Men tilbage til Dali 40, denne gang en SE model, dem blev der spillet på med rigtig mange forskellige forstærkere.
Blandt andet LC audio 118 watt kl.a, Holfi NB 1 (sættet), electrocompaniet DMB 250, Brokoblede Zap Pulse 2.2SE, brokoblede XPmillenium, Acurus A 250, men det var først da der kom en Mark Levinson 336 på at de virkelig vågnede op og spillede virkelig godt, altså rigtig godt.
Ellers var Holfi og XP millenium at fortrække.
Electrocompaniet blev brandvarm efter en ½ times musik og lukkede ned indtil den var kølet af igen
Det er endnu ikke fundet ud af hvorfor nogle KL.D opfører sig sådan på nogle belastninger, men mht B&W N801 blev løsningen ZapPulse 2.3SE til den 15" (som dog heller ikke spillede bas på en ordentlig måde), Hypex på mellemtone/diskant og så en Copland DRC205 på, så skete der ting og sager.
Og som Svalen skriver, så tjek delefilteret hvis i får fat i et sæt Dali 18, da modstandene nok har set bedre dage og flere af spolerne har det med at "rulle sig selv ud" fordi de bliver varme.
Dali 40 og Dali 18 MKII synes jeg stadig er gode højttalere, der dog kræver rigtig meget af forstærkeren for at spille godt
Puha Thomas, der er nogle frygtelig dyre forslag i indlægget Men det er jo fantastisk at du har testet alt det grej på dem, så behøver jeg ikke at gøre det. Jeg var ovre hos Kaj for kort tid siden, det er blevet ganske hæderligt - men det egner sig ikke til det musik jeg høre, må jeg bare konstatere.
I din afslutning med konklusionen omkring Dali 40 -og 18, lyder det næsten som om der gemmer sig en anbefaling?
Jeg er i vært fald nysgerrig på, hvad der mon kunne afløse - som ikke ville kræve at jeg måtte sælge min første fødte.
Jeg tror den du har nu gør det ret godt, men hvis der skal mere power på så en kraftig P.A forstærker
Boydk har nogle monotrin som vist gør det fremragende på et sæt båndhøjttalere som godt kan li mange watt, men jeg kan ikke huske hvilke det er.
Men før dem kørte han med LC audios Milenium/the end forstærkere som ellers gør det godt, men som slet ikke kunne noget på de højttalere.
Jeg tænkte egentlig på en værdig afløser til Dali 40, hvis det overhovedet findes?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen