- Indlæg: 5623
Ligheden er slående
Den originale spillede ret godt, hvor imod "kopierne" lød rædselsfuldt ?
Bilag ikke fundet
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
avcentrum.dk/tilbeh%C3%B8r/phonograph-pick-up-vaegt-54.html
Her er måske den rigtige pris
Når foden vipper, ved man det er musik
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det var en lettere lang svada for at lufte din mening..... og uvidenhed.
Sætninger som "Kæft, hvor useriøst" og "Jeg fatter ikke, hvordan selv meget dyre højttalere kan udvikles uden at måle", hænger nok sammen med dit manglende kendskab til højttalerudviklere og en sjat fordomsfuldhed.
En af mine gode venner har udviklet højttalere i 40+ år. Hans værktøjer er en Brüel&Kjær målemikrofon (til at måle niveau på enhederne), samt 40+ års erfaring omkring, hvordan enheder opfører sig i forhold til deres givne parametre. Det sammenholdt med hans kendskab til delefiltre og deres komponenter samt et par ufatteligt gode ører gør, at han rammer tæt på plet hvergang. Det sidste fintuning ta´r så som regel lige så lang tid som hele konstruktionen har taget.
Eks.: Jeg "skruede" et par to-vejs sammen til mine venner i USA, men var ikke helt tilfreds med resultatet. Tog dem med ud til ham.
Vi kastede dem på hans værkstedsanlæg og satte musik på. Indenfor 2 minutter sagde han: Hvor stor er kondensatoren til diskanten?
Jeg sagde 12uF. Han sagde: du har for stort overlap. Den skal skiftes til 8.8uF og så skal diskanten dæmpes 1 dB (Læg mærke til, at han allerede havde detekteret, at overlappet skulle reduceres opad og ikke nedad, derfor spørgsmål om kondensator og ikke spole til bassen). Som sagt, så gjort og resultatet var SPOT ON, og mine venner elsker deres "Customized by our Danish friend":
Når du arbejder dagligt med tingene, er god til det og brænder for det, du laver, kan det sagtens la´ sig gøre uden alverdens målegrej.
At påstå, at konstruktører, der ikke måler er useriøse, er.....ja...... direkte useriøst
EDIT (tillæg)
Jeg har nok hørt de første 10-15 af Posselt´s konstruktioner, der aldrig har set andet end et simuleringsprogram. De lyder alle helt fortræffeligt
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Nydmusik
- Gæst
Jeg refererer kun til hans Disa model, og mener ikke han benyttede sig af måleudstyr i de første mange år.Boydk skrev: Ville egentlig bare ha´ holdt kæft, men får lyst til at kommentere på "Nydmusik´s" indlæg.
Det var en lettere lang svada for at lufte din mening..... og uvidenhed. Svada eller ikke svada er individuelt, men hvis du finder et indlæg for langt, så spring det over. Om jeg er uvidende eller ej, så lad argumenterne veje tungest
Sætninger som "Kæft, hvor useriøst" og "Jeg fatter ikke, hvordan selv meget dyre højttalere kan udvikles uden at måle", hænger nok sammen med dit manglende kendskab til højttalerudviklere og en sjat fordomsfuldhed.Gennem tidligere arbejde har jeg været så tæt på en del højttalerudviklere i forskellige lande, både producenter af studiehøjttalere og hi-hi højttalere. - så jo, jeg har godt kendskab, hvilket jeg ikke tror du har
En af mine gode venner har udviklet højttalere i 40+ år. Hans værktøjer er en Brüel&Kjær målemikrofon (til at måle niveau på enhederne), samt 40+ års erfaring omkring, hvordan enheder opfører sig i forhold til deres givne parametre. Det sammenholdt med hans kendskab til delefiltre og deres komponenter samt et par ufatteligt gode ører gør, at han rammer tæt på plet hvergang. Det sidste fintuning ta´r så som regel lige så lang tid som hele konstruktionen har taget. "At ramme tæt på" betyder det bedste neutralitet, eller en lyd han og du foretrækker?
Eks.: Jeg "skruede" et par to-vejs sammen til mine venner i USA, men var ikke helt tilfreds med resultatet. Tog dem med ud til ham.
Vi kastede dem på hans værkstedsanlæg og satte musik på. Indenfor 2 minutter sagde han: Hvor stor er kondensatoren til diskanten?
Jeg sagde 12uF. Han sagde: du har for stort overlap. Den skal skiftes til 8.8uF og så skal diskanten dæmpes 1 dB (Læg mærke til, at han allerede havde detekteret, at overlappet skulle reduceres opad og ikke nedad, derfor spørgsmål om kondensator og ikke spole til bassen). Som sagt, så gjort og resultatet var SPOT ON, og mine venner elsker deres "Customized by our Danish friend": Jeg har også mødt nogle som laver sådan noget baseret på erfaring og håndværk, men det kan man jo ikke defineret som ingeniørbaseret udbytte, og sandsynligheden for, at f.eks. frekvenskurven, spredningsforhold og kabinetsvibrationer er helt uhensigtsmæssige er meget høj. Derudover, så er den måde at udvikle produkter på set i meget meget små virksomheder, som ikke har resourcer til at udvikle på et mere videnskabeligt plan. Prøv bare at se f.eks. PS Audio med Paul McGowan når han sidder i udviklingsafdelingen og besvarer sin brevkasse - hvor meget grej der er der.
Når du arbejder dagligt med tingene, er god til det og brænder for det, du laver, kan det sagtens la´ sig gøre uden alverdens målegrej.
At påstå, at konstruktører, der ikke måler er useriøse, er.....ja...... direkte useriøst Ordet "sagtens" er alt for let opnåelig, så det tror jeg ikke på. Og, vi er så uenige om en seriøs højttaler er udviklet med hjælp af seriøst målearbejde og lyttevurdering, eller på køkkenbordsagtig erfaring.
EDIT (tillæg)
Jeg har nok hørt de første 10-15 af Posselt´s konstruktioner, der aldrig har set andet end et simuleringsprogram. De lyder alle helt fortræffeligt
Tak for dialogen - jeg tror ikke vi nærmer os hinanden, eller bribringer den anden nogen særlig værdi.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Her et der et sakset fra en hjemmeside.
Kablet er det samme stikkene er ikke.
Når foden vipper, ved man det er musik
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen