- Indlæg: 5623
Er en Air Motion Transformer diskant et godt princip?
- Nydmusik
- Emne forfatter
- Gæst
2 år 2 måneder siden - 2 år 2 måneder siden #16534
af Nydmusik
Er en Air Motion Transformer diskant et godt princip? blev oprettet af Nydmusik
Jeg fik aldrig mine Audio Vector SR1 AA til at lyde behageligt. Den der anmasende lyd i det for øret mest følsomme område 2-2.5 kHz kunne jeg ikke komme af med. Det var nok ikke alene højttalerens skyld. Så kom jeg til at tænke på en udtalelse jeg hørte for mange år siden om hornhøjttalere. Den gik på, at når membramet bevægede sig ud af, ville trykbølgen foran membranet aftage på fin vis når bølgen bevægede sig ud gennem et større og større hul, og der ville ikke være noget der hindrede en fin tilpasning til luften ved udmundingen. MEN, når membramet så bevægede sig indad, skulle den skabe et undertryk som skulle "hives" ind gennem hornet, og luften ville skulle presses sammen i takt med at "sugebølgen" nærmede sig membranoverfladen. Dvs. at der var helt forskellig forhold om membranet bevægede sig ud eller ind - og det kunne ikke være optimalt. Det kan godt være det er en amatør og lægmandsbetragtning, men jeg synes den lyder OK.
Kan der være noget med, at en AMT-diskant også indeholder noget underligt noget? Sådan noget som udviklere som Hother Bak og Duelund ville finde løsning på fordi det ikke virkede naturligt?
Kigger man på membranet på sådan en tingest, vil bølger i membranet presses sammen mod hinanden på den ene halvdel af det elektriske signal, og trækkes fra hinanden på den modsatte polaritet. Og selve lydtrykket vil blive skabt ved at to overfor hinanden placerede bølgesider vil "presse" eller "mase" luft ud mellem sig - og det modsatte ved den anden polaritet af signalet. Jeg husker, at da Heil's oprindelige AMT blev introduceret, blev denne pressen eller knipsning fremhævet, men er det egentlig en fordel?
Jeg synes ikke det helt virker frit at luften skal presses/mases ud og ind af membranets bølger, i forhold til et membram som har "uhindret" kontakt med den omgivende luft, som en dome eller planar-princip som f.eks. Raidho, Børresen og de dyrere Piega'er har.
Hvilke lydmæssige konsekvenser er der mon af sådan en opbygning?
Et plus er, at membranarealet er stort, og derfor behøver den ikke at bevæge sig ret meget - så opnår man vel samme lydmæssigt effekt som at en 12" bas har noget bedre fat i luften end en 5". Et andet plus er angiveligt også, at vægten er lav, så den øvre grænsefrekvens er høj, 40-80 kHz, så den er "hurtig" - men hvad betyder det egentlig, at en diskant kan gengive så høje frekvenser når det aldrig bliver nødvendigt? Der kommer fasedrej mellem 10-20 kHz hvis grænsefrekvensen er omkring 20kHz, men kan vi høre sådant fasedrej?
Kan der være noget med, at en AMT-diskant også indeholder noget underligt noget? Sådan noget som udviklere som Hother Bak og Duelund ville finde løsning på fordi det ikke virkede naturligt?
Kigger man på membranet på sådan en tingest, vil bølger i membranet presses sammen mod hinanden på den ene halvdel af det elektriske signal, og trækkes fra hinanden på den modsatte polaritet. Og selve lydtrykket vil blive skabt ved at to overfor hinanden placerede bølgesider vil "presse" eller "mase" luft ud mellem sig - og det modsatte ved den anden polaritet af signalet. Jeg husker, at da Heil's oprindelige AMT blev introduceret, blev denne pressen eller knipsning fremhævet, men er det egentlig en fordel?
Jeg synes ikke det helt virker frit at luften skal presses/mases ud og ind af membranets bølger, i forhold til et membram som har "uhindret" kontakt med den omgivende luft, som en dome eller planar-princip som f.eks. Raidho, Børresen og de dyrere Piega'er har.
Hvilke lydmæssige konsekvenser er der mon af sådan en opbygning?
Et plus er, at membranarealet er stort, og derfor behøver den ikke at bevæge sig ret meget - så opnår man vel samme lydmæssigt effekt som at en 12" bas har noget bedre fat i luften end en 5". Et andet plus er angiveligt også, at vægten er lav, så den øvre grænsefrekvens er høj, 40-80 kHz, så den er "hurtig" - men hvad betyder det egentlig, at en diskant kan gengive så høje frekvenser når det aldrig bliver nødvendigt? Der kommer fasedrej mellem 10-20 kHz hvis grænsefrekvensen er omkring 20kHz, men kan vi høre sådant fasedrej?
Sidste redigering: 2 år 2 måneder siden ved Nydmusik.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
2 år 2 måneder siden - 2 år 2 måneder siden #16537
af Thomas
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Besvaret af Thomas på emne Er en Air Motion Transformer diskant et godt princip?
Jeg har ikke meget erfaring med den type du viser der.
Men i "gamle" dage byggede jeg et sæt højttalere med denne Heil Air
Den skulle spille sammen med en Scanspeak 13M (papmembran) + akustisk ventil og et bassystem som i Ascolta Brennin (trådophængte basenheder).
Og jeg fik endda hjælp af selveste Duelund :unsure: Selvom han mente den rullede af som et vandfald
Nå men det jeg synes var problemet med den, var at den er meget svær at få til at spille sammen med resten. Nogle kalder den for hurtig, jeg vil mene at den bare er meget anderledes. Det lykkedes mig i hvert fald ikke at få den til at spille ordentlig sammen med resten.
Den lider så ikke af at være lukket bagtil og kan ånde frit begge vege.
Da jeg spillede med den prøvede jeg at blokere bagudstrålingen med en pude og så faldt alle dens kvaliteter fuldstændig til jorden.
Jeg har mange gange brugt Foster E100T10 på samme måde som Dali bruger bånddiskant, men det er jo en magnestat.
Men jeg har også brugt den som diskant alene og det er ikke ret godt (delt ca 3 khz)
Et par gange har jeg prøvet denne og den gør det faktisk ret godt trods en rimelig pris.
Link
Men i "gamle" dage byggede jeg et sæt højttalere med denne Heil Air
Den skulle spille sammen med en Scanspeak 13M (papmembran) + akustisk ventil og et bassystem som i Ascolta Brennin (trådophængte basenheder).
Og jeg fik endda hjælp af selveste Duelund :unsure: Selvom han mente den rullede af som et vandfald
Nå men det jeg synes var problemet med den, var at den er meget svær at få til at spille sammen med resten. Nogle kalder den for hurtig, jeg vil mene at den bare er meget anderledes. Det lykkedes mig i hvert fald ikke at få den til at spille ordentlig sammen med resten.
Den lider så ikke af at være lukket bagtil og kan ånde frit begge vege.
Da jeg spillede med den prøvede jeg at blokere bagudstrålingen med en pude og så faldt alle dens kvaliteter fuldstændig til jorden.
Jeg har mange gange brugt Foster E100T10 på samme måde som Dali bruger bånddiskant, men det er jo en magnestat.
Men jeg har også brugt den som diskant alene og det er ikke ret godt (delt ca 3 khz)
Et par gange har jeg prøvet denne og den gør det faktisk ret godt trods en rimelig pris.
Link
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Sidste redigering: 2 år 2 måneder siden ved Thomas.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
2 år 2 måneder siden #16538
af Miki
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Besvaret af Miki på emne Er en Air Motion Transformer diskant et godt princip?
De forvrænger i hvert fald og det er i de fleste tilfælde 3. orden der dominerer i øvre mellemtone område. Måske folk forveksler det med opløsning og transparens. Ligesom dig, bryder jeg mig heller ikke om den form for lyd.
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
2 år 1 måned siden #16628
af Thomas
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Besvaret af Thomas på emne Er en Air Motion Transformer diskant et godt princip?
Jeg læste en test af Elac BS243 som er en lille 2 vejs højttaler med lignende AMT diskant, som de kalder JET.
Ikke at sådan en test siger mig så meget, men målingerne af diskanten er i hvert fald fremragende.
Spredningen ser ud til at være noget nær perfekt og lineariteten rigtig god.
Jeg tror faktisk aldrig jeg har hørt sådan en diskant i ca den størrelse, på nær denne
Men domer i almindelighed, synes jeg har en "opstarts" lyd :unsure: Svært at forklare men jeg synes det er nemt at høre om det er en dome eller noget andet der spiller diskant
Ikke at sådan en test siger mig så meget, men målingerne af diskanten er i hvert fald fremragende.
Spredningen ser ud til at være noget nær perfekt og lineariteten rigtig god.
Jeg tror faktisk aldrig jeg har hørt sådan en diskant i ca den størrelse, på nær denne
Men domer i almindelighed, synes jeg har en "opstarts" lyd :unsure: Svært at forklare men jeg synes det er nemt at høre om det er en dome eller noget andet der spiller diskant
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen