HiFi2you Banner11

You are not logged in.

Forstærker (forståelse)

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
13 feb 2017 00:47 #4685 af Thomas
Forstærker (forståelse) blev oprettet af Thomas
Er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig og andre en "lille" ting mht forstærkere ?

Jeg har selv prøvet det masser af gange og andre helt det samme, at delefilteret i en højttaler har fået mere effekt at gøre med end det kunne tåle og måske er nogle kondensatorer afgået ved døden, spolerne kan ligne julepynt, andre gange er enheders svingspole brændt af.

I nogle tilfælde er der sket en kortslutning og der smutter et par udgangstransistorer eller 10 :unsure:

Men hvordan kan en (eller flere) små 3 til 5 watt emittermodstande på mellem 0.22 til 1 ohm overleve det gang på gang ?
Hvorfor smutter den ikke lang tid før alt det andet ? For mig at se er den/de meget tæt på at være det absolut svageste led i sådan en kæde (fra forstærker til HT)


Bilag ikke fundet


__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
13 feb 2017 01:14 - 13 feb 2017 02:01 #4686 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Forstærker (forståelse)
Emittermodstandene skal jo kun afsætte tabet til varme, og ikke den hele effekt.
Desuden sidder der mange i parallel på din tegning, det øger jo effektkapaciteten en hel del.
Men altså emittermodstande skal dimensioneres efter det tab, som der ligger hen over dem, ikke efter den effekt der løber igennem dem.
F.eks. 0 Ohms modstande behøver ikke være fysisk store, for de bliver jo ikke varme.

Tabet i delefiltre er i øvrigt ganske beskedent, der er jo ikke rigtigt behov for køleplader til den slags :-p
Men OK hvis der er lavet en rigtig ond ting i et filter, så kan det vel godt være, at komponenterne får det varmt, når drengene holder fest.

BTW C1 på din tegning give mig udslæt.
Sidste redigering: 13 feb 2017 02:01 ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
13 feb 2017 16:21 - 13 feb 2017 16:30 #4698 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Forstærker (forståelse)

Ribbontweeter skrev: I nogle tilfælde er der sket en kortslutning og der smutter et par udgangstransistorer eller 10 :unsure:

Men hvordan kan en (eller flere) små 3 til 5 watt emittermodstande på mellem 0.22 til 1 ohm overleve det gang på gang ?
Hvorfor smutter den ikke lang tid før alt det andet ? For mig at se er den/de meget tæt på at være det absolut svageste led i sådan en kæde (fra forstærker til HT)




På diagrammet du har vist skal der kontinuerlig gå små 30 Ampere DC / 42 Ampere AC peakstrøm før modstandene belastes med 5W. Når man derudover kortvarigt kan belaste dem med mindst 3-4 gange så meget strøm inden tråden i dem brænder over, bliver transistorerne det svage led. Med mindre man tager højde for tilstrækkelig mange for ikke at overskride deres SOA værdier. Transistorer kan blive til "søm" på brøkdele af et sekund. Længe inden en keramisk modstand overgiver sig.

Sidste redigering: 13 feb 2017 16:30 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
13 feb 2017 18:29 #4701 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Forstærker (forståelse)
Det viste diagram er bare et eksempel.
Det er tit sket at et delefilter og/eller enhed er smeltet sammen til en mindre eller større kortslutning som så har kostet en stribe transistorer og drivere, men det er sjældent jeg har set emittermodstande brændt, på nær da nogle engang havde sat 2 forstærkere til en HT som biamping, men ikke fjernet kortslutningsbøjlerne på HT.

De første Cerwin Vega DC 15 havde delefilteret over terminalpladen og fik de nok at leve af, løsnede spolen sig og faldt ned over terminalpladen og lavede en kortslutning.
Men uanset om det har været med 1, 2 eller 4 sæt udgangstransistorer så har de tit været kortsluttet, afbrudt eller i hvert fald døde, men de små modstande overlever ret tit, og det undrer mig lidt.
Sætter man sådan en modstand i serie med sit højttalerkabel, så lever den ikke voldsomt længe

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
13 feb 2017 18:32 #4702 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Forstærker (forståelse)

Nielsen skrev: Emittermodstandene skal jo kun afsætte tabet til varme, og ikke den hele effekt.
Desuden sidder der mange i parallel på din tegning, det øger jo effektkapaciteten en hel del.
Men altså emittermodstande skal dimensioneres efter det tab, som der ligger hen over dem, ikke efter den effekt der løber igennem dem.
F.eks. 0 Ohms modstande behøver ikke være fysisk store, for de bliver jo ikke varme.

Tabet i delefiltre er i øvrigt ganske beskedent, der er jo ikke rigtigt behov for køleplader til den slags :-p
Men OK hvis der er lavet en rigtig ond ting i et filter, så kan det vel godt være, at komponenterne får det varmt, når drengene holder fest.

BTW C1 på din tegning give mig udslæt.


Størrelsen gør i hvert fald, men den burde være unødvendig for der sidder vel mindst en mere i den anden ende af signalkablet :-D :-p

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
13 feb 2017 22:51 #4715 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Forstærker (forståelse)
+/- 130 V = wow lækkert, mig vil ha :-)

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
13 feb 2017 23:07 #4718 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Forstærker (forståelse)

TommyBoy skrev: +/- 130 V = wow lækkert, mig vil ha :-)


Du er en slem dreng :-p

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
13 feb 2017 23:38 #4722 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Forstærker (forståelse)
nemlig :-)
men ellers er der et par små ting ved det diagram jeg ikke er helt vildt med,
bare sådan lidt teknisk nørdet, det er indgangs delen, jeg ikke kan lide alle de kondensatore og tricky modkoblinger og dc afkoblinger
og endnu værre, det med ground og 10 ohm og en modkobling ind i gnd, åh nej C3 R3 R5

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
14 feb 2017 07:08 - 14 feb 2017 07:16 #4723 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Forstærker (forståelse)

TommyBoy skrev: bare sådan lidt teknisk nørdet, det er indgangs delen, jeg ikke kan lide alle de kondensatore og tricky modkoblinger og dc afkoblinger
og endnu værre, det med ground og 10 ohm og en modkobling ind i gnd, åh nej C3 R3 R5


Metoden er nu slet ikke så tosset.
Allerførst. Modstanden på 10 Ohm parallelt med 100nF går fra forstærkerens signal ground (star ground) til chassis. De indgår ikke i signalvejen.
At man samler input ground og NFB ground et og samme sted sikrer at der ikke sniger sig støj ind i signalkæden ad den vej.
Mit forslag til en rettelse er en parallelforbindelse af C3 med en passende stor MKP kondensator af god kvalitet.

+- 130V og tilstrækkelig mange transistorer giver luft og muskler til musikken :-p Hvis ellers man slipper godt fra at anvende 250V transistorer til 260V spændingssving :mad:
Sidste redigering: 14 feb 2017 07:16 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum