HiFi2you Banner11

You are not logged in.

Hvad er vi i stand til at høre ? (2)

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
29 aug 2023 00:17 - 29 aug 2023 14:24 #17548 af Thomas
Hvad er vi i stand til at høre ? (2) blev oprettet af Thomas
Pga forvirrende mange filer i anden tråd, kommer der her en mindre "version" dog uden hemmeligheder om hvilke apparater der er brugt.

Apparaterne er de samme denne gang, dvs:

En Sony CDP 101 som er verdens første cd-afpiller og uden digital filtre og uden oversampling (Rg 179 core signalkabel)
En Pioneer DVD 989, som er med 192kHz/24bit BurrBrown PCM1738b og Pioneer Legato Pro audio filter (Rg 179 core signalkabel)
En Audio gd DAC NFB 2.32 med 32bit / 384K Asynkron 2 stk Hi-end grade WM8741 Chips og 9 valgfrie filtre (NLE 77 analog kabel + Belden digital kabel)

Lidt billeder
 
 
 

Denne gang har jeg valgt at bruge 1812 overturen (Decca), men da man ikke bare må bruge hele nummeret, er det de sidste 6,21 min der er brugt.
Der er både stille passager og voldsomme kanonskud (ægte kanoner)
Jeg synes det er et fint nummer til det her og med rigtig god dynamik.

Jeg har valgt ikke at bruge nogle af Lydjørgens filer, da hans liv er ved at rasle fra hinanden pga de her test.
Han kan jo høre forskel på hvilket klistermærke der sidder bag på apparatet. 
Vi må bare håbe at det er noget nemmere denne gang, så Lydjørgen ikke farer vildt i sine egne undskyldninger og kommer med nye.

Der er igen brugt Audacity på PCen og fra CD afspillerens/DVD´ens/DACéns analoge output, går de ind i en Behringer UCA-222 (med et støjgulv på ca 110 db) (Jeg kommer selv frem til 95 dbA)
Når filerne er kommet ind i Audacity, så justerer jeg niveauerne som det eneste, dog vender jeg fasen på Audio gd DAC´en da den vender fasen på det analoge output, så alle spiller med samme fase.

Tilbage er der 3 filer som jeg denne gang har døbt; Fil 1, Fil 2 og Fil 3 , en fra hver afspiller som man så kan lytte til og "se" om man kan høre forskel.
Niveau forskellen på filerne er = 0,0001 db 
Filerne er her:

Fil 1  
Fil 2  
Fil 3  

God fornøjelse

 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 29 aug 2023 14:24 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
29 aug 2023 14:09 #17550 af Blackstef
Besvaret af Blackstef på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
Hej
Jeg har prøvet at lytte til de 3 filer og umiddelbart oplever jeg at nr 2 fil er anderledes, tænker på at du har vendt fasen/byttet om på højre-venstre. Kanonerne er i samme side på fil 1 og 3, men i fil 2 kommer de modsat.

Hav en dejlig dag
Mvh
Blackstef

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
29 aug 2023 14:18 #17551 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)

Hej
Jeg har prøvet at lytte til de 3 filer og umiddelbart oplever jeg at nr 2 fil er anderledes, tænker på at du har vendt fasen/byttet om på højre-venstre. Kanonerne er i samme side på fil 1 og 3, men i fil 2 kommer de modsat.

Hav en dejlig dag
Mvh
Blackstef
Arh ok, det retter jeg lige.
Tak for spion arbejdet 

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
29 aug 2023 14:25 #17552 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
Så er filen i linket rettet 

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
29 aug 2023 22:35 #17553 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
Blackstef

Du skrev at du oplevede nr 2 som anderledes, var det så fordi højre/venstre var byttet om, eller synes du den lyder anderledes ?

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
30 aug 2023 15:34 #17554 af Blackstef
Besvaret af Blackstef på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
Hej igen
Nu har jeg lyttet igen, og jeg synes at nr 2 er lidt lysere/mere opløst?
Spændende om jeg bilder mig noget ind:)
Ikke lige min musik, men hvis jeg skal vælge, så vælger jeg nr 2.

Mvh
Stefan

Mvh
Blackstef

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
30 aug 2023 15:40 - 30 aug 2023 15:43 #17555 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
Blackstef 

Hvis du skulle vælge musikken, hvad skulle det så være ?

Jeg har fået anbefalet et andet nummer, så jeg bliver nødt til at lave lidt flere af det her.
Og ja det er jo ikke alle der er til klassisk musik - mange bruger Dire Straits osv og det burde også kunne vise en forskel hvis der er nogen ;-)

Anbefalingen:


__________________________________________________________________
Sidste redigering: 30 aug 2023 15:43 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
30 aug 2023 15:56 #17556 af Blackstef
Besvaret af Blackstef på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
Så ville jeg vælge You and your friend med Dire Straits

Mvh
Blackstef

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
30 aug 2023 16:13 #17557 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
Den tager jeg 

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
30 aug 2023 21:44 - 30 aug 2023 21:45 #17558 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
Dire Straits nummeret er et nummer som mange foretrækker til test, men det er efter min opfattelse og erfaring ikke nær tilstrækkelig udfordrende for et anlæg. Det er stille, og dynamikken er begrænset på flere instrumenter og stemme. Der er masser af kunstig rumklang, så det er næsten umuligt at høre om anlægget overhovedet kan trække rumklang frem hvis der er minimalt rumklang. Men, det lyder flot - og på alt.

Man tester ikke en off roader på en landevej, for der kan man ikke udfordre den til sit formål. Og hvis vi skal teste evt. forskelle på filer, skal de være udfordrende. Vi er forskellige som audiofiler, og jeg afholder mig fra denne test.
Sidste redigering: 30 aug 2023 21:45 ved Nydmusik. Begrundelse: stavefejl, og præcisering.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
30 aug 2023 21:51 - 30 aug 2023 23:41 #17559 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
Det er trods alt den slags musik de fleste spiller.

Nogle er kun til jazz, andre blues og igen andre kun til klassisk.

Hvis ikke den slags musik kan bruges til at afsløre forskelle på en "high end" dac af nyere årgang og så verdens første Cd afspiller, ja så har 99% helt enkelt taget r@ven på sig selv i gennem flere årtier.
De har hørt enorme forskelle på signalkabler, strømkabler, stik, ja stor set alt på lige præcis den type musik.
Endnu blødere musik er brugt af High Fidelity og bruges på udstillinger

Men jeg stopper testene her, så leger jeg bare videre for mig selv   Det der evt bliver postet kan i bare overse 
 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 30 aug 2023 23:41 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
30 aug 2023 23:39 - 30 aug 2023 23:57 #17560 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
Nå men jeg kan jo lige så godt afsløre at det ser sådan her ud.

Fil 1 = Pioneer DVD 989
Fil 2 = Pioneer DVD 989 med Audio gd dac, Med belden digital kabel og NLE analoge kabler på
Fil 3 = Sony CDP 101.


Post af den slags her vil fremover bare være min påstand og ikke test i den forstand og det kan man så tage som man vil.
Jeg vil bare poste det for at bevise mine egne påstande eller vise hvad og hvordan jeg er kommet frem til det.

Min idé var at bruge noget forskelligt musik så alle kunne være med, da det kan være svært at koncentrere sig om evt forskelle med musik man på ingen måde kender eller normalt hører.
Min idé var også at filme og optage skift imellem Pioneer og Sony cd afspiller, med mikrofon både tæt på og et stykke fra højttalerne (i mt værksted som på ingen måde er "high end"). 
Folk har hørt forskelle på hvad som helst i 50 år på grej der er langt dårligere end det jeg har i værkstedet, så det må vel kunne afsløre noget også.

Der er selvfølgelig personer som allerhelst så disse "test" forsvandt, så branchen og nogle hifi nørder stadig kan bilde hvem som helst, hvad som helst ind.
Men det sker ikke, for jeg synes det er vældigt sjovt og jeg finder ud af nyt hver gang og bilder mig selv mindre og mindre ind.
Det er især sjovt, når man peger på at Lydjørgen har en finger med i spillet mht branchen og han så omgående sletter en tråd med over 130 indlæg.

Det her er selvfølgeig ikke nær så sjovt for en del personer, som det er at påstå himmelvid forskel på et kondensator skift, blyanter i basrefleksen, strømkablers indflydelse 80 db nede, forlængelse af signalkabler, osv osv osv.
Men vil man gerne være i den "high end tro" så fortsæt da endelig.

Der er jo nogle der tror på at der gror roser på en losseplads

 

 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 30 aug 2023 23:57 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
31 aug 2023 00:27 #17561 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
 

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
31 aug 2023 07:54 #17562 af Blackstef
Besvaret af Blackstef på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
God pointe:)
Hvis der er forskel, så skal man selvfølgelig også kunne høre forskel på et "simpelt" nr.

Hav en dejlig dag
Blackstef

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
31 aug 2023 09:01 #17563 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Hvad er vi i stand til at høre ? (2)
Der mener jeg du tager fejl, Blackstef. Et simpelt nr. kræver ikke meget af afspillekæden, og udsætter den derfor ikke for at skulle yde max. Derfor finder vi ikke ud af hvad den kan. I øvrigt Hother Bak's tilgang til Hi-Fi.

Vi bliver ikke enige, så jeg går videre i teksten.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum