- Indlæg: 5623
Efterklangstid - interessant
9 måneder 2 uger siden - 9 måneder 2 uger siden #18478
af Thomas
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Besvaret af Thomas på emne Efterklangstid - interessant
At det kan lyde lidt lukket behøver jo ikke være efterklangstiden, men klangbalancen.
Jeg har tænkt lidt over lytterummet her, kontra det som nogle ser som det ultimative = Hovedtelefoner.
Et tankeforsøg
Forestil jer en monooptagelse selvfølgelig med mic i midten.
Hører man det på hovedtelefoner og slukker for venstre hovedtelefonhøjttaler, så høres lyden kun i højre øre fra højre hovedtelefonhøjttaler.
Gør man det med sine almindelige højttalere hvor man sidder i lytte positionen, så hører man højre højttaler men med begge ører - dog lidt forsinket til det venstre øre.
Bruger man så 2-mic optagelse, så vil det der sker til højre i lydbilledet også nå den venstre mic og omvendt (ved optagelse), dog med meget lidt forsinkelse.
Lytter man så til en 2-mic optagelse og slukker for ventre højttaler, så hører man det der sker til højre i "orkestret" på højre højttaler, men også det der sker til venstre i "orkestret", bare med en lille forsinkelse.
Det sker så en gang til - Fra højre højttaler hører man højre side af "orkestret" og venstre side lidt forsinket, men det vil man opfange med begge ører dog lidt forsinket mht venstre øre - og selvfølgelig det samme hvis det var den anden kanal
Tager man en lidt spøjs indpilning - The Beatles - hvor alle instrumenterne er i den ene kanal og sangstemmer i den anden kanal, så vil man med hovedtelefoner kun høre instrumenterne i det ene øre fra den ene "hovedtelefonhøjttaler" hvis man slukker for den side med sangstemmerne - og selvfølgelig omvendt.
Gør man det samme med sine højttalere vil man høre instrumenterne fra den ene højttaler, men med begge ører.
Hvad har det så med efterklang at gøre Jo, med hovedtelefoner er der kun den efterklang som er på optagelsen, der er ingen efterklang mellem enhed og øre.
Stiller man sine højttalere ud i haven, er der heller ingen efterklang og kun en enkelt reflektion. (underlaget)
At spille med et setup i et lyddødt rum, er der vist ingen der er interesseret i, selvom det måske på papiret ser mest rigtigt ud.
Problemet med et lyddødt rum er at det ikke dæmper lineært og selv i et lyddødt rum dur højttalermålinger under 4-500 hz ikke.
At spille i en opgang i en boligblok, kan de fleste nok forstille sig vil lyde og det er uanset hvor godt anlægget er.
Så derfor er man nødt til at stole på de efterklangstider som er målt hist og pist og alle vegne.
Vil man have en lyd hvor man skal kontrollere indspilningen som i et studie, så skal man vælge en efterklangstid på 0.2 - til 0.4
Men hvis man vil have lyden skal leve og være naturlig så skal man vælge efterklangstid på 0.3 til 0.6
Man kan næsten sige at en efterklangstid på 0.2 til 0.4 er for dem der ikke lytter til musik men efter ubetydelige detaljer og ændringer i setuppet (hvad det så end må være) (kabler Joke)
Altså personer der lytter efter ting som ingenting har at sige og som ingen lytter efter ved livemusik
Og en efterklangstid på 0.3 til 0.6 er for dem der lytter til musikken.
Det er næsten som at stege en bøf.
Nogle ønsker den meget rød = Opgang med efterklangstid på over 1
Andre ønsker den medium stegt = Rum med efterklangstid på 0.3 til 0.6
Og nogle ønsker bøffen, det en kok vil kalde død = efterklangstid på omkring 0.2
Lykken må så være hovedtelefoner da rummet ingen indflydelse har, men nej det er bare et godt redskab.
Med hovedtelefoner har man ingen retningsbestemmelse og alt sker inde i hovedet på en.
Prøv at stil dine højttalere på hver side af lyttepositionen og peg dem ind mod dig
Q sound optagelser virker slet ikke i hovedtelefoner.
Man kan dæmpe sig ud af meget men det er bare ikke måden at gøre det på. Skal man dæmpe, skal rummet enten være meget stort eller nærmest tomt
Skal man dæmpe et almindeligt rum på 30 til 60 m2 så det dæmper lige meget over hele frekvensområdet, så vil man ikke selv kunne være derinde.
Dæmper man en hel væg, vil man næsten helt sikkert dæmpe "skævt". Man dæmper de høje frekvenser men ikke de lave.
Optimalt må være diffusion med DSP som sørger for at alle frekvenser når ens ører på præcis samme tid.
En helt almindelig god tommelfinger regel er, at hvis rummet er godt at tale sammen i, så er det også godt til musik gengivelse via højttalere.
Nogle tror fejlagtigt at efterklangstiden i afspille rummet, skal være som i optagerummet, men det skal den ikke
Efterklangstid i optagerummet/Studiet
Jeg har tænkt lidt over lytterummet her, kontra det som nogle ser som det ultimative = Hovedtelefoner.
Et tankeforsøg
Forestil jer en monooptagelse selvfølgelig med mic i midten.
Hører man det på hovedtelefoner og slukker for venstre hovedtelefonhøjttaler, så høres lyden kun i højre øre fra højre hovedtelefonhøjttaler.
Gør man det med sine almindelige højttalere hvor man sidder i lytte positionen, så hører man højre højttaler men med begge ører - dog lidt forsinket til det venstre øre.
Bruger man så 2-mic optagelse, så vil det der sker til højre i lydbilledet også nå den venstre mic og omvendt (ved optagelse), dog med meget lidt forsinkelse.
Lytter man så til en 2-mic optagelse og slukker for ventre højttaler, så hører man det der sker til højre i "orkestret" på højre højttaler, men også det der sker til venstre i "orkestret", bare med en lille forsinkelse.
Det sker så en gang til - Fra højre højttaler hører man højre side af "orkestret" og venstre side lidt forsinket, men det vil man opfange med begge ører dog lidt forsinket mht venstre øre - og selvfølgelig det samme hvis det var den anden kanal
Tager man en lidt spøjs indpilning - The Beatles - hvor alle instrumenterne er i den ene kanal og sangstemmer i den anden kanal, så vil man med hovedtelefoner kun høre instrumenterne i det ene øre fra den ene "hovedtelefonhøjttaler" hvis man slukker for den side med sangstemmerne - og selvfølgelig omvendt.
Gør man det samme med sine højttalere vil man høre instrumenterne fra den ene højttaler, men med begge ører.
Hvad har det så med efterklang at gøre Jo, med hovedtelefoner er der kun den efterklang som er på optagelsen, der er ingen efterklang mellem enhed og øre.
Stiller man sine højttalere ud i haven, er der heller ingen efterklang og kun en enkelt reflektion. (underlaget)
At spille med et setup i et lyddødt rum, er der vist ingen der er interesseret i, selvom det måske på papiret ser mest rigtigt ud.
Problemet med et lyddødt rum er at det ikke dæmper lineært og selv i et lyddødt rum dur højttalermålinger under 4-500 hz ikke.
At spille i en opgang i en boligblok, kan de fleste nok forstille sig vil lyde og det er uanset hvor godt anlægget er.
Så derfor er man nødt til at stole på de efterklangstider som er målt hist og pist og alle vegne.
Vil man have en lyd hvor man skal kontrollere indspilningen som i et studie, så skal man vælge en efterklangstid på 0.2 - til 0.4
Men hvis man vil have lyden skal leve og være naturlig så skal man vælge efterklangstid på 0.3 til 0.6
Man kan næsten sige at en efterklangstid på 0.2 til 0.4 er for dem der ikke lytter til musik men efter ubetydelige detaljer og ændringer i setuppet (hvad det så end må være) (kabler Joke)
Altså personer der lytter efter ting som ingenting har at sige og som ingen lytter efter ved livemusik
Og en efterklangstid på 0.3 til 0.6 er for dem der lytter til musikken.
Det er næsten som at stege en bøf.
Nogle ønsker den meget rød = Opgang med efterklangstid på over 1
Andre ønsker den medium stegt = Rum med efterklangstid på 0.3 til 0.6
Og nogle ønsker bøffen, det en kok vil kalde død = efterklangstid på omkring 0.2
Lykken må så være hovedtelefoner da rummet ingen indflydelse har, men nej det er bare et godt redskab.
Med hovedtelefoner har man ingen retningsbestemmelse og alt sker inde i hovedet på en.
Prøv at stil dine højttalere på hver side af lyttepositionen og peg dem ind mod dig
Q sound optagelser virker slet ikke i hovedtelefoner.
Man kan dæmpe sig ud af meget men det er bare ikke måden at gøre det på. Skal man dæmpe, skal rummet enten være meget stort eller nærmest tomt
Skal man dæmpe et almindeligt rum på 30 til 60 m2 så det dæmper lige meget over hele frekvensområdet, så vil man ikke selv kunne være derinde.
Dæmper man en hel væg, vil man næsten helt sikkert dæmpe "skævt". Man dæmper de høje frekvenser men ikke de lave.
Optimalt må være diffusion med DSP som sørger for at alle frekvenser når ens ører på præcis samme tid.
En helt almindelig god tommelfinger regel er, at hvis rummet er godt at tale sammen i, så er det også godt til musik gengivelse via højttalere.
Nogle tror fejlagtigt at efterklangstiden i afspille rummet, skal være som i optagerummet, men det skal den ikke
Efterklangstid i optagerummet/Studiet
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Sidste redigering: 9 måneder 2 uger siden ved Thomas.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen