- Indlæg: 5623
Mit anlæg
7 år 10 måneder siden #4434
af Thomas
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Når jeg ser dine filtre bliver jeg selv mere glad for at køre med aktivt filter
I guder hvor har man ligget på langs mange gange og skiftet den ene komponent efter den anden og måle, måle, måle.
Men passive filtre kan nu også lyde ganske fortræffeligt, jeg synes bare dynamikken er lidt bedre ved aktiv deling og det er noget nemmere at få sammenhæng mellem enhederne selvom man ikke har ens forstærkere.
Men det ser sgu da fint ud...... Mit plejede at fylde noget mere med samme antal komponenter, så du har fået pakket det fint ned
Spændende hvad du får af resultat
I guder hvor har man ligget på langs mange gange og skiftet den ene komponent efter den anden og måle, måle, måle.
Men passive filtre kan nu også lyde ganske fortræffeligt, jeg synes bare dynamikken er lidt bedre ved aktiv deling og det er noget nemmere at få sammenhæng mellem enhederne selvom man ikke har ens forstærkere.
Men det ser sgu da fint ud...... Mit plejede at fylde noget mere med samme antal komponenter, så du har fået pakket det fint ned
Spændende hvad du får af resultat
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
7 år 9 måneder siden - 7 år 9 måneder siden #4525
af Miki
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Så fik jeg målt lidt mere og ændret lidt mere. Bassen bliver nu afskåret med et 2. ordens filter med et - 3dB punkt ved ca. 400 Hz. Mellemtonen bliver delt nedadtil med 1.orden ved ca. 250 Hz. Alle enheder har stadig samme polaritet.
Jeg har målt flg. udendørs med over 5 m til nærmeste reflektion, græsset undtaget. Måle-instrument i 1 m afstand og 1 m over terræn dvs. mikrofon imellem mellemtone, diskant og on axis.
Som man kan se er der et dyk på ca. 9 dB ved 200 Hz. Nu vil jeg lige være helt sikker inden jeg går videre; dykket skyldes filtret og ikke måleopstillingen.
Ps. Skulle måske lige tilføje at målingen er 1/3 oktavbånd's måling af Pinknoise. Laveste bånd er 20 Hz og øverste er 12.5 Khz.
Jeg har målt flg. udendørs med over 5 m til nærmeste reflektion, græsset undtaget. Måle-instrument i 1 m afstand og 1 m over terræn dvs. mikrofon imellem mellemtone, diskant og on axis.
Som man kan se er der et dyk på ca. 9 dB ved 200 Hz. Nu vil jeg lige være helt sikker inden jeg går videre; dykket skyldes filtret og ikke måleopstillingen.
Ps. Skulle måske lige tilføje at målingen er 1/3 oktavbånd's måling af Pinknoise. Laveste bånd er 20 Hz og øverste er 12.5 Khz.
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 7 år 9 måneder siden ved Miki.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
7 år 9 måneder siden #4526
af Thomas
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Det er svært at se hvad en "firkant" er af db, men ellers ser det da nogenlunde ud.
Dykket ved de ca 200 Hz er meget normalt pga underlaget (græsset)
Jeg korrigerede engang sådan et dyk væk på en Dali Grand og det blev nedre mellemtone fuldstændig ødelagt af, selvom målingen bagefter var pænere
Dykket ved de ca 200 Hz er meget normalt pga underlaget (græsset)
Jeg korrigerede engang sådan et dyk væk på en Dali Grand og det blev nedre mellemtone fuldstændig ødelagt af, selvom målingen bagefter var pænere
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
7 år 7 måneder siden - 7 år 7 måneder siden #5677
af Miki
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Efter at være blevet 75% færdig med det årlige tilbagevendende arbejde med urtehave, drivhus og frokost, blev der lidt tid tilovers til at måle lidt mere på mine DIY-højttalere. Forud er gået ulidelige prøvelser med at få et nyt lydkort til at virke, men nu virker det og med forbavsende lav forvrængning. Målinger er foretaget med programmet Arta, B&K mikrofon og forstærker samt ekstern forstærker til højttaler.
Frekvensgang fra 200 Hz og opefter.
Impedans. Niveauet falder til under 3 Ohm ved ca. 5 KHz. Det er noget af en kradsbørstig satan jeg har fået lavet mig, men PMA'en masser ufortrødent på.
Frekvensgang fra 200 Hz og opefter.
Impedans. Niveauet falder til under 3 Ohm ved ca. 5 KHz. Det er noget af en kradsbørstig satan jeg har fået lavet mig, men PMA'en masser ufortrødent på.
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved Miki.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
7 år 7 måneder siden #5678
af Thomas
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Det ser da ellers hæderligt ud !
Den er lidt sjov den PMA 777:D
Vi skulle spille til en større fødselsdag for mange år siden, der havde vi sådan en PMA 777, en NAD 2200 og en NAD 2600 med.
Den NAD 2600 slog fra konstant, NAD 2200 slog fra engang i mellem, men den PMA 777 slog aldrig fra men blev så varm at man overhovedet ikke kunne holde hånden på den.
Den spillede på et sæt Cerwin Vega D9E i flere timer på fuld skrue uden at tabe pusten.
NAD 2200 havde en nemmere belastning: Dali 1288
Og den NAD 2600 som konstant slog fra havde den nemmeste belastning Cerwin Vega D15EE
Så jo, sådan en PMA 777 er meget sej og lyder faktisk ganske ok
Den er lidt sjov den PMA 777:D
Vi skulle spille til en større fødselsdag for mange år siden, der havde vi sådan en PMA 777, en NAD 2200 og en NAD 2600 med.
Den NAD 2600 slog fra konstant, NAD 2200 slog fra engang i mellem, men den PMA 777 slog aldrig fra men blev så varm at man overhovedet ikke kunne holde hånden på den.
Den spillede på et sæt Cerwin Vega D9E i flere timer på fuld skrue uden at tabe pusten.
NAD 2200 havde en nemmere belastning: Dali 1288
Og den NAD 2600 som konstant slog fra havde den nemmeste belastning Cerwin Vega D15EE
Så jo, sådan en PMA 777 er meget sej og lyder faktisk ganske ok
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
7 år 7 måneder siden - 7 år 7 måneder siden #5684
af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Mit anlæg
Frekvensgangen ser jo flot ud, men impedanskurven virker opsigtsvækkende. Hvordan ser impedanskurverne ud for de enkelte enheder - inklusiv deres individuelt impedanskorrigerende komponenter? Med et Linkwitz Riley filter er det afgørende vigtigt, at enheder inklusiv impedanskorrektion udviser frekvenslineær impedans for at det fungerer. Impedansdykket vækker mistanken om at der er en overset detalje i den sammenhæng. Jeg ved fra personlig erfaring hvor træls det er at flytte delefrekvensen bare det allermindste for alle komponenter skal ændres for de to involverede enheder. Altså bortset fra impedanskorrektionen.
Jeg indså på et tidligt tidspunkt nødvendigheden af at anvende et Behringer DCX2496 UltraDrive filter tilsluttet det nødvendige aftal effekttrin til de enkelte enheder i afsøgningen af de rette delefrekvenser. Med lineært impedanskorrigerede enheder er det derefter enkelt at beregne delefilterkomponenterne og efterfølgende korrigere niveauerne med impedansneutrale dæmpeled, hvis det er nødvendigt.
Jeg indså på et tidligt tidspunkt nødvendigheden af at anvende et Behringer DCX2496 UltraDrive filter tilsluttet det nødvendige aftal effekttrin til de enkelte enheder i afsøgningen af de rette delefrekvenser. Med lineært impedanskorrigerede enheder er det derefter enkelt at beregne delefilterkomponenterne og efterfølgende korrigere niveauerne med impedansneutrale dæmpeled, hvis det er nødvendigt.
Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved Kaj..
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen