- Indlæg: 60
You are not logged in.
You are not logged in.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Som du selv skrev før......... Kan ha´ en anelse med forventningsbias at gøre??Vi er enige.
Jeg synes dog, at de få gange jeg har erhvervet super optagelse af især klassisk musik i flere forskellige opløsninger, flyder en højopløst 192kHz lidt mere letflydende end 44.1. Ligesom en .wav gør det lidt bedre end flac.
Det kan sagtens være min gamle bærbar, min USB-SPDIF konverter eller min DAC som gør forskellen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Som du selv skrev før......... Kan ha´ en anelse med forventningsbias at gøre??Vi er enige.
Jeg synes dog, at de få gange jeg har erhvervet super optagelse af især klassisk musik i flere forskellige opløsninger, flyder en højopløst 192kHz lidt mere letflydende end 44.1. Ligesom en .wav gør det lidt bedre end flac.
Det kan sagtens være min gamle bærbar, min USB-SPDIF konverter eller min DAC som gør forskellen.
Det gi´r jo ikke rigtigt mening, at en 4 gange så kompleks/stor fil (4 x større indhold skal spilles på samme tid) "flyder lettere" på det, du kalder en gammel bærbar??
Den vil da ha´ nemmere ved at håndtere den simple fil?? En 44.1 16 bit afvikles med ca. 1.4 mbsek, hvor en 192 24 bit afvikles med godt 9 mbsek - hvilket jeg ikke tror er specielt krævende for en gammel pc. Jeg tror mere det er den i hvert fald teoretisk bedre opløsning der høres på den måde jeg beskriver. Jeg er jo grundlæggende enig i, at vi hi-fi entusiaster lytter med hjernen og ikke med ørerne, men vi skal vel også være opmærksom på, at ikke falde i den modsatte grøft, at alt er helt ligegyldigt, for vi kan ikke høre alligevel.
Akkurat som ved demo-snyderi, skal det ikke undre, om både niveau og EQ er forskellige på de forskellige opløsninger, pladeselskaberne kalder
for "den samme musik"/indspilning/fil.
Det er en satans jungle derude.
Selv holder jeg mig til vinyl 99% af tiden. Møder somme tider også folk, der selvom de har fået det pointeret, alligevel ikke hører efter.
Eks....... En bekendt hører hos mig Dave Brubeck "Take Five". Han bli´r helt vild og "Den skal jeg ud å købe". Han bli´t tydeligt forklaret, at det han hører
er en original indspilning på Colombia......... JA ja .... jeg har hørt det.
Senere på ugen bli´r der lidt brok, da han synes hans nyindkøbte lyder tynd/dårlig hvad vil du.
Be´r om billede af pladen, og fand´me om ikke tossen har købt en russisk DOL version af den. Jamen der sad jo en kæmpe sticker på med
Audiophile Pressing og 180gram??? Ja ha ha..... de skilter jo ikke ligefrem med, at den er mastret fra en CD eller MP3 fil.
Den eneste årsag (når man gravede lidt) var, at 129,- kr. var mere tiltrækkende end 299,-/349,-.
Lidt et sidespor, men det er efterhånden ligeså nemt at blive narret på vinyl- som på CD/Digifronten.
Der er stadig mange derude, der kvier sig ved at finde ud af, at nogle nyindkøbte og downloadede HiRez-filer ikke er andet end upsamplede
16/44.1 solgt alt for dyrt. Det burde kunne politianmeldes som svindelja, svindel kan man altid komme ud for. Jeg køber en del på allflac.com, og ofte ærligt leveret flac's, men jeg har 2 gange været ude for, at på en en digital version kunne man høre pick-up'en sænkes ned i rillen! Og en anden gang, hvor ripningen angiveligt var foretaget med mp3-kompression i ret lav opløsning! men, sites har tonsvis af musik, er billigt, og kun med få smuttere.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen