- Indlæg: 73
HIFI nørdens prioriterings liste
- nv
- Gæst
7 år 11 måneder siden - 7 år 11 måneder siden #3666
af nv
Besvaret af nv på emne HIFI nørdens prioriterings liste
Svar til Tommy-boy.
Helt klart.
Dedikeret strøm til hifi.
Helt klart.
Dedikeret strøm til hifi.
Sidste redigering: 7 år 11 måneder siden ved nv.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- nv
- Gæst
7 år 11 måneder siden #3669
af nv
Tak så mycket
Besvaret af nv på emne HIFI nørdens prioriterings liste
Ribbontweeter skrev:
nv skrev: ps. hvor-søren er mine smileys?
Du kan få en af hver af mig:
-) :mad: :unsure: :: :sick: :silly: :blink: :blush: :kiss: :woohoo: :whistle: : :!: :arrow: :idea:
Tak så mycket
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
7 år 9 måneder siden #4784
af Henrik B.
Besvaret af Henrik B. på emne HIFI nørdens prioriterings liste
Man kan så diskutere, om der skal byttes om på 3 og 4. For hvis ikke man har en tilstrækkelig god effekt, til at have kontrol over højttalerne, så kan kilden jo være lige meget...
M.v.h
M.v.h
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
7 år 8 måneder siden - 7 år 8 måneder siden #4861
af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne HIFI nørdens prioriterings liste
Jeg skrev tidligere i denne tråd at musikkilden herunder musikvalget burde rykkes til første pladsen. Underforstået at noget musik er udført og leveret i en kvalitet der ikke fortjener hverken god akustik eller elektronik til gengivelsen.
Lørdag aften til Melody Grand Prix flyttede jeg en af mine nye forstærkere fra herreværelset (læs: udviklingslaboratoriet) til stuen. Søndag valgte jeg som eksperiment at flytte resten af herreværelsets signalkæde til stuen. Bortset fra at det ikke var noget kønt syn, var det et interessant og givende eksperiment.
Lørdag aften med Grand Prix'ets dynamikkomprimerede klangflade var det intet at bemærke. Jeg mener hvad kan man forvente af en DR produktion, hvor det vigtigste er at man ikke overstyrer A/D og D/A konverterne i signalkæden. Så VU metrene stod stille det meste af aftenen med et lydbillede som ikke efterlod plads til at opleve stuens bidrag til akustikken. Den druknede i lydmassivet.
Søndag formiddag med herreværelset flyttet til stuen og musik med luft mellem instrumenterne var stuens akustik tydelig. Og generende i forhold til herreværelsets totale mangel på efterklang. Det er ikke et lyddødt rum men tæt på. Stuen er rigtig fornuftigt møbleret i musiksammenhæng, men til trods herfor var dens beskedne rumklang generende i forhold til herreværelsets.
I løbet af et par timer skete der det interessante - li'som anlægget i den nye opstilling "blev spillet til" - at det hele blev meget bedre. Jeg blev efterhånden i stand til at ignorere akustikkens bidrag. Eller var det anlægget "der var spillet til .... , som man udtrykker det i audiofile kredse"?
Der er ingen tvivl om at gengivelse af musik, som giver plads til akustikkens bidrag, kræver et rum med mindst mulige bidrag til gengivelsen. God akustik. Men er det også sådan at hjernen er i stand til gennem tilvænning at opsummere og bortfiltrere uønsket lyd?
Tilspilning må i denne situation ligeledes være hjernens tilvænning til den nye placering :
Lørdag aften til Melody Grand Prix flyttede jeg en af mine nye forstærkere fra herreværelset (læs: udviklingslaboratoriet) til stuen. Søndag valgte jeg som eksperiment at flytte resten af herreværelsets signalkæde til stuen. Bortset fra at det ikke var noget kønt syn, var det et interessant og givende eksperiment.
Lørdag aften med Grand Prix'ets dynamikkomprimerede klangflade var det intet at bemærke. Jeg mener hvad kan man forvente af en DR produktion, hvor det vigtigste er at man ikke overstyrer A/D og D/A konverterne i signalkæden. Så VU metrene stod stille det meste af aftenen med et lydbillede som ikke efterlod plads til at opleve stuens bidrag til akustikken. Den druknede i lydmassivet.
Søndag formiddag med herreværelset flyttet til stuen og musik med luft mellem instrumenterne var stuens akustik tydelig. Og generende i forhold til herreværelsets totale mangel på efterklang. Det er ikke et lyddødt rum men tæt på. Stuen er rigtig fornuftigt møbleret i musiksammenhæng, men til trods herfor var dens beskedne rumklang generende i forhold til herreværelsets.
I løbet af et par timer skete der det interessante - li'som anlægget i den nye opstilling "blev spillet til" - at det hele blev meget bedre. Jeg blev efterhånden i stand til at ignorere akustikkens bidrag. Eller var det anlægget "der var spillet til .... , som man udtrykker det i audiofile kredse"?
Der er ingen tvivl om at gengivelse af musik, som giver plads til akustikkens bidrag, kræver et rum med mindst mulige bidrag til gengivelsen. God akustik. Men er det også sådan at hjernen er i stand til gennem tilvænning at opsummere og bortfiltrere uønsket lyd?
Tilspilning må i denne situation ligeledes være hjernens tilvænning til den nye placering :
Sidste redigering: 7 år 8 måneder siden ved Kaj..
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- nv
- Gæst
7 år 8 måneder siden #4862
af nv
Besvaret af nv på emne HIFI nørdens prioriterings liste
Jeg tror også det er hjernen der tilspilles, tilvænnes.
Men jeg syntes til gengæld også lyden flyder mindre anstrengt i et større rum.
Men jeg syntes til gengæld også lyden flyder mindre anstrengt i et større rum.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- nv
- Gæst
7 år 8 måneder siden #4863
af nv
Besvaret af nv på emne HIFI nørdens prioriterings liste
ps.
Du må fortælle os andre om Boydk´s vinyl-anlæg. (når du har været der).
Du må fortælle os andre om Boydk´s vinyl-anlæg. (når du har været der).
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen