- Indlæg: 5624
Lidt at tænke over (Kabler)
- Kjeldsen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kjeldsen skrev: Er det meningen der skal være flere små musikstykker sat sammen? Der er jo mega forstyrrende.
Der er 3 korte musikstykker hvor de 10 af sekunderne i hvert musikstykke har været gennem Jan H P´s opstilling og resten er uberørt
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kjeldsen
- Gæst
Jeg skal ikke kunne sigeom jeg ville kunne høre forskel uanset, men eksemplet mener jeg ikke er brugbart
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kjeldsen skrev: Ok. Det er for kort tid imho. Et musikstykke i 3 minutter eller lign. Musikstykkerne lød også temmeligt dynamisk komprimerede, især det sidste var totalt smadret
Jeg skal ikke kunne om jeg ville kunne høre forskel uanset, men eksemplet mener jeg ikke er brugbart
10 ud af 30 sekunder burde være ganske fint. Det er så 1/3 af nummeret der "burde" lyde markant anderledes - selv hvis der snakkes lydsignatur.
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kjeldsen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kjeldsen skrev: Ikke enig, der skal spilles gennem en kartoffel eller lignende før lyden decideret ændrer sig. Bitte små forskelle kan opleves markante, når de virker generende.
Du vil da være i stand til at opdage at jeg skruer f.eks 3 db ned for diskanten mens du sidder og lytter til et nummer, det er jeg da ganske overbevist om.
Men de forskelle som der er beskrevet alle vegne på nettet, på stik, kondensatorer (signal), kabler, strømkabler osv osv burde der være enorm forskel. Du skal regne med at signalet bliver konverteret flere gange mht digital/analog og gennem mange meter kabler der både er af ringe kvalitet og mismatch mht impedansen og så ca 60 stik, dvs rigtig mange overgange.
Hvis det er svært at pege på lydforandringen, så er et enkelt kabel, et enkelt stik, en enkelt kondensator vel så godt som umulig at udpege ? Og det er ikke det hifi-historierne rundt omkring fortæller...… Der kan en indgangskondensator være som nat og dag, ja faktisk som at stå uden for lokalet der spilles i, til at træde direkte ind i koncertsalen
Og denne "test" er faktisk lige stik modsat hvad der sker når man skifter et kabel, en kondensator eller lignende, der ved man det er skiftet og hører i 99.999999 % af tilfældene en forskel da hjernen har fortalt dig at der er lavet en ændring.
Her har hjernen også fået fortalt at der er lavet en ændring, men nu er det ørerne og kun ørerne der skal høre hvorhenne forskellen er.
Var testen nu gået på at man skulle høre om man kunne høre den ændring der lå fra xx.xx til xx.xx i musikstykket, så ville 98% høre den forskel fordi de fik fortalt hvor i nummeret det er.
Men måske Jan H P vil lave bare et enkelt nummer der varer f.eks 2 min hvor 10 af sekunderne har været gennem samme maskine og poste her ? Det kan af gode grunde ikke være et helt nummer da det ikke er lovlig at dele andres musik Men bare der mangler lidt af det er det nok ok.
Et længere nummer vil efter min mening bare gøre det hele meget sværere, da de 10 sekunder "fylder" mindre.
Jeg synes denne form for test mere end fortæller om hjernens belønning og indfrielsen af forventningerne ved at lave en ændring, skifte et apparat, skifte et kabel osv. Og derfor "virker" blindtest ikke
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen