HiFi2you Banner11

Stereoperspektivet

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
8 år 3 måneder siden #1988 af nv
Besvaret af nv på emne Stereoperspektivet
Jeg er med på hvad du mener med "dybde".
Når jeg selv beskriver dybde, som noget der foregår nedefter, nævner jeg gerne gulvbrædderne for en nemheds skyld.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 3 måneder siden #1990 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Stereoperspektivet

Nielsen skrev: Et velkonstrueret sæt højtalere kan sagtens gengive uden for "rammerne".
Q sound er beviset, idet Q sound blot er en overdrivelse af de faseforhold, som helt almindelige mikrofoner kan opfange.
Specielt vil løbetidsstereo /AB stereo) næsten altid havne uden for rammen, idet mikrofonerne opfanger lyd fra alle vinkler 360 gr. i kugleform.

Jeg har en Chesky plade, hvor de med 2 omnidirektionale mikrofoner sågar kan gengive lyd bagved lytteren (off stage).

Hvis man vil prøve noget vildt, så prøv Leftfield Leftism.
Det snurrer lidt i skallen bagefter :-p

Der er dog ting man IKKE kan lave, og det er lyd direkte fra enhederne, det er forvrængning i systemet.


Dvs at hvis man sidder og lytter til musik og kan høre f.eks selve mellemtonen, så er det en form for forvrængning ?
Det giver faktisk mening idet enhederne bør "smelte" sammen, lige bortset fra det jo også kan være for meget niveau

__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Det er ikke længere nok at sige; Jeg kan høre det !fuckyou!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
8 år 3 måneder siden #1991 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Stereoperspektivet

Ribbontweeter skrev:

Nielsen skrev: Et velkonstrueret sæt højtalere kan sagtens gengive uden for "rammerne".
Q sound er beviset, idet Q sound blot er en overdrivelse af de faseforhold, som helt almindelige mikrofoner kan opfange.
Specielt vil løbetidsstereo /AB stereo) næsten altid havne uden for rammen, idet mikrofonerne opfanger lyd fra alle vinkler 360 gr. i kugleform.

Jeg har en Chesky plade, hvor de med 2 omnidirektionale mikrofoner sågar kan gengive lyd bagved lytteren (off stage).

Hvis man vil prøve noget vildt, så prøv Leftfield Leftism.
Det snurrer lidt i skallen bagefter :-p

Der er dog ting man IKKE kan lave, og det er lyd direkte fra enhederne, det er forvrængning i systemet.


Dvs at hvis man sidder og lytter til musik og kan høre f.eks selve mellemtonen, så er det en form for forvrængning ?
Det giver faktisk mening idet enhederne bør "smelte" sammen, lige bortset fra det jo også kan være for meget niveau


Du er jo ved at være småskarp her hva´?
Forvrængning er jo altså mange ting.
Enhver afvigelse fra frekvenskurven er forvrængning ligesom enhver forsinket lyd er forvrængning osv.

Men ja enhederne skal "smelte" sammen før lyden fra dem rammer dit øre.
Man kalder det oså en punktkilde eller i hvert tilfælde en tilstræbt punktkilde.
Det skal på den måde slet ikke være muligt med sikkerhed, at høre hvor højtaleren står, såfremt optagelsen er gjort med løbetidsstereo.
Mange gange er det samme tilfældet med andre mikrofonteknikker, men det er lidt mindre bombesikkert.

Men der er grundlæggende 3 steder, der ikke må udspringe lyd fra, og det er fra højre højtaler, fra venstre højtaler og lige præcist midt imellem. Hvis der kommer punktformig lyd fra disse steder, så er der tale om forvrængning.
Forstærkerklipning er f.eks. noget der lige præcist gør sådan, ligesom hvis en svingspole skraber imod eller laver buttoming.
Resonanser vil også sidde direkte i enhederne.

Man kan i virkeligheden kalde det monosignaler, de må ikke være i hverken den ene eller den anden kanal og slet ikke i begge.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 3 måneder siden #2001 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Stereoperspektivet

Nielsen skrev: Men der er grundlæggende 3 steder, der ikke må udspringe lyd fra, og det er fra højre højtaler, fra venstre højtaler og lige præcist midt imellem. Hvis der kommer punktformig lyd fra disse steder, så er der tale om forvrængning.

Det du skriver der tror jeg også kan komme pga placeringen, det har jeg nemlig oplevet med Dali Grand Coupé og den fejler vist ikke rigtig på forvrængningen.
Personlig tror jeg at der var for langt imellem de 2 højttalere i forhold til lytteafstanden + at de var vinklet ind mod midten, forstærkersættet bestod af NAD s100/200 og en NAD s500
Den Coupé har jeg så også hørt lave det ultimative forsvindingsnummer og jeg kan generelt rigtig godt li den...... Men hvor ville jeg ønske den kunne spille lidt højere !

__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Det er ikke længere nok at sige; Jeg kan høre det !fuckyou!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
8 år 3 måneder siden #2005 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Stereoperspektivet
Højttalerne i sig selv kan ikke gøre så meget. Der er naturligvis forskel på power respons, men det viser sig mere i form af hvor smalt et vindue man kan lytte før lydbilledet falder sammen.

Det er i studiet de bestemmer hvor bredt og dybt vi andre skal høre indspilningen. Teknikerne har forskellige tricks de anvender, for at få mixet som de vil have det.

En DSP i anlægget kan også lave trick med fase mv. Jeg har selv demoet to-kanals surround. En simpelt klap i bagkanaler lyder rent faktisk som et klap bagfra. Det er dog så manipuleret at det ikke lyder særligt naturtro, som hvis det kom som direkte lyd fra fronterne.

læs evt lidt her. Med mindre man selv har lavet optagelsen, aner man ikke hvad man lytter til :-)

www.soundonsound.com/techniques/classic-stereo-widening

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 3 måneder siden - 8 år 3 måneder siden #2006 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Stereoperspektivet
Ja der kan manipuleres meget, det kan man høre på Roger Water "Amused to death" - Den hører jeg til tider :-D

__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Det er ikke længere nok at sige; Jeg kan høre det !fuckyou!
Sidste redigering: 8 år 3 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum