- Indlæg: 1082
Semi balanceret RCA kabel
- Lydjørgen
- Gæst
Impedanstilpasning er helt afgørende ved meget høje frekvenser Mega og Giga, ved ikke at overholde impedanstilpasning risikerer man simpelthen at intet overføres eller meget store tab.
Det er meget omdiskuteret om det har betydning ved audio-frekvenser, om man skal se et audiokabel som en transmissionlinje "En tommelfingerregel er, at kablet eller ledningen skal behandles som en transmissionslinje, når længden er længere end en 1/10 af bølgelængden".. da.wikipedia.org/wiki/Transmissionslinje
Som Holfi selv nævner er det ikke problemfrit at indfører impedanstilpasning , en overførings-kondensator skal være meeeeget stor, eller aller helst ikke være der ,og så skal udgangen kunne trække den lave belastning. impedanstilpasning er ikke kompatibelt med alt udstyr som har "standarten" lav udgangsimpedans til høj .
Det er også et krav at man kender kablets karakteristiske impedans og tilpasser ind og udgangsimpedans nøjagtigt hvis det skal give mening, og Holfi kender ikke de kabler der tilsluttes
Men laver man impedanstilpasning evt med en RG 59 (75ohm antenne) kabel) så for man noget der er tæt på en perfekt teknisk overførsel for alle frekvenser , og som nævnt ved højfrekvens udstyr er det simpelthen nødvendigt.
I audio har man bl.a. spdif hvor der også er impedanstilpasning, men her er stadigvæk lydforskel på kablerne, så det problem løser impedans tilpasning ikke. Har selv valgt en helt tredje løsning strøm-overføring, men det er heller ikke kompatibelt med noget.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Lydjørgen skrev: Det drejer sig om impedans tilpasning til kablets karakteristiske impedans kvadratrod(L/C) dette kommer fra begrebet tranmisionlinjer som er måden man ser kabel forbindelser på ved højfrekvens, med impedanstilpasning sikre man maximal overført effekt, nul refleksioner, støj/brum-indstråling må også blive mindre på grund af den lave impedans.
Impedanstilpasning er helt afgørende ved meget høje frekvenser Mega og Giga, ved ikke at overholde impedanstilpasning risikerer man simpelthen at intet overføres eller meget store tab.
Det er meget omdiskuteret om det har betydning ved audio-frekvenser, om man skal se et audiokabel som en transmissionlinje, som Holfi selv nævner er der ulemper ved dette , en overførings-kondensator skal være meeeeget stor, eller aller helst ikke være der ,og så skal udgangen kunne trække den lave belastning. impedanstilpasning er ikke kompatibelt med alt udstyr som har "standarten" lav udgangsimpedans til høj .
Det er også et krav at man kender kablets karakteristiske impedans og tilpasser ind og udgangsimpedans nøjagtigt hvis det skal give mening, og Holfi kender ikke de kabler der tilsluttes
Men laver man impedanstilpasning evt med en RG 59 (75ohm) kabel så for man noget der er tæt på en perfekt overførsel for alle frekvenser , og som nævnt ved højfrekvens udstyr er det simpelthen nødvendigt.
I audio har man bl.a. spdif hvor der også er impedanstilpasning, men her er stadigvæk lydforskel på kablerne, så det problem løse det ikke. Har selv valgt en helt tredje løsning strøm-overføring, men det er heller ikke kompatibelt med noget.
Vil det sige at man i Holfi-tilfældet skal bruge et 800 ohm's kabel.
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvorfor Holfi valgte 800 ohm og ikke 700 eller 900 ohm, ved kun Holfi.
Et almindeligt analog signalkabels karakteristiske impedans ligger vel på 2-500 ohm, men det bliver nok svært at finde apparater der gør det godt på en indgangs impedans på 200 ohm
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kjeldsen
- Gæst
Miki skrev:
Lydjørgen skrev: Det drejer sig om impedans tilpasning til kablets karakteristiske impedans kvadratrod(L/C) dette kommer fra begrebet tranmisionlinjer som er måden man ser kabel forbindelser på ved højfrekvens, med impedanstilpasning sikre man maximal overført effekt, nul refleksioner, støj/brum-indstråling må også blive mindre på grund af den lave impedans.
Impedanstilpasning er helt afgørende ved meget høje frekvenser Mega og Giga, ved ikke at overholde impedanstilpasning risikerer man simpelthen at intet overføres eller meget store tab.
Det er meget omdiskuteret om det har betydning ved audio-frekvenser, om man skal se et audiokabel som en transmissionlinje, som Holfi selv nævner er der ulemper ved dette , en overførings-kondensator skal være meeeeget stor, eller aller helst ikke være der ,og så skal udgangen kunne trække den lave belastning. impedanstilpasning er ikke kompatibelt med alt udstyr som har "standarten" lav udgangsimpedans til høj .
Det er også et krav at man kender kablets karakteristiske impedans og tilpasser ind og udgangsimpedans nøjagtigt hvis det skal give mening, og Holfi kender ikke de kabler der tilsluttes
Men laver man impedanstilpasning evt med en RG 59 (75ohm) kabel så for man noget der er tæt på en perfekt overførsel for alle frekvenser , og som nævnt ved højfrekvens udstyr er det simpelthen nødvendigt.
I audio har man bl.a. spdif hvor der også er impedanstilpasning, men her er stadigvæk lydforskel på kablerne, så det problem løse det ikke. Har selv valgt en helt tredje løsning strøm-overføring, men det er heller ikke kompatibelt med noget.
Vil det sige at man i Holfi-tilfældet skal bruge et 800 ohm's kabel.
Holfi mener det er en typisk karakteristisk impedans for analoge signalkabler
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kjeldsen
- Gæst
Lydjørgen skrev: Det drejer sig om impedans tilpasning til kablets karakteristiske impedans kvadratrod(L/C) den impedans som kablet udviser ved en teoretisk uendelig høj frekvens, dette kommer fra begrebet tranmisionlinjer som er måden man ser kabel forbindelser på ved højfrekvens, med impedanstilpasning sikre man maximal overført effekt, nul refleksioner, støj/brum-indstråling må også blive mindre på grund af den lave impedans.
Impedanstilpasning er helt afgørende ved meget høje frekvenser Mega og Giga, ved ikke at overholde impedanstilpasning risikerer man simpelthen at intet overføres eller meget store tab.
Det er meget omdiskuteret om det har betydning ved audio-frekvenser, om man skal se et audiokabel som en transmissionlinje "En tommelfingerregel er, at kablet eller ledningen skal behandles som en transmissionslinje, når længden er længere end en 1/10 af bølgelængden".. da.wikipedia.org/wiki/Transmissionslinje
Som Holfi selv nævner er det ikke problemfrit at indfører impedanstilpasning , en overførings-kondensator skal være meeeeget stor, eller aller helst ikke være der ,og så skal udgangen kunne trække den lave belastning. impedanstilpasning er ikke kompatibelt med alt udstyr som har "standarten" lav udgangsimpedans til høj .
Det er også et krav at man kender kablets karakteristiske impedans og tilpasser ind og udgangsimpedans nøjagtigt hvis det skal give mening, og Holfi kender ikke de kabler der tilsluttes
Men laver man impedanstilpasning evt med en RG 59 (75ohm antenne) kabel) så for man noget der er tæt på en perfekt teknisk overførsel for alle frekvenser , og som nævnt ved højfrekvens udstyr er det simpelthen nødvendigt.
I audio har man bl.a. spdif hvor der også er impedanstilpasning, men her er stadigvæk lydforskel på kablerne, så det problem løse det ikke. Har selv valgt en helt tredje løsning strøm-overføring, men det er heller ikke kompatibelt med noget.
Årsagen til forskelle på spdif kabler skal nok findes i at producenter ikke overholder standarderne. Dvs både kabler afspiller eller modtager ikke er 75 ohm
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Lydjørgen
- Gæst
Igen ses denne nedgørende holdning når der siges noget ukontroversielt noget som ikke umildbart kan forklares, men serverer man nogle totalt ligegyldige rutinekurver som ikke fortæller en skid om lyden, ikke fortælle en skid andet ind det som alle burde kunne i søvne , så er det lige pludselig åååå så fantastisk.Kjeldsen skrev:
Lydjørgen skrev: Det drejer sig om impedans tilpasning til kablets karakteristiske impedans kvadratrod(L/C) den impedans som kablet udviser ved en teoretisk uendelig høj frekvens, dette kommer fra begrebet tranmisionlinjer som er måden man ser kabel forbindelser på ved højfrekvens, med impedanstilpasning sikre man maximal overført effekt, nul refleksioner, støj/brum-indstråling må også blive mindre på grund af den lave impedans.
Impedanstilpasning er helt afgørende ved meget høje frekvenser Mega og Giga, ved ikke at overholde impedanstilpasning risikerer man simpelthen at intet overføres eller meget store tab.
Det er meget omdiskuteret om det har betydning ved audio-frekvenser, om man skal se et audiokabel som en transmissionlinje "En tommelfingerregel er, at kablet eller ledningen skal behandles som en transmissionslinje, når længden er længere end en 1/10 af bølgelængden".. da.wikipedia.org/wiki/Transmissionslinje
Som Holfi selv nævner er det ikke problemfrit at indfører impedanstilpasning , en overførings-kondensator skal være meeeeget stor, eller aller helst ikke være der ,og så skal udgangen kunne trække den lave belastning. impedanstilpasning er ikke kompatibelt med alt udstyr som har "standarten" lav udgangsimpedans til høj .
Det er også et krav at man kender kablets karakteristiske impedans og tilpasser ind og udgangsimpedans nøjagtigt hvis det skal give mening, og Holfi kender ikke de kabler der tilsluttes
Men laver man impedanstilpasning evt med en RG 59 (75ohm antenne) kabel) så for man noget der er tæt på en perfekt teknisk overførsel for alle frekvenser , og som nævnt ved højfrekvens udstyr er det simpelthen nødvendigt.
I audio har man bl.a. spdif hvor der også er impedanstilpasning, men her er stadigvæk lydforskel på kablerne, så det problem løse det ikke. Har selv valgt en helt tredje løsning strøm-overføring, men det er heller ikke kompatibelt med noget.
Årsagen til forskelle på spdif kabler skal nok findes i at producenter ikke overholder standarderne. Dvs både kabler afspiller eller modtager ikke er 75 ohm
Jeg er træt af disse bonderøvs-fora hvor man hele tiden skal angribes og skal bruge tid på at forklarer de mest grundliggende/elementære ting, denne totale mangel på viden som åbenbart overhovedet ikke forhindre en del i nedgøre og pisse på mig ved enhver given lejlighed.
Kjeldsen jeg har naturligvis inden jeg kommer med sådan en udtalelse som du arrogant negligere checket og optimeret/justeret de modstande omkring kablet således at der afleveres en perfekt firkant, således at jeg har styr på at mistilpasning ikke er en årsag til lydforskelle , kan iøvrigt sige at disse modstande omkring spdif har også sin egen lydsignatur som faktisk slå mere kraftigt igennem end mange andre steder i Hi-fi systemet ,
Om der impedanstilpasning ved 75 ohm eller noget der ligger lidt over eller under er i princippet ligegyldigt. det vigtige er at impedanstilpasningen er optimeret/fin justeret.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen