HiFi2you Banner11

You are not logged in.

Kritik af test på H2Y

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
06 nov 2024 20:18 - 07 nov 2024 01:01 #19593 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Torben Kristiansen / Lydjørgen
Ja der var jo kritik og rynkede næser omkring de test der blev lavet her på siden.
Nu kan jeg se at det går ud over Amir på ASR :-D  www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=109470&PN=1&TPN=2

Der er åbenbart nogle, der på trods at de klareste beviser, stadig vil have at der skal være forskel på f.eks signalkabler, strømkabler, sikringer osv.

Det må være på tide at der bliver taget hul på nye test/forsøg, så hvis i har nogle ideer til noget at teste, så kom endelig med dem.

Egentligt er det både skræmmende og komisk som folk kan blive (så) stødt, fornærmet, mopset eller direkte ryge op i det røde felt, fordi der bliver lavet test hist og pist, der ikke passer ind i folk oplevelser.
Selvfølgelig kan det da være sjovere at ignorere sådan en som Amir og hans målinger og så fortsætte med - helt ukritisk - at skifte kabler osv og opleve en forskel som stort set altid er en forbedring.
I de fleste tilfælde er det ren logik at der opleves en forskel.
På den anden side må det være overordentligt trist hvis hifi roderiet kun kan være sjovt og spændende hvis der skiftes kabler, sikringer osv.

Endnu mere komisk er at, fordi der bliver lavet test med resultater der viser at der ingen forskel er på signalkabler, strømkabler og diverse andre ting, så skal det åbenbart lyde at der ikke er forskel på noget som helst. 
Der kan peges på meget som gør en forskel og som både kan gøre lyden bedre og dårligere, men som det ser ud nu og en del år tilbage, så er der satset og sat ind de helt forkerte steder og forbedringerne er på lånt tid.

Hvis jeg var i den anden lejr - som jeg bestemt har været - og jeg synes de forskellige test var noget pjat osv, så havde jeg helt sikkert stablet noget på benene der kunne modbevise de test uden snyd osv.
Men heldigvis er jeg ikke i den lejr længere, for jeg ville have et stort problem med at modbevise det 
 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 07 nov 2024 01:01 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
07 nov 2024 11:04 #19594 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Torben Kristiansen / Lydjørgen
Jeg tror ikke man kan nå dem
For at man kan det, kræver det at hifinørderne er åbne, det er de langtfra i øjeblikket.
Når det nu kommer til stykket, er der jo ikke millioner fanatiker i Danmark mere, de er gået over til ørebøffer.
Det event jeg var til var alle grå/hvid håret, så det forklare vel det hele. De har jo kæmpet hele livet også i politik og ikke kommet videre
Jeg selv tror at jeg er kommet i land med et anlæg i underkanten 25000kr + en masse god musik, så nu ligger jeg underdrejet
 

Når foden vipper, ved man det er musik :=)
Følgende bruger(e) Synes godt om: Thomas

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
08 nov 2024 14:23 #19608 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Torben Kristiansen / Lydjørgen
Har man noget man selv er glad for, så er det jo super.
Det behøver man jo ikke skrive højt og bredt om er verdens bedste osv.

Men når snakken går på om man kan høre 0.1 % eller 0.0001 % forvrængning, så er man ikke kommet ret meget videre, eller også skal der bare debatteres et eller andet.
Hvis nogle kan høre forvrængning på Holfi´s NB 1 system ved f.eks halv styrke, så tager jeg hatten af for dem.
Det system spiller enormt dynamisk og lyder perlerent, men målinger siger at det forvrænger 2-3% så snart volumen bliver skruet lidt op.
Dvs 1 til 3 % forvrængning ved lav lyttestyrke.
 

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 nov 2024 11:36 #19624 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Torben Kristiansen / Lydjørgen
Her er nogle målinger af forvrængning i en DAC og en integreret forstærker.
Den første måling viser forvrængning også i %
Den anden er der ingen % angivelse.
3 Harmonisk er omkring 55dB nede er den hørbar

 

 


 

Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
10 nov 2024 15:37 #19625 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Torben Kristiansen / Lydjørgen
Det må jo komme an på en prøve - jeg laver lidt filer senere.

Kom gerne med bud på musikken jeg skal bruge 

Men her under var der tale om ca samme niveau (-56,7 db), det er bare lyserød støj.
Filerne er der ikke længere, men de kan da uploades.

Men der var vist ikke rigtig nogle der rakte fingeren op og ville sige noget omkring det 

hifi2you.dk/diverse/1113-et-forsog-med-hirez#18584  

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 nov 2024 16:27 #19626 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Torben Kristiansen / Lydjørgen
Jeg kunne ikke åbne filerne.
Du kan prøve på denne video, eller en hvor der ikke er for meget skrammel, blandet ind i melodien,


Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
10 nov 2024 18:28 #19627 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Torben Kristiansen / Lydjørgen
Nej filerne er slettet fra dropbox for at spare plads og der var ikke den voldsomme interesse i at finde ud af hvad man egentlig er i stand til at høre.
Det er sjovere at skifte et kabel et stik eller en lille stump et eller andet og så skrive bredt om enorme forbedringer 

Det tager lang tid endnu for folk at få øjnene op og især når der bliver ved med at dukke påstande op, som på ingen måde kan bevises.
Men jeg prøver med det nummer du linker til og så dinder jeg selv et også 

__________________________________________________________________
Følgende bruger(e) Synes godt om: Gnavpot

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
12 nov 2024 23:20 - 12 nov 2024 23:27 #19631 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Torben Kristiansen / Lydjørgen
Bliver lige nødt til at poste det her :-D

 
 
 
 

Her kan de ses i høj opløsning ->>  Klik her  

Der er streget under nogle steder som de "klogeste" burde vide, men det kan virke som om der er nogle af de "kloge" der ikke lige har fået dette nummer af High Fidelity dengang 

Men det tyder på at nogle allerede var klar over sådan en ting som niveauet ved sammenligning.
Niveauet som i testene her på siden har været 99,9% identisk.
Og nå ja, artiklen er "kun" 34 år gammel, så det kan jo være at "nogle" har glemt faldgruberne, når de skriver om diverse forbedringer og forskelle 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 12 nov 2024 23:27 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
13 nov 2024 11:47 #19632 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Torben Kristiansen / Lydjørgen
Altid aktuel tekst
Jeg studsede lidt i afsnit om højttaler at man kun må have 1 par i stuen.
De fleste har også TV i samme rum og sikkert dertil tilsluttede højttaler.
Det kan jo så give problemer

Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
15 nov 2024 12:00 #19655 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Torben Kristiansen / Lydjørgen
Jeg tror de mener at andre højttaleres membraner vil virke som absobenter når der spilles.
Og man kan faktisk godt mærke på membranerne at de "bevæger" sig selvom de ikke spiller.
Holfi lavede f.eks en "suge-subwoofer" som var en almindelig enhed i en lukket kasse, hvor der var smurt masse på membranen så resonansen passede til rummet.
Den skulle "suge" det værste peak i rumresonansen 

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2024 13:47 #19656 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Torben Kristiansen / Lydjørgen
Ja det er vel det der menes. De kan jo spille både i fase og modfase, så på den måde forvrænge lydbilledet.
Der må man være på vagt, når man lytter ved forhandleren, hvis der står flere ved siden af hinanden

Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
15 nov 2024 13:55 #19657 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Torben Kristiansen / Lydjørgen

Ja det er vel det der menes. De kan jo spille både i fase og modfase, så på den måde forvrænge lydbilledet.
Der må man være på vagt, når man lytter ved forhandleren, hvis der står flere ved siden af hinanden

Ja en sætning jeg nok har sagt 4 milliarder gange i min tid i hifiklubben er: Du skal forvente en anderledes lyd når de kommer hjem i dit eget rum og i de fleste tilfælde vil der være mere bas end her, så det bedste er at du prøver dem hjemme og evt benytter dig af returetten 

Der stod så også 15-20 forskellige sæt højttalere i samme rum hvor der var flydende gulv og loft. 

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum