- Indlæg: 5624
Verdensklasse Gige
- Kaj.
- Gæst
Miki skrev: Tjaaaa, eller også bliver signalet delvist spist af parasitter osv., find selv på noget nyt.
Det skal pr. definition ikke være let at have med Hifi at gøre.
Nej det er ikke nemt, hvis man vil andet end bare forbinde nogle apparater med tilfældigt valgte kabler fra rodekassen. Og det er der jo ikke noget galt i, hvis det fungerer, for den der gør det. Hvem siger man behøver at forske i årsagerne til resultatet? Det kan man jo lade andre om, mens man nyder musikken.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Miki skrev: Det er også hvad jeg har lært.
Zin kan dog blive så høj at man på et tidspunkt løber ind i støjproblemer. Indenfor audio bør dette dog ikke være noget problem.
Impedans tilpasning er først relevant i HF-området (Læs Mhz-området og derover). S/PDIF er et eksempel på hvor impedans tilpasning begynder at blive aktuelt.
Ja jeg havde nogle store støjproblemer da jeg på et tidspunkt brugte en LA audio DAC med rør i udgangen og havde også problemer med at lyden blev kvalt.
Men jeg troede ærligt talt ikke det var normalt at anbefale høj Zout til lav Zin
Holfi havde en speciel indgang på deres pre og integrerede forstærkere på 800 ohm og den anbefalede de at man brugte hvis signalkilden kunne trække den, da kablerne ville have mindst indflydelse på lyden der.
Men ifølge mesteren selv så må en rørforstærker med en udgangsimpedans på 1 til 2 ohm være at fortrække til højttalere med særdeles lav impedans og er man i besiddelse af ældre højttalere på +16 ohm, så skal udgangsimpedansen være meget lav
Jeg måler nu ikke noget videre på mit men ved at Zout er 50 ohm pr udgang på min pre og mine effektrin ligger på hhv 10 Kohm, og 47 Kohm og det virker nu fint nok
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
Lav udgangsimpedans i linjesignal sammenhæng er vigtig for at kabel- og indgangskapacitets belastning på det tilsluttede kredsløb ikke påvirker frekvensgang og impulsegenskaber på de sammenkoblede apparater. Jo højere ud- og indgangsimpedanserne er jo større indflydelse har kapacitive værdier på signalet. Lydgengivelsen.
Når der så omtales høj udgangsimpedans kombineret med lav indgangsimpedans som den anden gangbare løsning, skyldes det en amerikansk forstærkerproducent (jeg husker ikke navnet), som for at undgå kapaciteters - ja hele kablets indflydelse på lyden - anvendte en metode, hvor man overførte signalet som strømstyrke frem for som normalt som en spænding. Her anvender man høj udgangsimpedans til lav ind. MEN det kræver helt særlige konstruktionsmetoder i de to sammenkoblede apparater, for at den løsning er gangbar. Det overses i den refererede artikel.
Det er netop forskellen mellem spænding og strøm som i anvendelsessituationen er anledning til forskellene kablerne giver. Med mindre man hårdnakket benægter eller ignorerer dette faktum. Og det har man jo lov til.
I dit tilfælde med aktiv feedback fra højttalermenbranen omsættes spændingen fra piezoenheden til strømstyrke via FET'en til transmission af signalet gennem kablet til kredsløbet for den videre behandling. Så her har du et konkret praktisk eksempel på anvendelse og betydningen af det jeg efterhånden har fået mange hug for at fylde spalterne med. Kabler og impedanser.
Man kan til gengæld ikke, i sin iver for at forstå sammenhængen med kabler, overføre signalkablernes egenskaber i anvendelsessituationen direkte til højttalerkablerne, hvor vi går fra spændingens påvirkning i et højimpedanset univers til strømmens betydning i det lavimpedansede univers. Hvor induktion og strømfortrængning overtager problematikkerne.
Og igen er det noget man kan vende ryggen, hvis man ikke ønsker at blive konfronteret med fakta.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
I dit tilfælde med aktiv feedback fra højttalermenbranen omsættes spændingen fra piezoenheden til strømstyrke via FET'en til transmission af signalet gennem kablet til kredsløbet for den videre behandling. Så her har du et konkret praktisk eksempel på anvendelse og betydningen af det jeg efterhånden har fået mange hug for at fylde spalterne med. Kabler og impedanser.
At drage et Piezo-element's elektriske egenskaber ind i en kabeldebat der omhandler signaler på linjeniveau, er komplet irrelevant.
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
Miki skrev: Kaj skrev:
I dit tilfælde med aktiv feedback fra højttalermenbranen omsættes spændingen fra piezoenheden til strømstyrke via FET'en til transmission af signalet gennem kablet til kredsløbet for den videre behandling. Så her har du et konkret praktisk eksempel på anvendelse og betydningen af det jeg efterhånden har fået mange hug for at fylde spalterne med. Kabler og impedanser.
At drage et Piezo-element's elektriske egenskaber ind i en kabeldebat der omhandler signaler på linjeniveau, er komplet irrelevant.
Det har du lov at mene......
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kaj. skrev:
Miki skrev: Kaj skrev:
I dit tilfælde med aktiv feedback fra højttalermenbranen omsættes spændingen fra piezoenheden til strømstyrke via FET'en til transmission af signalet gennem kablet til kredsløbet for den videre behandling. Så her har du et konkret praktisk eksempel på anvendelse og betydningen af det jeg efterhånden har fået mange hug for at fylde spalterne med. Kabler og impedanser.
At drage et Piezo-element's elektriske egenskaber ind i en kabeldebat der omhandler signaler på linjeniveau, er komplet irrelevant.
Det har du lov at mene......
Hvis du synes det er relevant så tror jeg bare det her er spild af tid.
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen