- Indlæg: 5669
Impedans - Match
Nielsen skrev: Jeg ved ikke hvad Holfi har tænkt på, men det har da også undret mig.
Men ikke desto mindre opgives der ofte max load på op-amps omkring 600 Ohm uden stigning i THD.
Men som du selv skriver, så er lyden ikke helt den samme.
Nu så jeg lige dette på et andet forum.
Bilag ikke fundet
Og det synes jeg lyder meget underligt...... Eller nærmere det tror jeg ikke på
Så er det ikke meget der kan sammensættes uden følsomme kabler.
Mest underligt lyder det at både lav udg.impedans og meget høj indg.impedans & forholdsvis høj udg.impedans og mere normal indg. impedans skulle være bedst, men at de ikke kan blandes :silly:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Det er ikke længere nok at sige; Jeg kan høre det
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Nielsen
- Gæst
Det ideelle for spændings overføring er en Zout på 0 Ohm og en Zin på uendelig Ohm.
Det ideelle for strøm overføring er en Zout på uendelig Ohm og en Zin på 0 Ohm
Det bedste er strømoverføring, som jeg kun kender Krell som gør anvendelse af.
Deres CAST system er jo netop Current Audio Signal Transmission, altså strøm i stedet for spænding.
Derved vil kapaciteten i kablet blive ligegyldig.
Prisen er så, at der skal sidde en I/V konverter i modtager enden af signalet.
Det er et ekstra kredsløb, som skal holdes op imod kablets dårlige indflydelse.
Men i det store billede, så fylder kabler ALT for meget i debatten.
Det skyldes primært, at de fleste audiokabelproducenter er hjemmelærte knoldesparkere, helt uden begreb om transmissionsteori og praksis.
Ofte bliver begreberne blandet sammen, og næsten lige så ofte bliver helt nye begreber opfundet.
Det er virkelig en skam, at et forkert konstrueret kabel ikke springer i luften. Det ville virkeligt være morsomt, at se hvad der var tilbage, når røgen ellers havde lagt sig :silly:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nielsen skrev: Gige er Gige.
Det ideelle for spændings overføring er en Zout på 0 Ohm og en Zin på uendelig Ohm.
Det ideelle for strøm overføring er en Zout på uendelig Ohm og en Zin på 0 Ohm
Det bedste er strømoverføring, som jeg kun kender Krell som gør anvendelse af.
Deres CAST system er jo netop Current Audio Signal Transmission, altså strøm i stedet for spænding.
Derved vil kapaciteten i kablet blive ligegyldig.
Prisen er så, at der skal sidde en I/V konverter i modtager enden af signalet.
Det er et ekstra kredsløb, som skal holdes op imod kablets dårlige indflydelse.
Men i det store billede, så fylder kabler ALT for meget i debatten.
Det skyldes primært, at de fleste audiokabelproducenter er hjemmelærte knoldesparkere, helt uden begreb om transmissionsteori og praksis.
Ofte bliver begreberne blandet sammen, og næsten lige så ofte bliver helt nye begreber opfundet.
Det er virkelig en skam, at et forkert konstrueret kabel ikke springer i luften. Det ville virkeligt være morsomt, at se hvad der var tilbage, når røgen ellers havde lagt sig :silly:
Ja kabler fylder alt for meget i debatterne og det kunne være "sjovt" hvis mange af "highend" producenterne kunne afsløres, men det er nok de færreste der køber et kabel til 20,000,- for at sprætte det op.
Den med Gige fattede jeg heller intet af........ Imponerende at overhovedet på den side kan skrive sådan noget, men jeg synes tit der kommer noget vrøvl derfra :silly: .
Denne kender du jo, men den er lidt sjov (Belles SA-100)
www.hifi4all.dk/content/templates/anmeld...icleid=2964&zoneid=3
For mig - med ret begrænset viden på den område - ville 300 Zout til 47K Zin være en værre løsning end 100 Zout til 47 K Zin, men ifølge herren på den anden side skulle det være en værre kombination, da det er "blandet sammen"
Det er lidt ærgerligt at meget af debatterne går på kabler, da det nok er der der er mindst at hente.
Jeg har endnu ikke oplevet et kabel gøre lige så stor forandring (Værre/bedre) som at rykke højttalerne 5 cm
Men med alle de hekserier der kastes frem, så bliver fokus nok rykket derover fremfor der hvor der virkelig er noget at hente.
Der mangler den gode gamle debat på fora hvor det kan få lov at løbe lidt derud ad uden at man slår hinanden ihjel.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Det er ikke længere nok at sige; Jeg kan høre det
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Nielsen
- Gæst
Jeg kan dog godt lide Kai´s tilgang, og ind imellem er der et par gutter med lidt guf.
Resten af tiden handler 4all´s forum om Bang & Olufsen eller 8/4 Ohms spørgsmål.
Gige selv er fuld ar sludder, tidligere i tråden får han også sagt, at det ideelle ville være et "Lukket 75 Ohm system".
Hertil må det så være tilladt at spørge hvorfor det?
Hvis der havde været noget som helst at hente ved at bruge transmissionslinie teori på audio signaler, så havde man gjort det for mange år siden.
Det giver ingen mening, at impedanstilpasse audiosignaler, idet bølgelængden på f.eks. en 20 KHz tone er: ca. 15.000 Km.
Det skulle da lige være fordi, at dine kabler er så lange eller længere
Og det er også rigtigt, at 100 Ohm vil være bedre end 300 Ohm ind i hvilken som helst impedans.
Man skal så tæt på 0 Ohm som muligt, når man ser alene på kabelforbindelsen.
Det betyder så ikke nødvendigvis, at forstærkerkonstruktionen lyder bedst, når den kobles hårdt og lavimpedant til næste led og kabel.
De fleste forstærkere har en modstand i serie med signalet på 50-150 Ohm, for at undgå for hård belastning af udgangstrinnet, den fungerer så tilfældigvis også som kortslutningssikring.
I CAST systemet gør man noget smart, idet man sætter en kæmpe modstand i serie med signalet, og i modtagerneden en meget lille modstand. Det kræver så en ordentlig omgang gain, som vi normalt kalder en I/V konvertering.
På den måde kan kablet være næsten uendeligt lang, uden at det har indflydelse på lyskvaliteten.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg kender mange der siger man ikke kan bruge et alm 220v kabel til og forbinde mellem forstærker og højtaler pga coveret ikke er ren nok? og der er for meget modstand i. ?..
Passer det ?.
Jeg spørg fordi at hvis det er rigtig så skal jeg ud og bruge en kæmpe formue på højtaler kabel når jeg en gang har fundet noget at bo i.
alm 220v kabel kan man købe billigt i diverse byggemarkeder 100m til ca 150 kr.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Nielsen
- Gæst
I mange år efter, at der dukkede specielle højtaler kabler op på markedet, valgte jeg at fortsætte med lysnetledning, som jeg dog lagde dobbelt.
Dvs. at jeg havde 1,5 kvmm tværsnit.
Hvis du iøvrigt ikke er lydnørd, hvad jeg kan fornemme du ikke er, så køb sådan noget her: www.av-cables.dk/hoejttalerkabel-10-m-ru...2x2-50-mm2-10-m.html
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen