HiFi2you Banner11

You are not logged in.

Hvordan lytter vi?

  • Nydmusik
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 okt 2020 12:50 #13404 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Hvordan lytter vi?
Der er bare det lille bevis, at når jeg sætter et godt optaget stykke klassisk musik på, så skal jeg skrue højt op for at opnå korrekt dynamik. Når jeg spiller tilsvarende højt på mit vinyl, er nålestøjen meget tydelig - og forstyrrende. Duer simpelthen ikke med så dårligt signal/støjforhold til klassisk.
Men selvfølgelig kan en jazzplade med frekvensgang fra 80-12.000 Hz, jævnt faldende frekvensgang mod toppen, i ført et par gamle rare futsko for enden af sine brune fløjlsbukser, lyde ganske hyggeligt, når der er ild i piben. ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
19 okt 2020 14:01 - 19 okt 2020 14:03 #13405 af Boydk
Besvaret af Boydk på emne Hvordan lytter vi?
Det ville klæ´ dig, hvis du ikke var så nedladende i dine argumenter.
Jeg har haft adskillige venner på besøg, og på en test med Roger Waters "Amused to death", først streaming fra Tidal HiFi, så fra NAS, derefter CD fra 2 forskellige dac´s, og til sidst Analog Productions vinyl version på en modificeret Ikeda pickup gennem en diy klon af Pass X-Ono riaa. Jeg har endnu til gode at se bare én person, der ikke langt foretrækker vinylen over de andre alternativer.
Men m.h.t. klassisk i meget stille passager (og jo, jeg har adskillige hundreder af klassiske LP´er) kan rillestøj være et problem, der hæmmer nydelsen af værket. Men der er forskel mellem presninger. De værste (støjende og dynamikforladte) synes jeg er Deutsche Grammofon fra 70´erne og 80´erne. De bedste jeg har er fra selskaberne "Nonesuch" og Analog Productions 180 grams genoptryk af RCA´s Living Stereo optagelser ;-)
Sidste redigering: 19 okt 2020 14:03 ved Boydk.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 okt 2020 17:07 #13407 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Hvordan lytter vi?
Når jeg genlæser min sidste bemærkning, kan jeg også læse den som nedladende - det var ikke hensigten, men kun for at være lidt humoristisk. Det lykkes desværre ikke.

Ud fra det du beskriver, så fornemmer jeg, at dit vinylsetup er tweaked ret så meget, men er dit digitale også det? Der er også en hel del at hente- det er i hvert fald min erfaring, så derfor er det måske ikke lige vilkår at sammenligne på.

Jeg tror ikke vi kommer hinanden nærmere. Du er blevet overbevist om, at vinyl lyder bedre end digitalt, og jeg det modsatte. Jeg kan ikke logisk se, at digital reproduktion har tilsvarende store fejlkilder som vinylen har: skæring i lakplade med en dims der omdanner elektrisk energi til fysisk bevægelse (skærehovedet), masterproduktion af presseplader, presning, afspilning af noget der i princippet er uroligt, og med mekaniske komponenter afsluttende med noget der skal omdanne bevægelsesenergi til elektrisk energi. Digital er en AD-konverter, transporter flere steder gennem elektronik der håndtere digitale signaler med check undervejs, afsluttende med DA-konverter. Men, fred med det, jeg tror dog på din lyd er dejlig at lytte på.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
19 okt 2020 20:49 - 19 okt 2020 22:12 #13408 af Boydk
Besvaret af Boydk på emne Hvordan lytter vi?
:-p :-p
Det er den bestemt også.
Med hensyn til digitalt..... så har jeg lige bestilt en ny DAC, S.M.S.L. M-400, af den simple årsag, at den benytter Asahi Kasei´s nyeste flagskibsdac AK4499, samt filtrering og udgange er lavet med OPA1611 & 1612. Det bedste, jeg lige kunne finde derude, når man ikke skal røvrendes af firmaer, der mener, at en OK DAC-pris er 100.000,- kr ;-) .
Så må vi se........
Sidste redigering: 19 okt 2020 22:12 ved Boydk.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
19 okt 2020 21:05 #13409 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Hvordan lytter vi?

Boydk skrev: :-p :-p
Det er den bestemt også.
Med hensyn til digitalt..... så har jeg lige bestilt en ny DAC, S.M.S.L. M-400, af den simple årsag, at den benytter Asahi Kasei´s nyeste flagskibsdac AK4499, samt filtering og udgange er lavet med OPA1611 & 1612. Det bedste, jeg lige kunne finde derude, når man ikke skal røvrendes af firmaer, der mener, at en OK DAC-pris er 100.000,- kr ;-) .
Så må vi se........


Boydk vil du give en test af den, nå du har lyttet den igennem :?: ;-)

Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
19 okt 2020 22:11 #13410 af Boydk
Besvaret af Boydk på emne Hvordan lytter vi?
Jeg skal da prøve at gi´ mit ydmyge, (subjektive) besyv om dens evner, når jeg har "haft den i ørerne" i et par uger.
Nu skal den lige lande først, vist nok i morgen :-D
Følgende bruger(e) Synes godt om: Gnavpot

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
20 okt 2020 07:40 #13413 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Hvordan lytter vi?

Boydk skrev: Jeg skal da prøve at gi´ mit ydmyge, (subjektive) besyv om dens evner, når jeg har "haft den i ørerne" i et par uger.
Nu skal den lige lande først, vist nok i morgen :-D


Giv dig bare god tid ;-)

Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
20 okt 2020 15:00 #13414 af Boydk
Besvaret af Boydk på emne Hvordan lytter vi?
Nå.....
Men vi ka´ da ta´ et lille forhåndsindtryk her. Andet digitalt sammenligningsgrundlag er min SMSL Sanskrit Pro, da min diy DAC er ude af drift for tiden..... et lille opgraderingsprojekt, der var gået lidt i stå.
Spændende lille tingest. Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at mit vinylsetup har (næsten) fået kamp til stregen hvad dynamik angår. Der er bare lige s- & t-lyde, hvor vinylen stadig er bedre/renere.
Har prøvet MP3, FLAC, Wav & HiRes på USB/ASIO fra PC og det er eddermaneme fedt.
Har prøvet optisk fra 2 forskellige kilder, og det er også fremragende....... Og så kom det første issue.
Når jeg spiller CD digitalt ud coax/coax, er der en markant kanalubalance, som gør, at højre kanal spiller en god del højere. Virker også som om, der er et faseproblem via coax-indgangen = udtværet lyd, hvilket overhovedet ikke er tilfældet på USB og optisk.
Prøvet med både OPPO BD-93 & Pioneer DVD-585 som drev. Samme fejl.
Har lige skrevet en mail til dem om problemet, så må vi se, hvad de svarer. Hvis/når det bli´r løst, kan jeg allerede nu sige, at den bestemt er alle pengene værd :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
20 okt 2020 15:29 #13415 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Hvordan lytter vi?
Fejlfinding er aldrig sjov :silly:
Bruger selv SMSL Sanskrit Pro, spiller i øjeblikket uden fejl.
Coaxkablet er vel udelukket :?:
Sikkert dumt spørgsmål men længer går min viden ikke :-D :-D :-D

Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
20 okt 2020 17:06 #13416 af Boydk
Besvaret af Boydk på emne Hvordan lytter vi?
Tjaaah, man skal s´gu da aldrig sige aldrig, selvom jeg vil påstå, at det ikke burde kunne lave den fejl.
Tilbagemelding engang, når et andet er prøvet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
20 okt 2020 18:01 #13417 af Boydk
Besvaret af Boydk på emne Hvordan lytter vi?
Og nej.... vil næsten sige selvfølgelig, var det ikke kablet.
Så nu venter vi bare på besked fra SMSL og Hifi-Express :-?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
06 nov 2020 17:09 #13481 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvordan lytter vi?

Nydmusik skrev:

Boydk skrev: Salige er de enfoldige i deres tro, thi de ved ikke bedre :-D :-D


Vinyl? Selvom jeg har et vinylsetup i den gode ende, så "been there - done that".
Det er simpelthen ren religion, og fascinationen over at lægge en plade på og betjene apparatet + coverkunsten, samt ønsket om en bestemt farvet lyd, som får vinylfolk til at rose det til skyerne. Rent forvrængnings- og gangkonstansmæssigt, frekvensomfang og dynamisk kan vinyl slet slet ikke følge med, men hvis man ikke lytter til klassisk musik som udfordrer anlægget væsentligt mere end rytmisk, så betyder naturtrohed (hi-fi) jo ikke så meget.


Nu er jeg lige hoppet på vinyl vognen efter ikke at ha ejet en pladespiller i 15-20 år.
Men jeg tror ikke på det med religion og betjeningen osv. Jeg synes selv at vinyl er en del mere besværligt men også lidt hyggeligt, men en ting er sikkert og det er at der er noget umiddelbarhed over lyden fra en pladespiller.
Nogle indspilninger kan blive for meget i mellemtonen på digital, hvor det lyder mere "naturligt" fra vinyl, altså ikke for meget og det opfattes slet ikke som om der mangler noget. Og i mit tilfælde er vinyl setuppet ikke noget man praler med :-)

Jeg tror ikke på at vinyl/pladespiller er bedre end digital som alt andet lige bør være meget mere korrekt, men jeg er sikker på at det handler rigtig meget om indspilningen. Det er som om der går noget galt når det skal ned på en CD/streaming, som bare ikke går galt ved LP

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
06 nov 2020 22:07 #13482 af Boydk
Besvaret af Boydk på emne Hvordan lytter vi?
Ha ha...... dér ka´ man bare se.......
Alt godt kommer til den, der har tid til at vente :-D
Tillykke med din nyvundne erfaring. Væsentligt bedre, end når nogen prøver at pådutte én noget.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 nov 2020 11:35 #13488 af Miki
Besvaret af Miki på emne Hvordan lytter vi?
www.gucca.dk/helge-kjaerulff-schmidt-pet...re-eventyr-cd-p26823

Denne her er interessant på godt og ondt, hvad mellemtone og optageteknik angår. Læg især mærke til Helges stemme når han er helt tæt på mikrofonen.
Album på Tidal osv.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
12 nov 2020 13:46 - 12 nov 2020 13:52 #13490 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Hvordan lytter vi?

Boydk skrev: Jeg skal da prøve at gi´ mit ydmyge, (subjektive) besyv om dens evner, når jeg har "haft den i ørerne" i et par uger.
Nu skal den lige lande først, vist nok i morgen :-D


Nu er den vist afprøvet :-?
Lever den op til dine forventninger ;-)
Smsl m400 får kanon test her.

www.audiosciencereview.com/forum/index.p...qa-dac-review.13732/

Når foden vipper, ved man det er musik :=)
Sidste redigering: 12 nov 2020 13:52 ved Gnavpot.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum