- Indlæg: 5624
Input følsomhed problem
- Nielsen
- Gæst
Der kan du finde indgangsfølsomheden, og så regne ud om du har niveau nok.
Hvis det ser ud til at passe, så prøv med en anden preamp, før du konkluderer.
Men ellers, med risiko for at virke flabet, er det så ikke sådan Hypex plejer at lyde?
Og for at gøre det hele endnu værre, har NLE så ikke de samme tendenser?
Btw så har attack intet med gain at gøre.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nielsen skrev: Kig i databladene for de Hypex moduler.
Der kan du finde indgangsfølsomheden, og så regne ud om du har niveau nok.
Hvis det ser ud til at passe, så prøv med en anden preamp, før du konkluderer.
Men ellers, med risiko for at virke flabet, er det så ikke sådan Hypex plejer at lyde?
Og for at gøre det hele endnu værre, har NLE så ikke de samme tendenser?
Btw så har attack intet med gain at gøre.
Nej attack har ikke noget med gain at gøre men det er alligevel lidt underligt, at hvis man sætter den NLE til 6 db gain og skruer helt op og så styrer volumen på CD afspillerens variable out, så spiller det faktisk ganske ok.
Det er som om den NLE først "vågner op" ved den allersidste db´s forstærkning, men det er jo ikke altid man vil spille SÅ højt for at få lyden med ::
Det er som om der er spænding (niveau) nok, men der mangler strøm (kraft) når volumen styres på den NLE, hvis det giver mening :whistle:
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
Jeg har aldrig lyttet til de omtalte Hypex moduler men har ofte overvejet dem til nykonstruktioner. De er jo små og nemme at placere. Umiddelbart mange fordele. Men jeg kom for skade at lytte til en ny NAD klasse D forstærker - og det skulle jeg aldrig have gjort, for det ødelagde øjeblikkeligt mit indtil da opbyggede glansbillede af klasse D'ens velsignelser. Det jeg hørte manglede nosser for nu at sige det lige ud.
Jeg har ligesom Nielsen lidt afstandtagen i forhold til Opamps, når det gælder "atack". Dynamik, you name it. De kan efter min oplevelse ikke ukritisk anvendes uden at tage særlige forholdsregler. Efter flere forsøg med gode teoretiske løsninger er jeg vendt tilbage til kredsløb med diskrete komponenter. De har hver gang jeg forsøgte noget andet vundet på "atack" og fornemmelsen af dynamik. Jeg bygger mine kredsløb helt fra bunden. Og det virker! Kig på min hjemmeside for mere info.
Specifikt din NLE preamp har jeg før hørt omtalt som silkeagtig og forsigtig. En lyd som nogle elsker og tilbeder og andre det modsatte. Jeg vil da foreslå at du bygger en ny forstærker som magter såvel "silke" som "grovfil" alt efter musikken du lytter til. Som jeg gør mens jeg skriver dette.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kaj. skrev: Hypex UCD leveres i flere udgaver med forskellige data for følsomhed. Er der tale om UCD180HG er gain 26dB, som forenklet omregnet giver en indgangsfølsomhed på ca. 1,6 VRMS for 120W/8ohm. Modellen uden inputbuffer kræver noget mere.
Jeg har aldrig lyttet til de omtalte Hypex moduler men har ofte overvejet dem til nykonstruktioner. De er jo små og nemme at placere. Umiddelbart mange fordele. Men jeg kom for skade at lytte til en ny NAD klasse D forstærker - og det skulle jeg aldrig have gjort, for det ødelagde øjeblikkeligt mit indtil da opbyggede glansbillede af klasse D'ens velsignelser. Det jeg hørte manglede nosser for nu at sige det lige ud.
Jeg har ligesom Nielsen lidt afstandtagen i forhold til Opamps, når det gælder "atack". Dynamik, you name it. De kan efter min oplevelse ikke ukritisk anvendes uden at tage særlige forholdsregler. Efter flere forsøg med gode teoretiske løsninger er jeg vendt tilbage til kredsløb med diskrete komponenter. De har hver gang jeg forsøgte noget andet vundet på "atack" og fornemmelsen af dynamik. Jeg bygger mine kredsløb helt fra bunden. Og det virker! Kig på min hjemmeside for mere info.
Specifikt din NLE preamp har jeg før hørt omtalt som silkeagtig og forsigtig. En lyd som nogle elsker og tilbeder og andre det modsatte. Jeg vil da foreslå at du bygger en ny forstærker som magter såvel "silke" som "grovfil" alt efter musikken du lytter til. Som jeg gør mens jeg skriver dette.
Jo men nu var den NAD du lyttede til også kun en lille 30 watter og disse her leverer 100 og 250 watt/8 ohm.
Jeg har hørt begge (180 & 400) med en anden forforstærker (Aragon 18K) og der manglede ikke noget.
180 modulerne har jeg hørt med rigtig mange forskellige forforstærkere, men aldrig hvor der har manglet så meget som i denne her situation og det er det der er undeligt da de 12 db gain der er, svarer til hvad en almindelig forforstærker leverer, sådan ca.
Jeg må prøve med væsentlig mere gain, evt med volumen som shunt, eller en anden forforstærker.
Problemet er at de 4 moduler og NLE sidder i samme forstærker.
Iøvrigt er det ikke min egen Jeg bruger selv kl. a/b
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
www.hifiklubben.dk/stereo/kompaktanlag/nad-d3020-forstarker/
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
Forstærkeren jeg lyttede til var en NAD 7050D. I respekt for dens effektformåen sammenlignede jeg den med mit grej ved en effekt hvor begge kunne være med uden effektmæssigt at true 7050'eren.
Vi taler DIY i denne tråd og du efterlyser "atack". Så skil dog forstærkeren ad og pil NLE'en ud og erstat den med noget som kan det der mangler. En kopi af NAD 116 eksempelvis eller noget endnu bedre. Du kan jo komme til Aalborg og høre min konstruktion til inspiration.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen