HiFi2you Banner11

You are not logged in.

Hvad er vi i stand til at høre ?

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
26 aug 2023 12:05 - 27 aug 2023 14:00 #17531 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Denne "test/prøve" gik jo ud på at finde ud af hvad man er i stand til at høre når man faktisk kun har en mulighed og det er at lytte på noget man ikke ved hvad er.
Det vil sige at man ikke kunne påvirkes af at kunne se hvad man lytter til, der er ingen fortælling før lytning, der er kun en fil med et "navn"

Filerne for det ene nummer hedder  a6   eller   s6   eller   p6   eller   a6u   eller   p6u   eller   s6u  (og tilsvarende for de andre 2 numre)
Filerne hedder P, A og S af en speciel grund. Både for selv at holde styr på dem men også fordi:

P
-filerne er afspillet fra en (P)ioneer dv-989 via det analoge output
A-filerne er afspillet fra en (A)udio-GD NFB-2.32 dac via det analoge output
S-filerne er afspillet fra en (S)ony cd afspiller via det analoge output

Det eneste der er gjort ved filerne uden U til sidst, er at de er justeret til at have helt samme niveau inden for 0,02 db (i Audacity)
Filerne med U i enden, er der slet ikke rørt ved, de har det niveau som dvd, dac og cd afspiller nu har.

Jeg synes det er overraskende nok i forvejen at forskellene ikke er større når niveauerne er ens.
Men den store overraskelse kommer her.
Og det er for mig en rigtig stor overraskelse. (Faktisk chokerende)

P(ioneer)-filerne er som sagt sådan en maskine her
(192kHz/24bit BurrBrown PCM1738 pioneer Legato Pro audio filter)
(med hjemmelavet RG-179 signalkabel på analog out)

 

A(udio-gd)-filerne er samme Pioneer med en Audio-GD NFB 2.32 dac (32 bit 384 khz asynkron)
med et Belden coax digital kabel mellem Pioneer og Dac og NLE 77 analoge signalkabler på analog out

 

S(ony)-filerne er sådan en her 
Verdens første CD-afspiller som var 16 bit uden oversampling og uden digitale filtre 
(med hjemmelavet RG-179 signalkabel på analog out)

 

Og det væltede jo ind med forslag     - Nej det gjorde det så ikke.
Der er ikke engang kommet mail fra en eller 2 af de personer som ellers kan høre stort set hvad som helst.
Nej der er 7 stk der har fortalt mig hvad de synes de hørte og så 2 her på siden som tør stå frem.

Dette her har i den grad givet mig endnu mere at tænke over 

Skulle der nu sidde nogle der ude og tænke; Det kan ikke passe, der må være manipuleret med det. 
Ja så har jeg det hele stående og så kan man bare komme forbi, så laver vi præcis det samme engang til så det kan ses med egne øjne 
 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 27 aug 2023 14:00 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
26 aug 2023 13:09 #17532 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Hmm, ja jeg synes der er stor forskel på a- og p-filerne på Saint-Saens orgelsymfoni, og ville ikke kunne leve godt med Pioneer maskinen. Jeg fandt lyden fra Sony som den mest neutrale og bedste af de 3, hvilket ikke er det samme som at lyden var formidabel. Men hold kaje, en maskine næsten fra før den digitale alder, hmm, det er ikke meget der er sket i mellemklassen af produkter.

Jeg synes også at forskellene (dem jeg har lyttet) var størst på det klassiske musik, og det bekræfter mig i, at alm. godt optaget rytmisk musik behøver slet ikke high-end grej. Hvis man sammenligner grej AB vil man kunne høre forskel, men man kan sagtens leve med det ikke-bedste. Omvendt med klassisk musikoptagelser, hvor der enten er noget der ødelægger dine ører med stålpiberenser, eller noget du ikke opfatter i musikken.

Tak for testen. Meget prisværdigt.

Tankevækkende at så få har deltaget, og meldt ud, men det er jo ikke ulovligt at blive i sin tro/religion om hi-fi. Videnssamfundet har åbenbart ikke indfundet sig i det den branche der hedder underholdningselektronik.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
26 aug 2023 13:10 - 27 aug 2023 14:04 #17533 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Mine egne "blind" forsøg har gået ud på at afspille p6, a6 og s6 filerne, som har helt samme niveau, i Foobar2000, sætte den på random og skjule så jeg ikke kunne se hvilken der spillede.
I det tilfælde kunne jeg ikke vælge en der var bedst !
Jeg prøvede flere gange og kom frem til forskelligt resultat hver gang og det må så sige at det kan være hip som hap, hvilken fil jeg valgte.

Afspillede jeg filerne med U i enden, kunne jeg udpege hvilken fil der spillede stort set hver gang.
Min opfattelse var at s6u lød lidt hård, a6u lød kedelig og p6u lød pænest - men alt sammen fordi jeg vidste hvilken fil der spillede ud fra niveauet.
Det var altså i mit tilfælde ene og alene niveauet der gjorde lyd forskellen og deraf påvirkning af at vide hvilken niveau der tilhørte det pågældende apparat , selvom der faktisk ikke var nogen forskel.

At s6u lød hård er jeg overbevist om er fordi jeg kunne kende filen på niveauet og de første cd-afspillere jo lød hårde   Ja godmorgen Thomas 
a6u lød lidt kedelig fordi niveauet var lavere - Den lyder så bare helt som de andre hvis man har præcis samme niveau.

Så skal jeg fremover snyde andre end mig selv, så skal jeg bare lege lidt med niveauerne 

Jeg er ganske enkelt målløs og snakken om at de første CD-afspillere var hårde i klangen, bliver nød til at være fordi det var en helt ny lyd som man så med årene har vænnet sig til.
Afspiller man en Cd plade på en tidlig CD-afspiller som man kan se, så vil man med garanti opfatte lyden som, tjae ikke helt så god som det nyeste nye.

Og man begynder at forstå at nogle har opfattet denne maskine, til 43.000,- som ganske vellydende, når de ikke har kunnet se hvad der var inden i

 

 

Og man forstår pludselig hvor nogle mener de kan lave en Denver dvd til 300,- om til high end, ved at skifte lidt komponenter.
Man er jo klar over den er "modificeret", man har selv stået for modificeringen og så lyden den helt automatisk som ren og skær high end 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 27 aug 2023 14:04 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
26 aug 2023 18:50 #17534 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ?

Hmm, ja jeg synes der er stor forskel på a- og p-filerne på Saint-Saens orgelsymfoni, og ville ikke kunne leve godt med Pioneer maskinen. Jeg fandt lyden fra Sony som den mest neutrale og bedste af de 3, hvilket ikke er det samme som at lyden var formidabel. Men hold kaje, en maskine næsten fra før den digitale alder, hmm, det er ikke meget der er sket i mellemklassen af produkter.


 

Hej Nydmusik.

Du skriver at du synes der er stor forskel på a & p filerne på Saint-Saens orgelsymfoni. Er det så a6 og p6, eller er det a6u og p6u ?

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
26 aug 2023 21:26 - 28 aug 2023 17:01 #17535 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Hvis vi kun lige koncentrerer os om nummer 6 (Saint-Saens orgelsymfoni)

 

Så ser musikken sådan ud i Audacity når filerne ikke har samme niveau (urørt) (Filerne med U efter tallet)

 
 
 

Og sådan ser det ud når niveauet er det samme (+/- 0,02 db) (Filerne uden U efter tallet)

 
 
 

 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 28 aug 2023 17:01 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
27 aug 2023 02:05 - 27 aug 2023 03:10 #17536 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Bare lidt for sjov 

Link  

0,01 db forskel

 


Link

0,01 db forskel

 
 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 27 aug 2023 03:10 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
27 aug 2023 02:46 - 27 aug 2023 14:07 #17537 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ?

Nå men på et punkt ser det ud som om at Lydjørgen kunne have ret i en ting han sagde.
Det samme gælder Amir på ASR. 


Torben lydjørgensen skrev et andet sted: Ja Thomas vi skulle have stoppet ved Philps CD100 perfect sound forever og DIN 45500 Normen, alt andet er snakeoil og kan derfor aligevel ikke høres.
Og skrev videre: At Amir fra ASR sagde at der stort set kun var forskel på højttalere og hovedtelefoner.

Testen her synes jeg viser at man allerede med Sony CDP 101 havde dækket sig ind for hvad mennesket kan høre.
Maskinen er fra 82 og den første CD afspiller og komponenterne er de originale.
Hvad Amir siger er jeg ikke helt enig i, da man nemt kan komme ud for en højttaler/forstærker kombination der ikke går godt sammen.

Næh, jeg vil hellere holde fast i det jeg har sagt lige fra dette forums start af; Kan der høres en forskel så kan den med sikkerhed også måles.
Og der kan måles ting som på ingen måde kan høres !
 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 27 aug 2023 14:07 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
27 aug 2023 14:19 #17538 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Det kunne være meget sjovt, men måske også overflødigt, at prøve det samme med disse 2

Audio GD 2.32 NFB

 

Og så sådan en her:

100 kr´s dac  

 

 
 

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
27 aug 2023 16:21 - 27 aug 2023 16:25 #17539 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Jeg er nu nok den eneste der synes det her er lidt sjovt 

 

Og den kan høres i første link  Her eller her =  Lydfilen

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 27 aug 2023 16:25 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
28 aug 2023 11:53 #17540 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Vil du ridse op hvad konklusionerne er, for jeg er blevet forvirret ud fra dine seneste opslag.

Siger du, at de forskelle f.eks. jeg oplevede på orgelstykket kun skyldes niveauforskelle? Hvor store var de niveauforskelle i dB?

Vi har sammenlignet 3 afspilleres analoge output, men vi har downloadet digitale signaler. Hvilken AD-konverter har du anvendt? Ikke at jeg er kritisk, for tidligere test viste jo at billig kineserkonverter ikke ødelagde noget ;-) .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
28 aug 2023 12:53 - 28 aug 2023 13:22 #17541 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Konklusionerne er jo hvad den enkelte mener at kunne høre.
Det er ikke for at overbevise nogle, om ikke andet synes jeg det er imponerende.

Filerne der hedder a,p og s. er tilpasset så der max er 0,02 db forskel på dem (tilpasset i Audacity)

Dem der hedder u til sidst er ikke ændret i niveau, de har det niveau de nu har.

a4,5,6u er filerne fra Audio GD DAC´en, som har 3,32 db lavere output

Det der er brugt til at få lyden fra CD afspillerne hen i PC´en er denne

 

De sidste filer jeg har uploaded er alle filerne der er tilpasset i niveau så de ligger indenfor 0,01 db fra hinanden, incl original filen (rippet fra cd-drev)
Dem har jeg klippet ud i Audacity og sat sammen som et nummer på 2 minutter hvor de skifter mellem CD afspillerne, DAC og originalfilen hver 10. sekund
 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 28 aug 2023 13:22 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
28 aug 2023 13:21 #17542 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Ud over det så har der siddet NLE 77 signalkabel på Audio GD DAC´en, hvor der på de andre har siddet et hjemmestrikket signalkabel lavet af rg179 core

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
28 aug 2023 17:29 - 28 aug 2023 23:40 #17543 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Hvis vi stadig holder os til nummer 6 (Saint-Saens orgelsymfonier)

Så er det selvfølgelig a6, p6 og s6 som skal sammenlignes, altså dem uden U

Filerne med U til slut (a6u, p6u og s6u) er optaget med det niveau som der nu kommer ud af de apparater og de er ikke justeret til samme niveau.

Eneste grund til at U filerne er med, er for at vise hvor meget niveaet betyder når man skal lytte til forskelle.
a filerne som er Audio gd DAC´en har et lavere output og der vil man automatisk skrue lidt op, men man skal være ualmindeligt heldig hvis man rammer samme niveau som det de andre har.
Ydermere vender Audio gd DAC´en fasen, men den vendte jeg i Audacity da der eller vil være endnu en ting at tage højde for under lytning.

Selvom resultatet er afsløret kan man jo stadig prøve dem ved at afspille alle filerne uden U i Foobar2000, sætte den på RANDOM og slukke skærmen eller dække den til som jeg gjorde på min laptop.
Man skal bare sørge for at musen bliver så man kan klikke "næste".
Sådan vil Foobar2000 vælge en tilfældig fil.

Jeg kom filerne ind så de lå der 3 gange hver, så er chancen for at gætte rigtigt mindre (har lige lavet en video der viser hvad jeg gjorde)


__________________________________________________________________
Sidste redigering: 28 aug 2023 23:40 ved Thomas.C.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
28 aug 2023 17:39 #17544 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Meget prisværdigt, Thomas.
Om filerne der er reguleret til samme niveau, skrev jeg: De 5 musikstykker lyder meget ens synes jeg, med forskelle som i hvert fald her i stuen næsten ikke er værd at skrive hjem om, bortset fra S1/P1.
Det er faktisk svært for mig at hitte rede på mine opfattelser! Et sted skriver jeg, at jeg ikke ville kunne leve med Pioneeren, men et andet sted, at det var vinderen i orgelsymfonien.
Jeg må sige, at jeg er blevet for forvirret, ved ikke hvad jeg skal mene. Det viser for mig, at undersøgelsesdesign er vanskeligt at lave, og man bør ikke ændre muligheder i testene undervejs på den måde du har gjort - uanset, at du forklarer præcis hvad du har gjort.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
28 aug 2023 17:46 - 28 aug 2023 17:51 #17545 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hvad er vi i stand til at høre ?
Der er ikke ændret noget, kun tilføjet.

Men måske skulle jeg ikke ha tilføjet U filerne eller ha skrevet at de ikke som sådan skulle være med i vurderingerne.

EDIT:
Og tilføjelsen af Audio gd DAC´en var simpelthen fordi der sidder en lydjørgen der ude og omgående ville pege på at Pioneer´en var så ringe at den ikke var bedre end den Sony.
(Det ville så ha været fint, for så mener han jo ikke at der er sket noget med lyden på 20 år)
Så jeg valgte at tilføje den Audio gd pga det.

Men det er ikke værre end jeg har samlet alle filerne i samme nummer så man kan høre om lyden ændrer sig nævneværdigt.
Jeg synes ikke den gør.


 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 28 aug 2023 17:51 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum