HiFi2you Banner11

Analog VS Digital lyd

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
8 år 2 måneder siden - 8 år 2 måneder siden #2633 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Analog VS Digital lyd

TommyBoy skrev: ellers har du et defekt system.. hvis 1=1 og 0=0 så er der ingen ændring, det beviser verify at alle tal er ens :-)

dog er det sådan at en CD læser har checksum på data, dvs den ved om der er fejl på det den læser,
da skiven også skal kunne håndteres af folk, har man prøvet at forlænge levetiden så meget som muligt,
ved at programmere en masse smarte ting ind, disse "smarte" sager bliver aktive når checksummen fejler.
dvs ridser, eller vibrationer eller dårlig udført rent mekanisk læseværket, giver flere digitale korrektioner,
for det meste "gætter" software rigtigt når der bare mangle enkelte bits hist og pist, for man ved at det er audio,
der skal følge en masse regler om kurver og frekvenser, det er hele grunden til at det kan lade sig gøre at gætte på hvad der måtte mangle.
Man kan som hifi nørd, pakke en helt ny CD ud, (størst chance for perfekt læsning uden ridser)
rippe den med specielt program, der fortæller alt om hvordan læsningen af data foregik, dvs kom der ikke en eneste korrektion,
har man nu en fil på sin computer der er 100% identisk med den fil der gik ud fra studiet.


Her er jeg nødt til, at indskyde en rettelse.
CD formatet har ikke checksum.

CD formatet er i virkeligheden meget anderledes opbygget end mange tror.
Hvis vi taget det fra en ende, så ligger lyden slet ikke på CDén som 16 bit lyd.
Den ligger i stedet som 28 bit i bidder af 14 bit. Derudover er der subcodes, som fylder yderligere 4 bits svjh.

De 28 bit kræver en forklaring er jeg godt klar over :-p
Det man gør er, at dele 16 bit samples op i 2 afsnit af hver 8 bit. Herefter modulerer man de 8 bit op til 14 bit, den proces hedder EFM (Eight to Fourteen Modulation).
Når det er sket, så gemmer man disse informationer på disken i et mønster, som hedder Reed Solomon Code, eller Cross Interleaving. Den proces gemmer de nu 28 bit store sektioner på en måde, så man meget sjældent vil miste data uopretteligt.
Dvs at når din CD aflæser skiven, så læser den slet ikke i den rækkefølge, som resten af CD maskinen skal bruge data i.
I stedet ligger data efter Reed Solomons mønster, og der vil derved meget sjældent gå en hel sample tabt, men kun dele af den, og derpå kan den nogenlunde genskabes i fejlretningskredsløbene.

De subcodes der ligger i CD informationen er f.eks. info om DRM, Emphasis og så er der en bit der fortæller om antallet af ettaller er lige eller ulige i den sample der læses aktuelt.

Men vigtigst at vide er det, at der ikke er checksum på en CD, fejlretningen sker ud fra sammenligninger med de omkringliggende samples i fejlretningskredsløbet.
Sidste redigering: 8 år 2 måneder siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 2 måneder siden #2634 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Analog VS Digital lyd
Ja det var så den store forkromede forklaring på CD formatet,
håbede på at mindre kunne gøre det, for pointens skyld,
men fedt du orkede. det er i øvrigt nok det mest veldokumenterede data format, så bare google løs folkens
og i vil finde rigtigt meget om dette her, de var godt nok smarte i de tidlige 1980'er
Men du kan kalde det hvad du vil :-)
der findes uendeligt metoder af checksum, pointen er at vide om de data man her modtaget eller læst,
er rigtige eller forkerte. Rigtig : så bruger man dem bare som de er, ved forkert, skal der regnes efter,
sådan at der ikke kommer et hul, og dette findes der mange metoder til.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum