- Indlæg: 494
Strømskinne/kabler
- Nielsen
- Gæst
En UI kerne har ikke viklingerne liggende oven i hinanden, de sidder normalt på hver sin side af jernkernen.
De EI kernetransformere jeg har set, har viklingerne liggende ved siden af hinanden.
Ringkerner kobler kapacitivt, hvilket grundlæggende er uønsket, og netop derfor kan man få dem viklet med en elektrostatisk skærm imellem primær og sekundær viklingerne. Det kan reducere overførsel af visse frekvenser
UI kerner har ikke det problem, idet viklingerne ligger langt fra hinanden, og al overførsel sker induktivt.
Jeg ved godt, at det er forkert, at kalde det ophobet energi, men jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det.
Den maksimale flux i en jernkerne bestemmes af mængden af jern.
Tabet af flux bestemmes af, hvor langt der er imellem viklingerne.
I typiske situationer i audio, hvor man vil anvende UI kerner, da vælger man en overstørrelse kerne, så mætningspunktet øges.
Det er typisk i klasse A forstærkere, hvor strømtrækket er konstant, hvor man vælger UI kernen. Og det gør man fordi, at den er mere induktiv, og derved modsætter sig ændringer i strømmen i højere grad end f.eks. ringkernen.
Selvfølge har du ret i, at en transformer fungerer vha. elektromagnetisme, men som et uønsket biprodukt, kan kapaciteter opstå.
Det er ikke ligegyldigt hvorledes, at man kobler lysnettet sammen med en forstærker.
Selv den bedste forstærkerkonstruktion kan ikke fjerne alle uønskede variationer i impedans, spænding, strøm m.m. fra forsyningspændingen. Den kan kun dæmpe dem. Derfor vil der være forskel på hvilke typer transformatorer, elektrolytter, ensrettere osv. man anvender.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
>De EI kernetransformere jeg har set, har viklingerne liggende ved siden af hinanden.
Der findes begge metoder, alt efter hvad man ønsker at opnå.
Dem der ønsker at opnå højeste mulige isolations spænding, har viklingerne liggende i hvert sit plast rum.
En god trafo bruger lige meget kobber volume, på primær som sekundær,
det er også derfor at de 2 halvdele er lige store.
Der findes lige så mange hvor man vikler højspændings siden først, så et godt isolations lag af kapton tape,
det tåler meget høje temperature uden at deformere, samt meget høje spændinger.
og så sekundæren oven på til sidst, ideen er at så er afstanden til metal kanten størst for den mest farlige vikling.
Det du får blandet sammen, er den grundlæggende virkemåde,
som selvklart er helt ens. med noget andet, nemlig en bi-virkning som er forsvindene lille.
Det er en misforståelse at der ikke er kapacitiv kobling ved meget høje frekvenser
fra prim-sek side, selv om de ligger ved siden af hinanden, den er faktisk tæt på det samme, mål selv efter på nogle i ca samme størrelse, det er driller dig er nemlig at de bare kobler via jernet og tilbage til den anden del kobber, og bingo det giver fin kobling.
Om der er en ret lille kobling eller ej, er helt ligegyldigt, for designeren ved det og har håndteret det.
om man bruger den ene eller den anden trafo type har kun ændring for pris, vægt, størrelse, virknings grad,
men absolut ikke for lyden på nogen som helst måder, (så længe den klart nok er i korrekt størrelse til jobbet)
dem der har bildt dig noget andet ind, er forhandlere eller sælgere af dyrt grej.
snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
TommyBoy skrev: hej Ribbontweeter
jeg går ud fra at du ønsker at lave forsøg på at drille dine apparaters forsyning ?
og se om man så kan høre nogen påvirkning ?
din ide er nok at bevise behovet for netfiltre osv ?
Jeg ville dog ikke anbefale dig at gå alt for vildt tilværks
i Danmark operere man med en tolerance på 207-253 volt på vores lysnets 230 V forsyning,
dvs der kan være alt i mellem dette område, og dine apparater er derfor designede og testede til at levere fuld opgivet funktion
inden for dette område.
Kommer du en del under dette område, vil du på enkelte enheder muligvis kunne måle lidt mindre udgangseffekt.
eller afspilleren går bare i stå ved 150 V eller der under, rimeligt kedeligt og udramatisk.
Når man designer elektronik er man også helt bevidst med sam-eksistens problemer,
dvs man skal kunne tåle høje pulser og lange drops, uden at det skal kunne måles eller høres nogen som helst steder senere i kredsløbet,
derfor : kan nogen som helst høre eller påvise nogen som helst ændringer i deres hifi grej,
ved at sætte filtre på netledningen, er der noget HELT galt med deres apparat.
Næh jeg er ikke ude på at drille :: og mener da ikke at jeg har brug for et netstøjsfilter da der egentlig ikke er problemer.
Synes bare det var spændende at prøve og der var da en forskel, men ikke liv eller død.
Ja spændingen kan svinge meget på det danske net, men jeg tror ikke det svinger f.eks +/- 5% i impulser, det går noget mere stille for sig.
Et netstøjsfilter vil måske have lidt af samme effekt som modstanden da strømmen som regel skal igennem nogle tarvelige spoler.
Som jeg også skrev på et tidspunkt; Forhen blev sådanne filtre beskrevet som dynamikdræbere pga spolerne (og måske andet) hvor de idag bliver beskrevet som ren high end der bløder det hele lidt op og gør det rigtig hifilækkert.
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Nielsen
- Gæst
Du vil blive meget overrasket over, hvor stor forskel der er ved, at vælge andre transformertyper. Og jeg er endda måske en af de mest skeptiske nørder, som du kommer til at løbe på.
En anden ting, som man også løber ind i, er rush in, som er forskellig på ringkerner og UI kerner.
Bruger man store UI kerner, så er man tvunget til at bruge softstart kredsløb, ellers får man ikke liv i dem, uden sikringen springer.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
ha ha ja den er god, sådan noget vrøvl hopper folk heldigvis ikke på hvis de har læst et par bøger om elektronik
det er næsten lige så godt som at læse anmeldelser af smagen på rødvin, magen til volapyk skal man lede længe efter.
Det er som sagt sådan at kun ringe designet hifi grej, kan have glæde af netstøjsfiltre,
samt i kombination med en bopæl på samme hoved gruppe som en stor ond elevator styring
eller andre frekvensomformere man bruger i industrien, der sviner langt ud over det tillade niveau,
alle os andre behøver ikke spilde tid eller penge eller plads på sådan noget fis,
let at checke, tryk pause på afspilleren, skru helt op, gå helt hent til højtaleren, og stik høret helt ind,
høre du noget som helst ??
klik, knas, varierende støj ? køb net støj filter..
eller bare en helt stabil ultra snag susen ?
kan dette høres fra din lytte position, vill jeg ikke finde mig i det, og prøve at jagte hvor det kommer fra og fikse det.
det kan IKKE fikses med netstøj filter.
snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
skønt ja man skal altid være skeptisk, specielt inden for hiend hifi, der er alt for meget løgn og latin,
det er rigtigt ærgeligt.
Nu behøver tråden ikke handle om mig, jeg er ikke ude på at profilere eller spille noget som helst,
men jeg har et par længere gående uddannelser inden for de sager jeg tillader mig at udtale mig om,
samt 30 års erfaring inden for hiend hifi, både som bruger, og designer af grejet.
Jeg tror kun på beviser og videnskab, hvis der findes en mystisk ændring i virkeligheden,
kan den også forklares og så kan den også måles.
snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen