- Indlæg: 1082
(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m.
- Lydjørgen
- Gæst
Miki skrev: Lydjørgen@: Tror du tager fejl af null-testen, den vll vise forskelle på kondensatorer hvis du kan høre dem. Det er jo det der er det reelle problem; hvor små ændringer kan vi høre, nul-testeren skal nok fange dem ned forbi de -100 dB.
Nu er du jo en lærd mand, så du har sikkert arbejdet med kontrolteori, jeg selv har kun snuset til det. Så kan du måske forklarer mig det fornuftige i at lave forstærkere som Dunn gør. De går jo i selvsving ved lidt sidevind.
Det kan Nul testen som det ses i videoen åbenbart heller ikke på kabler, hvor de lydforskellene er de samme og udmønter på stort samme måde som på kondensatorer , modstande og spoler, et kabel er i teorien også en spole kondensator og modstand RLCG
En lille korrektion til det jeg skrev, jeg var nok lidt for hurtig på tasterne da jeg påstod at Nultesten ikke vil vise nogen forskel på den ringeste og den bedste kondensatorer , Det kan den sandsynligvis hvis en god filmkondensator sammenlignes med de absolut ringeste kondensatorer både teknisk og lydmæssigt, de keramiske og elektrolytter inklusiv tantal-elektrolytter.
Så er det på plads , min anbefaling er at undgår disse kondensatorer hvis det kan lade sig gøre. Kan de ikke undgås så brug de bedst lydende , Elna Silmic II og Black Gate. eller lignende. pil eventuel den dårlige plastik af og erstat det med træ papir eller silke., gerne i en kombination som også dæmper.
Men nul testen vil ikke vise nogen forskel på to kondensatorer af en anstændig kvalitet.
Ved lydsignaturer er der to ting at være opmærksom på , lydsignatur er uafhængig af den elektriske størrelse på komponenten.
i , ohm Farad og Henry.
Det anden faktor er kvaliteten af komponenten med hensyn til bl.a. materialer.
For dårligt lydende kondensatorer vil det typisk betyde at den er metaliseret, ikke en film kondensatorer ,der er benyttet PVC som dielektrikum eller andet dårligt lydende dielektrikum med meget høj dialektritetskonstant (kunne være keramik) , det hænger typisk sammen med at man ønsker kondensatoren størrelsesmæssigt så lille som muligt i forhold til dens elektriske værdi i Farad, tilledninger/tilsluninger kan være magneiske og af et tvivlsomt materiale.
Generelle industriprodukter er typisk lavet med de nævnte forhold, komponenten skal være så lille i forhold til dens værdi som muligt samtidig med den skal være billig, den kombination giver typisk dårlig lyd. men vil ingen betydning have i almindelige konsum elektronik .
Lyden fra en komponent som er lavet som beskrevet ovenfor er typisk flad udynamisk, en stor grå masse, hvor et enkelt toneområde eventuelt kan kan stikke ud med upræcis bas skrigende diskant osv som resultat.
Det er som dårlige apparater som kan købes nede i elelefantens eller Bilkas "hifi" afdeling, disse Hr og Fru Jensen "hifi" apparater lyder også typisk mere ens på en dårlig måde end bedre lydende hifi apparater hvor der er større lydforskelle men på den gode måde, det er som at vælge ens foretrukne smag af mange forskellige gode smagsoplevelser, eller vælge den lydsignatur som passer bedst ind i ens aktuelle system.
De bedst lydende komponenter har mere personelighed i sin lydsignatur og større lydforskelle end de dårligt lydende komponenter. fuldstændig som de gode hifi apparater vs dårlige.
Men kan eventuelt vælge sin kondensator efter de her indsamlede lytteerfaringer som efter min mening ikke er helt ved siden af www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Det er interessant det er på denne måde, som også kendes fra stort set alle andre brancher, ved mad har man fastfood og gourmetmad, biler de almindelige ligegyldige hverdagbiler en grå masse af stort set ens kørende biler, og de dyre luksusbiler alle med stor personelighed.
Det samme som er sagt om kondensatorer i de ovenstående kan også siges om modstande kabler spoler ja en hvilken som helst audiokomponent.
Nej jeg synes ikke det er en god ide a sælge apparater som kan gå i sving hos kunden, selvom Dunn skulle have gjort opmærksom på problemet, men jeg er enig i Dunn's betragtninger om de lydmæstigt negative konsekvenser af zobelnetværket .
Har selv løst problemet ved at sætte en vellydende modstand på 0.1 til 0-2 ohm i udgangen af forstærkeren , det isolerer udgangstrinnet lige så godt som et zobel-netværk, teknikken kendes fra opamps, men det vil give en dårligere dæmpningsfaktor og dermed måske en dårligere præcision i basgengivelsen, DF vil blive mindre, plus hvis højtaleren ikke er impedanslineariseret så vil der være en spændingsdeling mellem udgangsmodstanden og højtaleren som kan betragtes som forvrængning.
For mig er de ting ikke et problem, mine højtalere er impedans lineære og udgangsmodstanden er medregnet i systemets samlede Qts som er bestemmende for impulsgengivelsen/step-responsen fra bas-systemet.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Humble homemade siden er fascinerende læsning, men at kalde det en test er nok lidt naivt. Det er en mand der har lyttet til nogle kondensatorer henover lang tid og han skriver jo også selv at det er subjektivt vurderet.
En der vistnok hedder Bateman (godt jeg huskede e), har lavet en rimelig stor test hvor der måles på kondensatorer mhb. på audioområdet.
Det der med at komme en 0,1 ohm's i serie med udgangen er vel lidt uortodoks, nogle ville måske endda sige en ubarmhjertig løsningsmodel, men indrømmet det virker sgu nok. Et helt almindeligt zobel-filter er vel den smarte og sikre måde at løse problematikken på imho.
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Da de var skiftet kom der så meget mere "hul igennem" at han var nødt til at dæmpe diskanten med en 2.2 ohms modstand.
Hvordan lyden var med den originale kondensator, kontra den gode kondensator med modstands dæmpningen, melder historien ikke noget om, men har man ikke tendens til at mene at en smule mere niveau opfattes som bedre ?
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Lydjørgen
- Gæst
Thomas skrev: Der var på et tidspunkt en person der skiftede kondensatorer i sit delefilter til nogle der skulle være rigtig gode og dyre (kender mærket men skriver det ikke, da jeg så sikkert peger på nogle)
Da de var skiftet kom der så meget mere "hul igennem" at han var nødt til at dæmpe diskanten med en 2.2 ohms modstand.
Hvordan lyden var med den originale kondensator, kontra den gode kondensator med modstands dæmpningen, melder historien ikke noget om, men har man ikke tendens til at mene at en smule mere niveau opfattes som bedre ?
Så kom vi da så langt , der er altså store lydforskelle på kondensatorer, kabler er bl.a. også en kondensator.
Kabler kan have de samme overaskende lydforskelle , lyde højre, mere spidse,mere bastunge osv. og lydforskellene vil ikke vise sig i en null test, det har vi Ethan Winers ord for.
Og det samme vil være tilfældet med kondensatorer hvis ikke den ene kondensator er af sindsyg dårlig kvalitet.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Lad os nu antage at historien ikke fortæller noget om lyden efter dæmpningen fordi der ikke rigtig var nogen forskel, hvad så ?
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Lydjørgen
- Gæst
Hvis det nu pludselig ingen betydning har, hvorfor skrev du det så.?.Thomas skrev: Nu er det så en enkelt persons vurdering og historien melder ingenting om hvordan lyden var efter dæmpning til samme niveau som med den originale kondensator.
Lad os nu antage at historien ikke fortæller noget om lyden efter dæmpningen fordi der ikke rigtig var nogen forskel, hvad så ?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen