- Indlæg: 494
Signalkabler - igen
langt det største problem er at folk drager en hulens masse konklutioner og offentliggøre deres "resultater" som sandheder,
uden at have lavet ærlige og rigtigt udført blind tests.
ALT ALT for ofte oplever folk at det nye dyrt indkøbte grej har alle de ønskede forbedringer som forhandleren og de farvede reklame blade påstår. folk lader sig meget let nare på tyndt grundlag.
og derfor vil der altid være disse ultra dyre sager lavet af alt muligt funky shit
snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg har kun ladet programmet arbejde med de sidste ca. 10 sek. af filerne.Kaj. skrev:
Miki skrev: Lige en update på programmet Diffmaker som jeg har forsøgt mig med på de filer som i har lyttet til.
Programmet er for sensitivt til at kunne blive brugt på ovennævnte musikfiler bla. fordi DAC og ADC klokken ikke er synkroniseret (afspiller og optager er jo forskellige apparater). Det at filerne også er indspillet ved forskellige niveauer gør det besværligt at bruge programmet.
Diffmaker kunne muligvis bruges, hvis vi selv laver vores egen fysiske målesopstilling hvor der er en fælles clock (hvis vi har digital kilde) og hvor der er styr på gain, støj, integritet osv.
Jeg har også hentet programmet og leget lidt. Problematikken med programmet og sammenligning må vel ligge i at to lydeksempler ikke er synkrone, da filerne indeholder tilføjet annoncering i starten?
Niveauforskelle. Jeg har hentet og studeret diagrammet på Marantz optageren. Måden dens indgangskredsløb er udformet på betyder at kablet og det lyd afgivende kredsløbs egenskaber indgår i modkoblingen på Marantz optagerens indgangskredsløb. Det KAN få betydning for niveau og klangforskelle mellem de enkelte spor. Vi må ikke overse at kabler og kredsløbenes udformning interagerer med hinanden.
Så alt andet lige bliver jeg mere og mere overbevist om at vi arbejder med en ligning med langt flere ubekendte end man lige forestiller sig. Måske ligefrem en ligning med flere løsninger, som umuliggør at komme til en entydig enighed. Og måske har vi alle ret afhængig af den sammenhæng vi bygger vores respektive anlæg. "Målemikrofonerne" - vores ører er jo heller ikke kalibreret ens. :
Du har ret i at det ikke bare lige at lave en ordentlig målesopstilling.
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Nielsen
- Gæst
Kaj. skrev:
Miki skrev: Lige en update på programmet Diffmaker som jeg har forsøgt mig med på de filer som i har lyttet til.
Programmet er for sensitivt til at kunne blive brugt på ovennævnte musikfiler bla. fordi DAC og ADC klokken ikke er synkroniseret (afspiller og optager er jo forskellige apparater). Det at filerne også er indspillet ved forskellige niveauer gør det besværligt at bruge programmet.
Diffmaker kunne muligvis bruges, hvis vi selv laver vores egen fysiske målesopstilling hvor der er en fælles clock (hvis vi har digital kilde) og hvor der er styr på gain, støj, integritet osv.
Jeg har også hentet programmet og leget lidt. Problematikken med programmet og sammenligning må vel ligge i at to lydeksempler ikke er synkrone, da filerne indeholder tilføjet annoncering i starten?
Niveauforskelle. Jeg har hentet og studeret diagrammet på Marantz optageren. Måden dens indgangskredsløb er udformet på betyder at kablet og det lyd afgivende kredsløbs egenskaber indgår i modkoblingen på Marantz optagerens indgangskredsløb. Det KAN få betydning for niveau og klangforskelle mellem de enkelte spor. Vi må ikke overse at kabler og kredsløbenes udformning interagerer med hinanden.
Så alt andet lige bliver jeg mere og mere overbevist om at vi arbejder med en ligning med langt flere ubekendte end man lige forestiller sig. Måske ligefrem en ligning med flere løsninger, som umuliggør at komme til en entydig enighed. Og måske har vi alle ret afhængig af den sammenhæng vi bygger vores respektive anlæg. "Målemikrofonerne" - vores ører er jo heller ikke kalibreret ens. :
Normalt vil modkoblingskredsløb i sidste ende også indbefatte belastningen, men jeg har lidt svært ved at se, hvor du finder problemer i Marantz maskinen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
Nielsen skrev: Normalt vil modkoblingskredsløb i sidste ende også indbefatte belastningen, men jeg har lidt svært ved at se, hvor du finder problemer i Marantz maskinen.
Et muligt problem....... EDIT jeg har set forkert på diagrammet. Det beskrevne er ikke gældende. Der er buffer kredsløb foran!
Indgangssignalet tilgår minus input på Opamp'en og indgår derved i indgangskredsløbets modkoblingskredsløb.
Havde man ladet input signalet gå til plus indgangen med en fast og upåvirket indgangsimpedans og holdt modkoblingskredsløbet for sig selv på kredsens minusindgang, vil den mulighed for gensidig påvirkning af kabel og elektronik være fjernet. Kredsen vil da optræde som lineær buffer.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- nv
- Gæst
helt enig.
Der var store kunstnere blandt producerne, nok flere end idag.
Mht de overproduceret rock-plader, lydder de jo som de gør.
De 15km ledning, de 5 equalizere, de mange båndmaskiner er jo bare at betrakte som det samlede resultat, som pladens sound.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
*PS: Hele ideen med Jan's optagede kabel lydfiler, er rigtigt god som grund ide,
den er bare helt forkert og ubrugelig udført i praksis.*
forkert? ubrugelig?
okay men så er jeg sikker på at du kan linke til en kabeltester der er, rigtig! brugelig! og praksis udført
som gør det samme som min. (sætte en komponent / kabel ind og udtrække forskellen)
Mvh.
Jan H.Pedersen
Nå men tak for skænken og musikken! det var nu meget godt.
Hvad!!!! du har jo slet ikke hørt det spille.
Jamen altså, jeg har set dine højtaler, dine kabler, forstærkeren
inde i, og jeg så også cover omslagene på cd,erne der var lagt frem.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen