HiFi2you Banner11

You are not logged in.

Dine anlæg indtil nu og andet !

Mere
15 nov 2025 05:01 - 15 nov 2025 10:27 #22263 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Dine anlæg indtil nu og andet !
Thomas. Nu må du endelig ikke give op og sælge ud af dit grej, blot fordi jeg forsøger at beskrive fakta og sammenhæng. 

Med assistance fra AI.Der er en forskel på udgangsimpedansen for en klasse D-forstærker med pre-output og post-output filter feedback. En post-feedback-output filter forstærker vil have en lav udgangsimpedans, da filteret er en del af udgangskredsløbet, der er designet til at matche impedansen til en højttaler. En pre-feedback-output filter forstærker - en forstærker med feedback før et filter placeret før selve udgangen - vil typisk have en højere udgangsimpedans. 

Post-output filter 
  • Et post-feedback-output filter er en del af forstærkerens udgangskredsløb. Filteret indgår i signalvejen og feedbackkredsløbet.
  • Feedback kredsløbet er designet til at fungere som impedans-matching, resulterende i lav udgangsimpedans.
  • Dette er ideelt til at drive højttalere og sikre, at lyden er klar og præcis. 
Pre-output filter 
  • Et pre-feedback-output filter er en del af forstærkerens udgangskredsløb. Filteret indgår IKKE i feedbackkredsløbet.
  • Dette resulterer i en højere udgangsimpedans. 
  • Konklusion 
  • For de fleste applikationer, især til at drive højttalere, er en post-feedback-output filter forstærker at foretrække, da den har en lav udgangsimpedans, der er nødvendig for at sikre en god lydkvalitet.
  • En pre-feedback-output filter forstærker er ikke optimal til højttaler-driving og bør bruges med forsigtighed. 
—-Hent følgende PDF
www.handsontec.com/pdf_files/AppNotes/Class-D%20Amp-2.pdf

 

Side 8: Feedback. Se diagrammet. 
Benytter du en klasse D forstærker med kun “pre-feedback” (modkobling taget FØR udgangsfilteret) skal du aldrig bekymre dig om et højttalerkabels induktans eller kobberlederens strømfortrængning. Filteret vil med spolen i serie med udgangen udviske de ting jeg beskriver.

 Anvender du derimod en klasse D forstærkeren med “post-feedback” (modkobling taget EFTER udgangsfilteret) eller en kombination af begge, kan du få glæde af det jeg har beskrevet. “Post- feedback” kompenserer i væsentlig grad for spolens ulineariteter. Det sidste er en forudsætning for gennem lytning at kunne vurdere værdien af det jeg beskriver.

Og jeg kan da godt forstå du benytter dig af henvisninger, som bagatelliserer betydningen af det jeg skriver, så det passer ind i din tese. Er det ikke det du beskylder en “kær kollega i branchen” for at gøre? Er du ikke bare lidt bedre? For det forventer jeg af dig! 
Sidste redigering: 15 nov 2025 10:27 ved Kaj..
Følgende bruger(e) Synes godt om: Elektrofix

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 05:32 #22264 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Dine anlæg indtil nu og andet !
Jeg kunne også ha postet Kjeldsens link engang til, men det er jo sådan lidt 

I det link har strømfortrængning ganske rigtigt noget at sige, men for mig at se handler det om 75 ohm kabler og frekvenser langt over 20 khz.
Men leder man længe nok, vil man altid kunne finde både for og imod, men jeg var interesseret i om det kunne høres - det bliver nok aldrig løst.
Men jeg er helt overbevist om at mine høreevner ikke rækker til at høre at et højttalerkabel på 2 meter har en modstand der er 0.2 ohm højere ved 20 khz end ved 50 hz

Jeg ved ikke hvilken kollega du har i tankerne ???

Havde jeg da bare aldrig lavet de forskellige test, hvor andre deltagere var med, så kunne jeg helt enkelt ha skudt skylden på min egen hørelse, da jeg nu ikke kan høre de forskelle jeg kunne da jeg f.eks arbejdede i hifiklubben.
Vi skal tilbage til der hvor man selv skifter tingene og lade det påvirke resultatet og hvor blindtest ikke dur, det viser sig jo tydeligt at det vitterlig er meget sjovere, da der med garanti er forskelle hver gang og også til det bedre hver gang.

Mht mine forstærkere, aner jeg ikke hvilke filtre der benyttes, men det er heller ikke værd at snakke om da det er kl.D

Jeg tror at f.eks en integreret NAD forstærker, der er modificeret så meget at låget ikke kan komme på, armtykke kabler af alle slags og et par 2 vejs højttalere evt med slavbas, er vejen frem til hifi godkendelse, evt med nogle kabelløftere og nogle højglanspolerede banastik og sikringer.



 

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 06:00 - 15 nov 2025 12:19 #22265 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Dine anlæg indtil nu og andet !
Jeg foreslår helt at lukke kabeldebatter ned uanset jeg finder den tekniske side af det interessant. 
Det der trigger mig er direkte spørgsmål (bremserørskablerne) og oplevelser med yngre ører hvor vi begge - forstår jeg - har registreret noget vi af mange årsager ikke længere bemærker på samme måde. Min egen AB forstærker med feedback taget direkte fra udgangsterminalerne har bidraget til nye observationer relateret til emnet og mit tidligere indlæg.   
Edit. 
Her er udgangsimpedansen på min klass AB forstærker til sammenligning med de klasse D forstærkertrin  med PRE FEEDBACK jeg købte for flere år siden. Den sidste drukner kabelforskelle i høj ulineær udgangsimpedans, som det ses. Klasse AB trinnets udgangsimpedans ligger lige på den nederste grænse for målegrejet jeg besidder. Den kalibrerede nullinje og udgangsimpedansen dækker næsten hinanden hele vejen til 20.000Hz. Det er i den sammenhæng jeg har opdaget og fået bekræftet det jeg fortælle om kabler. Kan du så tie stille, Kaj !

Go’ dag 
.   
 

Den øverste linje på nederste billede er forstærkerens fasedrej, som resultat af spolen i udgangen. 
Sidste redigering: 15 nov 2025 12:19 ved Kaj..
Følgende bruger(e) Synes godt om: Elektrofix

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 12:33 - 15 nov 2025 12:38 #22268 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Dine anlæg indtil nu og andet !
I princippet kunne man lige så godt lukke alle debatterne ned og så bare have tråde med oplevelser, der ikke skulle debatteres.
Kabler, stik og dimser er ting uden data og det vil kunne diskuteres i en uendelighed.
Jeg er til gengæld sikker på at de forskelle jeg hørte førhen ikke har noget med min hørelse at gøre. Det er slet og ret fordi jeg selv købte/lånte dem (kablerne), selv satte dem på, havde en begejstring, tænkte ikke på niveau osv osv og så skal der ganske enkel være en forskel.
For mig gælder ganske få ting idag og det er 100% samme niveau og ikke vide hvad der er ændret, kan jeg ikke høre forskel på den måde, så er der for mig ingen forskel.
Sådan noget er ren logik for mig, men ubrugeligt for andre.

Men det er bestemt ikke nemt når man i mange år har været vant til at høre forskel, hver eneste gang man har skiftet en dims, at vende den om til at være meget mere kritisk, for enhver vil jo gerne have at det man laver giver gevinst.
Men det er lige så meget logik for mig, at et kabel ikke kan gøre større forskel end forskellen på en kl A/B eller KL.D forstærker og en rørforstærker.

Men hifi er stadig sådan, at hvis én kan høre at der er kommet nye fødder under routeren til sin streaming, så er der mindst en mere der kan høre det.
At sige: det kan jeg sgu ikke høre, vil omgående gå ud over personens hørelse, personens anlæg, personens lytteerfaring osv og derfor lavede jeg/vi test som folk selv skulle høre på deres eget setup.
Men men men, det kan man jo ikke, for forskellene forsvinder ud i den blå luft når de bliver optaget osv osv osv og så lige en stribe undskyldninger mere !

Derfor, når/hvis jeg laver sådan noget, så er det ikke noget der skal debatteres, jeg viser bare hvad jeg kommer frem til. Men jeg glæder mig virkelig til den dag der vises et reelt resultat af en forskel, helt uden snyd og storytelling.
 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 15 nov 2025 12:38 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 12:43 #22269 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Dine anlæg indtil nu og andet !

Men hifi er stadig sådan, at hvis én kan høre at der er kommet nue fødder under routeren til sin streaming, så er der mindst en mere der kan høre det.
Men jeg glæder mig virkelig til den dag der vises et reelt resultat af en forskel, helt uden snyd og storytelling.

 
Sådan har det altid været og både du og jeg har benyttet os af det i vores salgsarbejde. Forskelle - reelle forskelle  - kan være så små at vi ikke engang selv kan høre det fra den ene dag til den anden. Men det er jo ikke ensbetydende med at forskellen ikke er der. Vores måske største problem er at vi ikke kan nære os for at slå det stort op, så alle kan opleve vores begejstring. Og er der egentlig noget galt i det? Måske det kunne tjene til inspiration for andre. 

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 12:54 #22270 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Dine anlæg indtil nu og andet !

Men hifi er stadig sådan, at hvis én kan høre at der er kommet nue fødder under routeren til sin streaming, så er der mindst en mere der kan høre det.
Men jeg glæder mig virkelig til den dag der vises et reelt resultat af en forskel, helt uden snyd og storytelling.


 
Sådan har det altid været og både du og jeg har benyttet os af det i vores salgsarbejde. Forskelle - reelle forskelle  - kan være så små at vi ikke engang selv kan høre det fra den ene dag til den anden. Men det er jo ikke ensbetydende med at forskellen ikke er der. Vores måske største problem er at vi ikke kan nære os for at slå det stort op, så alle kan opleve vores begejstring. Og er der egentlig noget galt i det? Måske det kunne tjene til inspiration for andre. 
Ja der er jeg så nået dertil, at hvis jeg ikke kan høre forskellen, så er den uden betydning for mig.
At skulle bruge flere dage til at opdage en forskel, er vel kun noget man gøre når man skal finde en periodisk fejl :-) En forskel er der forhåbentlig med det samme. Og desværre for os hifi mennesker, så lyder samme nummer forskelligt 1. og 10. gang hvis man sidder og lytter efter "forskelle", derfor kan man også høre forskelle som ikke eksisterer som f.eks samtlige personer i Storkøbenhavns hifiklub gjorde :-)


Du Kaj, ved jo om nogen, at når en forstærker ikke spiller bedre, meget bedre, end en anden så er det fordi den ikke er tilsluttet med det rigtige strømkabel og ikke står på det rigtige underlag ;-)
 

__________________________________________________________________
Følgende bruger(e) Synes godt om: Kaj.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 18:38 #22271 af silentaudio
Besvaret af silentaudio på emne Dine anlæg indtil nu og andet !
Skal lige spørge Kaj , om bremserør-kablerne var med olie eller uden olie ? 

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 19:14 #22272 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Dine anlæg indtil nu og andet !

Skal lige spørge Kaj , om bremserør-kablerne var med olie eller uden olie ? 
Hvad skulle det hjælpe?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 19:25 #22273 af silentaudio
Besvaret af silentaudio på emne Dine anlæg indtil nu og andet !
Der var de hundedyre noske kabler med blå væske , var det ikke olie ? Ved ikke om det hjælper på prisen eller lyden ?
 

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 20:07 #22274 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Dine anlæg indtil nu og andet !

Der var de hundedyre noske kabler med blå væske , var det ikke olie ? Ved ikke om det hjælper på prisen eller lyden ?

 
Jeg har intet kendskab til kablerne. Mit eksperiment kom af den kendsgerning, at strømmen tvinges ud mod ledernes overflade i takt med stigende frekvens. Så for at bevare den samme ledevne ved alle frekvenser i audioområdet faldt mit valgt på et rør med den samme vægtykkelse som strømfortrængningen i kobber ved 10.000Hz. Hvorfor spilde kobber på kobberleder når den centrale del af lederen kun leder strøm ved lave frekvenser. Og hvorfor fylde væske i røret? Her kunne man med rette bruge "snakeoil" som etikette og mit gæt er at man har fyldt en olielignede substans på kablerne med en fantasifuld forklaring om at det dæmper ledernes mekaniske reaktion på de magnetfelter de danner sammen. For det gør de jo! Det kan man så gøre på utallige andre og enklere produktionsmåder. 
Hvis nu de kabeltyper man har set gennem tiden var så fantastiske og praktisk brugbare, som det på salgstidspunktet blev fortalt, ville vi vel alle anvende dem. Tror du ikke?
 
Følgende bruger(e) Synes godt om: Elektrofix

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 20:29 #22275 af silentaudio
Besvaret af silentaudio på emne Dine anlæg indtil nu og andet !
Kabler hed Renaissance audio . Både signalkabler og højttalerkabler med olie !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 20:31 #22276 af silentaudio
Besvaret af silentaudio på emne Dine anlæg indtil nu og andet !
Kabler hed Renaissance audio . Både signalkabler og højttalerkabler med olie !

Signalkabler testet i High-Fidelity nr. 5 / 2000 .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 20:34 #22277 af silentaudio
Besvaret af silentaudio på emne Dine anlæg indtil nu og andet !
Kablerne hed Renaissance audio . Både signalkabler og højttalerkabler med olie !

Signalkabler testet i High-Fidelity nr. 5 / 2000 .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 nov 2025 20:39 - 15 nov 2025 20:58 #22278 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Dine anlæg indtil nu og andet !
Mark levinson lavede signalkabler med gelé i. Bedst i test i high fidelity og også de dyreste.
Dog er de næsten gratis i forhold til hvad priserne er i dag.
Men hva, kan man få fuglene til at synge i stuen og få den sidste kvarte dB med ved 30 kHz, så er prisen jo ligegyldig.

www.lydspecialisten.dk/products/ansuz-si...d-tc3-gold-signature

 

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 15 nov 2025 20:58 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Elektrofix
  • Offline
  • Guld bruger
  • Guld bruger
  • årg. 1968
Mere
15 nov 2025 20:40 #22279 af Elektrofix
Besvaret af Elektrofix på emne Dine anlæg indtil nu og andet !

Der var de hundedyre noske kabler med blå væske , var det ikke olie ? Ved ikke om det hjælper på prisen eller lyden ?


 
Jeg har intet kendskab til kablerne. Mit eksperiment kom af den kendsgerning, at strømmen tvinges ud mod ledernes overflade i takt med stigende frekvens. Så for at bevare den samme ledevne ved alle frekvenser i audioområdet faldt mit valgt på et rør med den samme vægtykkelse som strømfortrængningen i kobber ved 10.000Hz. Hvorfor spilde kobber på kobberleder når den centrale del af lederen kun leder strøm ved lave frekvenser. Og hvorfor fylde væske i røret? Her kunne man med rette bruge "snakeoil" som etikette og mit gæt er at man har fyldt en olielignede substans på kablerne med en fantasifuld forklaring om at det dæmper ledernes mekaniske reaktion på de magnetfelter de danner sammen. For det gør de jo! Det kan man så gøre på utallige andre og enklere produktionsmåder. 
Hvis nu de kabeltyper man har set gennem tiden var så fantastiske og praktisk brugbare, som det på salgstidspunktet blev fortalt, ville vi vel alle anvende dem. Tror du ikke?
 
Strømfortrængning er en naturlov. Måske kan den kaste lyd og lys over hvorfor folk (tror) at der kan iagttages lydforskel på HT kabler. Jeg er kvalitets tro, ikke kabel tro. MEN: Jeg har ved flere lejligheder bemærket små forskelle ang. HT-kabel. Den nyeste oplevelse var et "high-end" bi-wierring cirkus fra TEMU contra et almindeligt, fornuftigt kabel. forskellen var indlysende, trods TEMU'en var flottest.. 

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum