HiFi2you Banner11

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m.

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
5 år 6 måneder siden - 5 år 3 uger siden #11584 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne (2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m.
.
Sidste redigering: 5 år 3 uger siden ved WymaxReborn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 6 måneder siden #11585 af Gnavpot
Dette har ikke meget med HIFI at gøre og dog :blush:
Mere med fup & påstande sakset fra dagens avis!
Det kan godt være at Hifi og Tro ikke er så langt fra hinanden ;-)


Når foden vipper, ved man det er musik :=)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 6 måneder siden #11586 af Thomas
Jeg tror der er mange der er lidt for stålfast mht egne evner.
Jeg mindes en test for ikke så længe siden hvor en KL.D skulle ta kampen op mod en stor KL.A/B - resultatet faldt ikke ud til ejeren af KL.D forstærkerens fordel og grunden var ganske enkel: Den stod ikke på det korrekte underlag og der blev ikke brugt det rigtige strømkabel !!!
Muligheden, at KL.A/B forstærkeren simpelthen bare var bedre eksisterede ikke, der var andet galt og det trods kun én havde hørt begge forstærkere og det var ikke personen med forklaringen på hvorfor den KL.D ikke var bedre end den anden.

Jeg tror desværre også at man snyder sig selv lidt for meget når man nu selv har lavet dit og dat, fuldstændig som når man som sælger siger: Prøv at lægge mærke til mellemtonen i dette kabel...… Så har du allerede fået kunden til at fokusere på mellemtonen som, med den måde menneskets hjerne reagerer på, vil høre en ændring.

Der kørte også en tråd på hifi4all om en NAD 3020 som simpelthen bankede alle andre forstærkere...……. Det vil jeg også nemt kunne få mine forstærkere til (vælg selv en af dem) for kender man sine forstærkere så spiller man bare på dens tangenter..... Man kan altid enten få en lytter til at høre det man vil eller pege på en ting/område på en forstærker som man vil have en anden til at lægge mærke til. Det er faktisk kunsten i at være sælger ;-)

Når folk lytter her på mit skrammel, så tier jeg helt stille fordi jeg ved af erfaring at jeg næsten kan få personen til at sige og høre lige hvad jeg har lyst til og så er den persons vurdering af mit skrammel intet værd.
At få andre til at sige eller høre det man selv synes er faktisk ikke særligt svært, det værste er at når man er helt indgroet i elektronik og hifi så bliver man let selv påvirket...…. Man har faktisk fortalt sig selv hvad man skal høre inden man hører det ;-)
Det er så ualmindeligt svært at komme ud af det igen og kræver tit en længere pause og selverkendelse.
Hifiverdenen ved at man reagerer sådan og derfor findes der Snakeoil og tråde om det som denne.

Jeg siger ikke at der ikke er forskel på noget som helst, men hifi år 2019 er rigtig mange forskelle inde i hovedet på folk og derfor yderst svære at bevise ;-)

Og nej LydJørgen (og til dels påsidelinjenlureren Kaj), det er ikke et skriveri om at hvis jeg mener sådan så er det sådan, det er bare min beskedne opfattelse.

P.S. Der findes faktisk en historie om en gut der havde købt en rørforforstærker og frydede sig over dennes skønne klang til en dag en ven, der kendte denne forforstærker, kom på besøg og gik hen og slukkede for den.
Musikken spillede skønt videre da det viste sig at være en passiv forforstærker hvor afbryderen kun slukkede og tændte for gløden i rørene som slet ikke sad i signalvejen.

Hifi på det område er faktisk slet ikke så langt fra KLARSYN, hvor en person står og får folk til ubevidst at sige lige det manden/damen på scenen har brug for til at chokere alle over evner der slet ikke er der !

______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Hvis ikke du kan bevise det, så lad være med at påstå det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Lydjørgen
  • Gæst
  • Gæst
5 år 6 måneder siden - 5 år 6 måneder siden #11587 af Lydjørgen
Besvaret af Lydjørgen på emne (2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m.
@Thomas Måske du lige skulle checke op på dette indlæg igen: hifi2you.dk/index.php/forum/diverse/735-...ernen?start=75#11541 inden du udbasunerer at alt er svindel ,humbug ,hallucinationer og manipuleringer, helt sikkert der er elementer af dette vi alle har været igennem, men det forklarer ikke at to fabrikanter uafhængigt af hinanden ikke kan lave to stereo-anlæg som lyder helt ens. endda langt fra. heller ikke Holfi og Duelund, Meg selv Kaj eller Elabs ,og dig selv , noget må jo give forskellene.
Det er jo det som gør det til en interessant hobby ,men også nogen gange frustrerende.
Sidste redigering: 5 år 6 måneder siden ved Lydjørgen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 6 måneder siden #11588 af Thomas

Lydjørgen skrev: @Thomas Måske du lige skulle checke op på dette indlæg igen: hifi2you.dk/index.php/forum/diverse/735-...ernen?start=75#11541 inden du udbasunerer at alt er svindel ,humbug ,hallucinationer og manipuleringer, helt sikkert der er elementer af dette vi alle har været igennem, men det forklarer ikke at to fabrikanter uafhængigt af hinanden ikke kan lave to stereo-anlæg som lyder helt ens. endda langt fra. heller ikke Holfi og Duelund, Meg selv Kaj eller Elabs ,og dig selv , noget må jo give forskellene.
Det er jo det som gør det til en interessant hobby ,men også nogen gange frustrerende.


Nogle gange skal man læse det hele.

Jeg tjekkede lige og jo, jeg skrev faktisk: Jeg siger ikke at der ikke er forskel på noget som helst,

______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Hvis ikke du kan bevise det, så lad være med at påstå det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 6 måneder siden - 5 år 6 måneder siden #11589 af Thomas

Lydjørgen skrev: @Thomas Måske du lige skulle checke op på dette indlæg igen: hifi2you.dk/index.php/forum/diverse/735-...ernen?start=75#11541 inden du udbasunerer at alt er svindel ,humbug ,hallucinationer og manipuleringer, helt sikkert der er elementer af dette vi alle har været igennem, men det forklarer ikke at to fabrikanter uafhængigt af hinanden ikke kan lave to stereo-anlæg som lyder helt ens. endda langt fra. heller ikke Holfi og Duelund, Meg selv Kaj eller Elabs ,og dig selv , noget må jo give forskellene.
Det er jo det som gør det til en interessant hobby ,men også nogen gange frustrerende.


Det er jo lige præcis det der er lettere underligt.
Alle mener at have den rigtige løsning og den helt rigtige lyd, men lyden stikker i 30 forskellige retninger.
Duelunds lyd, Holfi´s lyd, min egen lyd kender jeg, Elabs har jeg kun hørt om, Kaj´s lyd kender kun Kaj (Så han er helt ude af billedet) og af hvad jeg kan forstå på det hele peger de ikke helt i samme retning og en enkelt stikker helt ud og peger i en helt anden retning.

Der er f.eks dyb uenighed om hvordan strømforsyningen skal laves - faktisk ligger det i hver sin grøft og det er bare én af tingene.

______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Hvis ikke du kan bevise det, så lad være med at påstå det.
Sidste redigering: 5 år 6 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum