- Indlæg: 5479
- Modtagne Tak: 290
You are not logged in.
You are not logged in.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kaj. skrev: Nielsen, du skærer i såret fra dengang Bang og Olufsen ikke lod et af lodderne tilfalde mig, da de søgte lærlinge i '72.
"Nedgradering", skrev Kjeldsen. Jeg har ikke hørt nogen af de to. Originalen eller Hypex'en. Det jeg kan konstatere er, at der har været problemer med biasjusteringen med deraf resulterende crossover forvrængning.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nielsen skrev: @RT
Jeg siger ikke, at B&O opfandt klasse D forstærkeren, men jeg siger, at det var dem der sammen med Karsten Nielsen, fik hævet standarden så meget, at teknologien kunne anvendes i high fidelity audio.
Før ICE var klasse D i realiteten ubrugeligt.
Hvis ikke det blot lød dårligt, så brændte det af, så snart du vendte blikket væk.
ICE fik styr på stabiliteten, og de fik data af en helt anden klasse, end man havde været vandt til med klasse D.
Sidenhen er udviklingen gået i klasse D´s retning, og nu er man fuldt ud på højde med de bedste lineære forstærkere, og i visse tilfælde langt forbi.
Siden har vi set andre nærme sig og i visse tilfælde passere ICE, men det ændrer ikke på, at tigerspringet skete hos Bang & Luffe.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ribbontweeter skrev:
Kaj. skrev: Nielsen, du skærer i såret fra dengang Bang og Olufsen ikke lod et af lodderne tilfalde mig, da de søgte lærlinge i '72.
"Nedgradering", skrev Kjeldsen. Jeg har ikke hørt nogen af de to. Originalen eller Hypex'en. Det jeg kan konstatere er, at der har været problemer med biasjusteringen med deraf resulterende crossover forvrængning.
Var der et problem med bias, eller er det gætterier ?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Risager og Tripathi var klar på nogenlunde samme tid. Og der er vist ingen tvivl om hvem der prioriterede full range lydkvalitet højestNielsen skrev: @RT
Jeg siger ikke, at B&O opfandt klasse D forstærkeren, men jeg siger, at det var dem der sammen med Karsten Nielsen, fik hævet standarden så meget, at teknologien kunne anvendes i high fidelity audio.
Før ICE var klasse D i realiteten ubrugeligt.
Hvis ikke det blot lød dårligt, så brændte det af, så snart du vendte blikket væk.
ICE fik styr på stabiliteten, og de fik data af en helt anden klasse, end man havde været vandt til med klasse D.
Sidenhen er udviklingen gået i klasse D´s retning, og nu er man fuldt ud på højde med de bedste lineære forstærkere, og i visse tilfælde langt forbi.
Siden har vi set andre nærme sig og i visse tilfælde passere ICE, men det ændrer ikke på, at tigerspringet skete hos Bang & Luffe.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kjeldsen skrev: Risager og Tripathi var klar på nogenlunde samme tid. Og der er vist ingen tvivl om hvem der prioriterede full range lydkvalitet højest
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nielsen skrev:
Kjeldsen skrev: Risager og Tripathi var klar på nogenlunde samme tid. Og der er vist ingen tvivl om hvem der prioriterede full range lydkvalitet højest
@Kjeldsen
Det gjorde B&O helt klart.
Tripath er nok det værste eksempel på klasse D jeg har hørt.
Stabiliteten i dem var også meget ringe, de fes af i store mængder.
Bang & Olufsens A moduler er faktisk et af de mest ambitiøse klasse D moduler der er lavet, men de er forsynet med en buffer og et indgangsfilter, som helst skal uden om.
De har heller ikke SMPS on board, så dem kan man sagtens drive med et par lineære supplies.
Jeg har hørt dem sidst i en Rotel forstærker, hvor Rotel vist nok selv havde lavet en buffer til dem.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nielsen skrev: @Kjeldsen
Jeg har lyttet til begge dele, og Tripath er ikke noget jeg gider beskæftige mig med.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nielsen skrev: @RT
Klasse D kan være mange ting og af mange årsager, så det er svært, at stryge det hele over en kam.
Efter min hukommelse så tror jeg nok, at den værste forstærker jeg har hørt i nyere tid er en klasse D faktisk. Men til gengæld er nogle af de bedste jeg har hørt også klasse D.
Og udviklingen af komponenter der indgår i klasse D, er nok de eneste, som faktisk undergår udvikling for tiden.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kjeldsen skrev:
Nielsen skrev: @Kjeldsen
Jeg har lyttet til begge dele, og Tripath er ikke noget jeg gider beskæftige mig med.
Det var ikke pointen. Pointen er at Tripath IKKE brænder af. Der har siddet millioner af tripath i små anlæg og TV. De brænder ikke af. At der er amatører der har bikset noget sammen som futter af, er ikke tripaths skyld. Pointen var også at ICEpower ikke var først, men der var mindst tre på samme tid, med hver deres teknologi.
Peavy var også på forkant i 70'erne (lidt for hurtige ift teknologien), og infinity lavede også klasse D til biler ret tidligt. De futtede heller ikke af, og lød faktisk ret godt, også til hifi (jeps jeg har prøvet - jeg vidste ikke dengang hvad det var, men kunne blot konstatere at dette var langt bedre end det relativt dyre Sony og Kenwood som jeg også kunne lege med)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen