HiFi2you Banner11

You are not logged in.

DIY :-)

Mere
07 maj 2017 19:06 - 07 maj 2017 19:06 #6140 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)

Kaj. skrev: @RT .

Den bedst lydende forstærker. Med billederne som bekræftelse ...... det kan du da sige dig selv ! :-p ;-)
Der findes ingen magen til. Oven i købet ....

Og så var der en som advarede mod at bygge min forstærker på grund at høje spændinger og mulighed for at berøre strømførende dele. Den her må uset være smuttet forbi kontrollen ....


Ja den har jeg ikke set før.
Men derfor var din opfordring til andre om at bygge din forstærker på veroboards eller hvad de nu måtte finde på at bruge, stadigvæk hovedløst.
Bortset fra det, er det udgangsfiltret der sidder på den der træ-tunnel eller ombyggede mussefælde.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 07 maj 2017 19:06 ved Miki.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
07 maj 2017 20:47 #6141 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne DIY :-)

Ribbontweeter skrev:

Bilag ikke fundet


Jeg savner nogle ordentlige power-rør der får voltene op i den "rigtige ende", så man ikke er i tvivl om at man er kommet til uforvarende at røre ved den.

Om ikke andet er chassiet da ikke strømbærende.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
07 maj 2017 21:04 - 08 maj 2017 05:31 #6142 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Miki skrev:

Kaj. skrev: @RT .

Den bedst lydende forstærker. Med billederne som bekræftelse ...... det kan du da sige dig selv ! :-p ;-)
Der findes ingen magen til. Oven i købet ....

Og så var der en som advarede mod at bygge min forstærker på grund at høje spændinger og mulighed for at berøre strømførende dele. Den her må uset være smuttet forbi kontrollen ....


Ja den har jeg ikke set før.
Men derfor var din opfordring til andre om at bygge din forstærker på veroboards eller hvad de nu måtte finde på at bruge, stadigvæk hovedløst.
Bortset fra det, er det udgangsfiltret der sidder på den der træ-tunnel eller ombyggede mussefælde.


Miki, jeg ved godt det var dig der advarede sagesløse selvbyggere mod mine overgreb ........ og det var måske godt nok, for jeg fik en henvendelse fra en som ville bygge MIN forstærker af helt andre moduler ....... :?: :-? Jeg tænker fortsat over hvordan det er mulig ....

..... alt imens jeg fortsætter som ..... Citat: "...... det Ålborgensiske svar på Don Quixote. Som i sin vildfarne bekæmpelse af impedanser og parasitter bla. udøver parallelkoblingens ædle kunst". Citat slut. Idet jeg stærkt formoder det er mig der tænkes på i kommentaren til Pouls blog .....

Venner kan man jo aldrig få for mange af ....
Sidste redigering: 08 maj 2017 05:31 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
07 maj 2017 21:07 #6143 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)
Jamen man skal aldrig blive overrasket :-D Måske er der nogle der vil bygge mine højttalere.......... Med andre enheder :silly:

Også selvom der ikke rigtig er noget på nettet om dem :-D

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
08 maj 2017 10:13 - 08 maj 2017 10:16 #6144 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Ja der er gode chancer for det meste, når lydkvaliteten skal vurderes på højtalere, hvor en enkelt eller måske flere enheder har taget billetten.
Jeg kan se, at brandfælden på anretterbordet fra IKEA, tager udgangspunkt i et klasse D forstærkermodul fra Tripath.
Tripath var jo en af pionererne på klasse D området, og satidig var de nogle af de få, som var tilgængelige på DIY markedet.
Det sidste hænger sjovt nok ofte sammen med, hvor velestimeret teknikken er på DIY markedet i almindelighed og i smeltelimsunionen i særdeleshed.
Mine oplevelser med Tripath er mildt sagt noget gennemsnitlige. Bl.a. lykkes det på et tidspunkt, at komme i tvivl om, hvorvidt højtalerne var tilsluttet i fase eller ej, for man kunne faktisk ikke rigtig høre forskel.
Ud over det, så blæser de i luften, blot man kigger på dem.
Den lydkvalitet som de præsterer, kan man ikke rette op på vha. nok så mange elektrolytter og hjemmegjorte filtre, som i øvrigt indgår direkte i signalvejen.
Det er sådan et projekt, som man simpelthen er nødt til, at kalde et dumt projekt på lige fod med de vanvittige modifikationer af Pioneer DVD 656, som linolie societetet også kastede sig ud i.

Ud over designet på bæstet, som nogle nok vil have kommentarer til, så er det svært at begribe, at man roder med højfrekvent switching, uden at forsøge, at indrette kabling og ledningsføring mere efter forholdene.
Med lidt held, kan den forstærker lukke ned for mobiltelefoni på en helt pæn matrikel.
Også signalkablerne er noget alternative med 2 adskilte ledere, hvor den tilfældige indbyrdes placering åbner op for indstrålingsmuligheder, der er helt unødvendige.
Men sådan kan det ofte ende, såfremt man i sin iver for at implementere det guddommeligt universelle koncept, som man dyrker, og derved bliver sneblind overfor andre problematikker og synsvinkler.
Jeg har altid opfattet Duelund ham selv på den måde, og ikke mindst hans mest hardcore undersåtter.

Som det nyeste skud på stamme, kan jeg fortælle om, at en af de mest hærdede smeltelimsbevæbnede riddere, for nyligt har bygget forstærkere af klasse A/B moduler fra et australsk firma, som hedder Holton. Selvfølgelig efter samme opskrift som det man ser på billederne. Men som så endte med, at blive modificerede indtil de afgav det dybe suk, og måtte en tur til Ausie.

Hele det koncept med, at man køber en Audio Note DAC, en Holton amp eller en tripath forstærker hvoraf ingen øjensynligt er særlig gode, og derfor åbenbart skal igennem hrn "Bessermachers" lille laboratorium, giver jeg ikke mange flade femører for.
Det er DIY, når det er allerværst.
Idéen med at købe noget skidt, som man så roder med, det ender IMO i 99% af alle tilfælde ud i noget anderledes skidt, som man bare har rodet med, og spildt en masse tid og penge på, og som i bedste fald blot ikke virker mere.

Lidt flere billeder
Sidste redigering: 08 maj 2017 10:16 ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 maj 2017 18:35 #6202 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)
Doxa er ikke engang imponerende opbygget før modifikation.


Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
11 maj 2017 18:49 #6203 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)
Sådan helt og aldeles seriøst, så turde jeg ikke have det stående tændt, hvis jeg ikke hele tiden var i nærheden af det.

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
11 maj 2017 20:16 #6204 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Læg mærke til strømkablet, der ligger lige ved siden af forstærkeren til højre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 maj 2017 20:56 #6205 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)

Nielsen skrev: Læg mærke til strømkablet, der ligger lige ved siden af forstærkeren til højre.


"Sagde du strygejern, fru Christoff"

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
11 maj 2017 21:05 - 11 maj 2017 21:08 #6206 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)

Miki skrev:

Nielsen skrev: Læg mærke til strømkablet, der ligger lige ved siden af forstærkeren til højre.


"Sagde du strygejern, fru Christoff"


Jeg husker tydeligt overskriften på tråden til den Doxa.

DOXA 70 LUX, som den burde være :-D :-D :-D

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 11 maj 2017 21:08 ved Thomas.
Følgende bruger(e) Synes godt om: Nielsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
12 maj 2017 05:56 - 12 maj 2017 09:01 #6207 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)
DIY, når det er bedst. Tråden om den perfekte modifikation.

Tråden er et af utallige eksempler på resultatet af bestemte overbevisninger. Som det ses kan man slippe mere - eller som her - mindre heldig fra det. Men så længe man undgår kortslutninger, ildebrand og hjertestop, som følge af håndtering af konstruktionen, spiller uhyret. Bekræftelsen på at overbevisningen var rigtig. Og så kan elektronikkens ateister sige lige hvad de vil om deres teorier eller mangel på samme. Miraklet indfandt sig. Derfor bør vi respektere resultatet og betragte forstærkeren som det relikvie den med modifikationen er ophøjet til.



Sidste redigering: 12 maj 2017 09:01 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
12 maj 2017 10:04 #6209 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Jeg vil sige, at den pågældende Doxa amp er et glimrende eksempel på, hvad stålsatte overbevisninger kan resultere i.

Det her har jeg citeret fra tråden, som Kaj linker til.
Det er skrevet af "Hurtig", som er en del af vores lille eLABS design team.
Jeg husker tråden udmærket, og jeg ved, at det han skriver er korrekt i sammenhængen.

Citat
Når man betragter dette projekt, skal man nok også lige have Diamagnetic's lyd-filosofi i baghovedet... Det virker utrolig meget som om, at bare man fylder en masse Duelundkabel og grimme kondensatorer i et produkt, så er han super overtilfreds med lyden.
Jeg var lidt inde i diskussionen inden modifikationerne/ødelæggelserne gik i gang. Allerede dengang lå det 100% fast hvad der skulle laves ved den. Komponenter og kabel var fastlagt, og det var fastlagt, at det var sådan den lød bedst... Inden ændringerne blev foretaget. Min overbevisning er, at uanset hvordan den er endt ud med at lyde, så ville Diamagnetic og hans slæng være ellevilde med lyden, bare den ligner noget Duelund.
Det gør også, at jeg ikke helt kan forholde mig til "storytellingen" om hvor længe der er blevet brugt på at finde de rigtige komponenter. De var jo allerede valgt længe før den blev skilt ad. Ellers kunne det være super, hvis I kunne nævne nogle af de komponenter I har testet, og evt et par billeder undervejs.
Citat slut.

Med til historien hører, at jeg faktisk kender Doxa forstærkeren meget godt, idet jeg har haft nogle af dem, og jeg kender adskillige, som stadig spiller med dem.
De er dog også modificeret, men her går modifikationen ud på, at ændre den kraftige modkobling til en værdi på kun 6 dB, og så en justering af gain. Altså en modifikation, som grundlæggende ligger i konstruktionsprincippet.

Det som der er lavet ved det eksemplar på billedet er, at den for det første har fået nye og rigtig mange elektrolytter, som er omviklet med silke og linolie.
Dernæst er der bygget en ny passiv strømforsyning til spændingsforstærkningen.
Hertil alt muligt Duelund specificeret kabelføring osv.

Det er 2 meget forskellige fremgangsmåder, og jeg kan nærmest ikke sige højt nok, hvilken jeg tror mest på.
Den der med, at ændre den interne kabelføring i et apparat, for at opnå et mirakel, den sker ikke.
Man kan sagtens ændre lyden, ved at skifte elektrolytter, men man bør søge mere lavimpedante typer, fremfor blot at kigge på størrelsen.
Den sjællandske Smeltelimssammenslutning har i sin tid fået fingrene i en større bunke elektrolytter fra hedengangne Wicon, og nu er det altså dem, som er det nye sort, så de sidder i alt deres udstyr, og dte på trods af, at der kan fås langt mere lavimpedante typer.
Men jeg tror ikke man skal blande sig i de drenges leg, de ønsker ikke, at forvirres af data og kendgerninger, de har dannet deres mening.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
12 maj 2017 19:37 #6214 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)
Sådan så den så ud inden "modifikationen"

Bilag ikke fundet


__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
13 maj 2017 19:47 - 13 maj 2017 19:48 #6217 af Boydk
Besvaret af Boydk på emne DIY :-)
Måske Danmark er blevet for lille et land til at udbrede "Guds gave til DIY-folket":-p

Her
Sidste redigering: 13 maj 2017 19:48 ved Boydk.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
13 maj 2017 22:05 - 13 maj 2017 22:09 #6218 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Boydk skrev: Måske Danmark er blevet for lille et land til at udbrede "Guds gave til DIY-folket":-p

Her


Med dit link som reference formoder jeg det er "garnnøglerne" du henviser til. Og rundhåndet brug af linolie. Epoxy hvis man vover sig ud over guruernes anbefalinger. Jeg medgiver at det nostalgiske islæt med stoffer og garner anvendt som isolation og dialektrikum bringer os tilbage til radioens uskyldsrene barndom. Langt fra plastikkens hormon- og potensforstyrrende ulyksaligheder. :whistle:
Sidste redigering: 13 maj 2017 22:09 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum