HiFi2you Banner11

You are not logged in.

DIY :-)

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
16 maj 2017 12:33 - 16 maj 2017 13:01 #6236 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)
@Nielsen

Ja, der kommer jo aldrig til at kunne trækkes mere strøm end konstantstrømsgeneratoren kan levere. Kortslutningssikring med andre ord. Og her rammer vi det der gjorde at jeg ikke vovede mig ud i min tidlige ungdoms optimistiske tankeeksperiment med at erstatte effekttrinnets strømforsyningselektrolytter med shuntregulering. Uanset det teoretisk optimale. Med eller uden skumslukker ......

En kortslutningssikret strømforsyning er ikke at kimse af (kimse: norsk kimse, afledt af kima 'bevæge sig frem og tilbage', jævnfør nynorsk keima 'holde hovedet skævt' som udtryk for afvisende kropssprog)

Da jeg monterede min nyeste forforstærker kom jeg til at vende plus og minus til forstærkerkredsløbene omvendt :sick: :silly: :silly: :silly: ........ Jeg så for mig mareridtet at skulle skifte alle halvledere. Men vendt korrekt fungerede alt perfekt som intet var hændt ...

En heldig kombination af strømforsyning og kredsløbslayout var årsagen til jeg slap med skrækken. :blush:
Sidste redigering: 16 maj 2017 13:01 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
16 maj 2017 14:55 #6237 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Shunts egner sig selvfølgelig bedst til små effekter, som man bruger i preamps, DACs osv. Der er de til gengæld ganske uovertrufne.
Så hvis man har blod på tanden, så vil jeg da anbefale, at man kaster sig ud i det.
Leder man lidt på nettet, så finder man hurtigt diagrammer på shunts, der er ganske simple og nemme at bygge.
Jeg skal lige tilføje, at der jo altså findes shuntregulatorer, som anvender afkobling, eller som er beregnet til at kunne anvende afkobling.
Vores shunts er ikke beregnet til det formål, og derfor har vi været nødt til, at begrænse båndbredden opefter, idet man ellers risikerer selvsving. Det er derfor ikke en shunt, som egner sig ret godt til, at man anvender den andre steder, end lige der den er lavet til.
Såeh der dukker nok ikke noget kit op desværre.

Hvis man ikke orker, at rode med den slags, så vil jeg foreslå, at man i stedet kigger de afkoblingselektrolytter man anvender grundigt efter i limningerne. Det kunne være, at der kunne findes en polymerelektrolyt, der kan bruges i stedet for en evt. våd elektrolyt.
Panasonic har de seneste 7-8 år forfinet polymerelektrolytten væsentligt, og de har nogle interessante egenskaber til netop afkobling.
Det er f.eks. en meget lav ESR, og så kan de klare store ripplestrømme.
Til gengæld har de højere lækstrømme, hvilket dog er nemt at leve med til afkobling.
Der findes ikke de vilde værdier i polymer elektrolytter, men det kan den meget lave ESR delvist kompensere for.

Efter Panasonic har købt Oscon fra Sanyo i 2010, er Oscon programmet blevet meget nemmere tilgængeligt, og så er de ikke så vanvittigt dyre længere. De laver stadig enkelte serier i leaded udgave, så hvis man har lysten, så kunne man jo fikse sig et sortiment, og gå løs på de afkoblinger, som man har lavet med våde elektrolytter, og så se hvad der sker.

Jeg vil så tilføje, at man ikke kan være sikker på at blot fordi, at man sætter langt bedre afkoblinger i sin forstærker, at den så også bliver bedre at lytte til.
Det der sker er, at strømforsyningen vil blive bedre, men hvis det er forsyningen til en skidt forstærker, så kan det altså godt ende med, at man foretrækker andre løsninger alligevel.
Det man kan være sikker på er, at polymer løsningen har mindre egenlyd, men om det er det man lige efterspørger, kan man jo kun selv vide. Og til skræk og advarsel, så er shuntregulatoren yderligere et skridt i den retning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
16 maj 2017 15:25 #6238 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)
Takker. Har også kigget lidt nærmere på RME's USB interfaces, og de ser ud til at kunne trække Pascal modulerne direkte. Ellers bliver det nok en veldokumeteret preamp af en slags (op-amp eller diskret/diskret op-amp)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
16 maj 2017 17:38 - 16 maj 2017 20:15 #6239 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Kjeldsen skrev: Har også kigget lidt nærmere på RME's USB interfaces, og de ser ud til at kunne trække Pascal modulerne direkte. Ellers bliver det nok en veldokumenteret preamp af en slags (op-amp eller diskret/diskret op-amp)


Preamp. Den bygger du da selv helt fra bunden af ... Ikke så meget pjat med det. Man kan da i det mindste ikke komme til skade ved at bygge den. Og så bliver det din konstruktion. Det må vel også være noget værd at fremføre.;-)

Jeg synes DIY har taget en uheldig drejning mod at bestille moduler på Ebay og derefter forbinde kablerne for efterfølgende at fortælle, at man selv har bygget den. Det ender med at personen der tager det første spadestik til det nye sygehus bagefter fortæller: "Jeg har selv bygget det". :whistle: ;-)

Jeg føler mig overbevist om at du nemt kan overgå forforstærkeren du linkede til hvis aktive del er vist herunder...... som i virkeligheden er en emitterfølger (buffer) med gain <=1. Med DC på udgangen på minus 0,5-0,6V forårsaget af at basis på T2 og T4 ligger på niveau med GND og emitterne på disse transistorer er 0,5-0,6 volt mindre. Så uden seriekondensator til at spærre for jævnstrømmen er der lagt op til problemer.

Sidste redigering: 16 maj 2017 20:15 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
16 maj 2017 20:12 #6240 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)
@Kaj.
Kan du ikke lige skære ud i pap, hvordan du får DC på udgangen.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
16 maj 2017 20:38 #6241 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)

Kaj. skrev:

Kjeldsen skrev: Har også kigget lidt nærmere på RME's USB interfaces, og de ser ud til at kunne trække Pascal modulerne direkte. Ellers bliver det nok en veldokumenteret preamp af en slags (op-amp eller diskret/diskret op-amp)


Preamp. Den bygger du da selv helt fra bunden af ... Ikke så meget pjat med det. Man kan da i det mindste ikke komme til skade ved at bygge den. Og så bliver det din konstruktion. Det må vel også være noget værd at fremføre.;-)


Jeg slipper ikke uden om et USB interface. Kan jeg finde et der kan drive et forstærkermodul direkte, bliver det vel ikke bedre uanset hvor god en forforstærker jeg bygger. Desuden er jeg uddannet indenfor økonomi, og hifi er min hobby. Jeg betragter mig selv som medbygger. Jeg kan lodde, men konstruktør bliver jeg aldrig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
16 maj 2017 20:54 - 16 maj 2017 22:36 #6242 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Miki skrev: @Kaj.
Kan du ikke lige skære ud i pap, hvordan du får DC på udgangen.


Jeg skrev: Med DC på udgangen på minus 0,5-0,6V forårsaget af at basis på T2 og T4 ligger på niveau med GND og emitterne på disse transistorer er 0,5-0,6 volt mindre.

Databladet siger Vbe 0,55-0,77V afhængig af strømstyrken for at være præcis.

Frem med pap og kniv. Nul volt på basis. Emitterspænding = nul volt minus 0,55 volt = minus 0,55V, som er DC forbundet til udgangen. Men hvis du kan få en BC546 i den viste opstilling til at fungere med nul volt på såvel basis som emitter vil jeg gerne vide hvordan du gør ....... :-?

For fuldstændighedens skyld sørger muting-relæet for at spændingen er nul volt til det slipper så man kan nå at komme i stilling til at gribe højttalermembranen ......... og der var jeg så forkert på den med mindre fasen er vendt et sted i det videre forløb. Membranen bevæger sig i stedet indad .........med et kraftigt smæld når relæet slipper.

OG nu fik jeg fat i lidt mere pap, for .......... potentiometrene vist på diagrammet er et ALPS volumenpotentiometer. Ikke et potentiometer til at justere DC offset med. For med en tilført spænding til basis vil det give mulighed for at køre DC koblet ud med reduceret offset(teoretisk set uden). Temperaturafhængig dog. Til gengæld vil det kræve en indgangskondensator i stedet. Pest eller kolera, hvis drømmen er at undgå kondensatorer i signalvejen i den viste opstilling.

Er forklaringen tilfredsstillende :?:
Sidste redigering: 16 maj 2017 22:36 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
16 maj 2017 21:06 #6243 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)

Kjeldsen skrev: hifi er min hobby. Jeg betragter mig selv som medbygger. Jeg kan lodde, men konstruktør bliver jeg aldrig.


Det er jo lige mine ord.

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 maj 2017 08:20 #6244 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)
Min indgangsvinkel til hobbyen vi deler er, at det ikke er nok at konstatere det virker. Eller ikke virker. Jeg vil vide HVORFOR det virker eller ikke virker. Det er kun muligt ved at sætte sig ind i komponenternes funktioner og egenskaber. Samtidig træne i nødvendigheden af at kunne afkode og konstruere et diagram. Det synes jeg gør hobbyen interessant, samtidig med at det åbner for selv at kunne konstruere elektronik der virker efter hensigten.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
17 maj 2017 08:28 #6245 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)

Kaj. skrev:

Miki skrev: @Kaj.
Kan du ikke lige skære ud i pap, hvordan du får DC på udgangen.


Jeg skrev: Med DC på udgangen på minus 0,5-0,6V forårsaget af at basis på T2 og T4 ligger på niveau med GND og emitterne på disse transistorer er 0,5-0,6 volt mindre.

Databladet siger Vbe 0,55-0,77V afhængig af strømstyrken for at være præcis.

Frem med pap og kniv. Nul volt på basis. Emitterspænding = nul volt minus 0,55 volt = minus 0,55V, som er DC forbundet til udgangen. Men hvis du kan få en BC546 i den viste opstilling til at fungere med nul volt på såvel basis som emitter vil jeg gerne vide hvordan du gør ....... :-?

For fuldstændighedens skyld sørger muting-relæet for at spændingen er nul volt til det slipper så man kan nå at komme i stilling til at gribe højttalermembranen ......... og der var jeg så forkert på den med mindre fasen er vendt et sted i det videre forløb. Membranen bevæger sig i stedet indad .........med et kraftigt smæld når relæet slipper.

OG nu fik jeg fat i lidt mere pap, for .......... potentiometrene vist på diagrammet er et ALPS volumenpotentiometer. Ikke et potentiometer til at justere DC offset med. For med en tilført spænding til basis vil det give mulighed for at køre DC koblet ud med reduceret offset(teoretisk set uden). Temperaturafhængig dog. Til gengæld vil det kræve en indgangskondensator i stedet. Pest eller kolera, hvis drømmen er at undgå kondensatorer i signalvejen i den viste opstilling.

Er forklaringen tilfredsstillende :?:


Ja den er god.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 maj 2017 08:41 - 17 maj 2017 08:56 #6246 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Dem der laver bufferen skriver nedenstående om den.

The Mezmerize is a direct coupled preamp (no coupling caps) based on Nelson Pass's B1 Buffer. It boasts symmetrical Salas shunt voltage regulators that use LED strings for very accurate voltage reference. Included in the board are provisions for up to 6 relays for input signal switching and an output relay for delayed start-up muting. Being based on a B1 Buffer, Voltage Gain should be close to 1.

Nelson Pass har altid gjort tingene lidt anderledes, eksempelvis er han stor fortaler for single endede konstruktioner, hvilket man jo ser herunder, men at påstå at B1 er DC koblet, er da vist lidt til en side

Anyways så er det min opfattelse, at NP stort set altid bygger med FETs, så det undrer mig lidt, at der er bipolare transistorer i Mezmerize bufferen.
Sidste redigering: 17 maj 2017 08:56 ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 maj 2017 09:17 #6247 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Nielsen skrev: Nelson Pass har altid gjort tingene lidt anderledes, eksempelvis er han stor fortaler for single endede konstruktioner, hvilket man jo ser herunder, men at påstå at B1 er DC koblet, er da vist lidt til en side

Anyways så er det min opfattelse, at NP stort set altid bygger med FETs, så det undrer mig lidt, at der er bipolare transistorer i Mezmerize bufferen.


Kigger du nøje på diagrammet til Mezmerize bufferen hersker der vild forvirring omkring angivelse af komponenttyper og symboler. Shunt regulatoren på diagrammet er tegnet som en bipolar transistor og angivet som en 200W MosFet transistor såh........ stod jeg overfor valg af leverandør vil jeg vælge en anden. Herunder kraftige overvejelser om at lave det selv.

Nu er jeg jo af princip ikke bange for at overdimensionere, så det kan da godt være de 200W MosFet får lov at blive ..... :-p

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
17 maj 2017 13:50 - 17 maj 2017 13:52 #6251 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)
Inden forvirringen breder sig, vil jeg stille og roligt gøre opmærksom på at den omtalte forstærker er DC-koblet. Dvs. er der 0V på indgangen(basis af T2 eller T4) så et der også 0V på udgangen.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 17 maj 2017 13:52 ved Miki.
Følgende bruger(e) Synes godt om: Kjeldsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 maj 2017 17:38 - 17 maj 2017 19:25 #6254 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Miki skrev: Inden forvirringen breder sig, vil jeg stille og roligt gøre opmærksom på at den omtalte forstærker er DC-koblet. Dvs. er der 0V på indgangen(basis af T2 eller T4) så et der også 0V på udgangen.


Så stille som jeg formår vil jeg give dig ret i, at der står NUL volt på udgangen. På det viste diagram.:!: FORDI komponenterne vist på diagrammet ved pilene er angivet som bipolare BC546 transistorer hvorpå man har forbundet basis og emitter med hinanden. Det betyder at transistorerne ved pilene er OFF og derfor ikke trækker nogen strøm. Emitteren på T2 og T4 bliver derfor lagt til stel gennem modstanden over udgangen. Intet offset, men heller ingen lyd.

Men kigger man godt efter i virvaret af komponentangivelser ser man nævnt 2SK170. En FET som angivelig er tænkt placeret ved pilene fungerende som current source hvorved der går strøm gennem T2 og T4. Går der strøm gennem disse transistorer vil der være en spændingsforskel mellem basis og emitter (Vbe) på mellem 0,55volt og 0,77volt. Kan vi så blive enige om at spændingen på basis er nul volt vil spændingen på emitteren i den beskrevne sammenhæng være MINUS 0,55 volt (mindst). Emitteren er DC koblet til udgangen og så er det din tur til at regne, Miki....... Se nederste diagram, rentegnet.



Sidste redigering: 17 maj 2017 19:25 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 maj 2017 18:38 #6255 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum