HiFi2you Banner11

You are not logged in.

DIY :-)

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 12:53 #6290 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)

Nielsen skrev: Noget i samme stil florerer om Vitus, hvis forstærkere siges at være opskaleringer af et diagram, som Ny Elektronik engang trykte til fri afbenyttelse.
Hvad med det?


Og det kan du selvfølge bevise på et eller andet niveau?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 12:57 #6291 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)

Ribbontweeter skrev:

Nielsen skrev:


Og alle de andre fora incl. dette :-)


Bob bob :-p

Gruppen går fint, men så megen aktivitet er der kun, når der kommer nyt.
Men det kan faktisk også godt være, at der kommer det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 13:03 #6292 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)

Kjeldsen skrev:

Nielsen skrev: Noget i samme stil florerer om Vitus, hvis forstærkere siges at være opskaleringer af et diagram, som Ny Elektronik engang trykte til fri afbenyttelse.
Hvad med det?


Og det kan du selvfølge bevise på et eller andet niveau?


Selvfølgelig kan jeg ikke det, det er som nævnt et rygte.
Jeg har aldrig selv pillet en Vitus forstærker fra hinanden, og jeg kommer heller aldrig til det.
Det er heller ikke mig, der har sat rygtet i gang, det er noget, som jeg gentagne gange har hørt.
Og når jeg nævner det her, så understreger jeg, at det er et rygte.
Det samme gælder for Densen, det er et rygte, som adskillige kilder bekræfter, fordi designet ligner L.C nærmest på en prik.
Men når det kommer til byretten, så kan det blive svært, at bevise hvem, der har kopieret hvem.
Jeg tror dog ikke, at der er mange, som vil kopiere noget Sillesen har begået. :silly:
Vitus ved jeg for lidt konkret om, jeg har kun hørt hvad der er blevet sagt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 13:05 #6293 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)

Nielsen skrev:

Kjeldsen skrev:

Nielsen skrev: Noget i samme stil florerer om Vitus, hvis forstærkere siges at være opskaleringer af et diagram, som Ny Elektronik engang trykte til fri afbenyttelse.
Hvad med det?


Og det kan du selvfølge bevise på et eller andet niveau?


Selvfølgelig kan jeg ikke det, det er som nævnt et rygte.
Jeg har aldrig selv pillet en Vitus forstærker fra hinanden, og jeg kommer heller aldrig til det.
Det er heller ikke mig, der har sat rygtet i gang, det er noget, som jeg gentagne gange har hørt.
Og når jeg nævner det her, så understreger jeg, at det er et rygte.
Det samme gælder for Densen, det er et rygte, som adskillige kilder bekræfter, fordi designet ligner L.C nærmest på en prik.
Men når det kommer til byretten, så kan det blive svært, at bevise hvem, der har kopieret hvem.
Jeg tror dog ikke, at der er mange, som vil kopiere noget Sillesen har begået. :silly:
Vitus ved jeg for lidt konkret om, jeg har kun hørt hvad der er blevet sagt.


Jeg hører også mange rygter, men jeg spreder dem ikke. Hvad får du ud af at sprede rygter om danske hifi producenter. Du burde i det mindste gøre Vitus opmærksom på at du spreder disse rygter, så han kan forholde sig til det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 13:25 #6294 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Jeg skal overhovedet ikke underette nogen som helst om, hvad der florerer af rygter om dem, det må de selv rode rundt med.
Jeg anser det i stedet for min pligt, at oplyse evt. kunder om de forhold, som der måtte være tvivl om.
Beskyttelse af producenter, er ikke min hobby, og bliver det heller aldrig.
Jeg står 100% på den anden side, og vil til enhver tid råde evt. kunder til, at tage alt med i betragtning.
Producenterne må simpelthen selv stå på mål for alt det, som de roder sig ud i, og jeg skal da hilse og sige, at i de fleste tilfælde er rygterne stærkt underdrevet.

I øvrigt er jeg træt af, at der er nørder, der virkelig mener, at hånden skal holdes over producenterne.
Der findes næppe en så gennem forsvindlet branche som HI-Fi branchen. Det har været løgn på løgn i alt for mange år, og desværre er der ikke længere en effektiv presse til, at gribe ind overfor producenterne.
Alt for mange HI-FI producenter har i alt for lang tid haft frit slag til, at fylde kunderne med fup og fidus endda igennem etablerede og "uvildige" medier.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
19 maj 2017 13:27 #6295 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)
Hvor ligger grænsen mellem DIY og medbyg ?

I mit tilfælde betragter jeg The Monster som medbyg med lidt ændringer, idet en anden har konstrueret den.
Andre forstærkere har jeg skiftet nogle kondensatorer i (strømforsyning/indgang) men det ligger hverken under DIY eller medbyg, da det var en eksisterende forstærker der virkede som den skulle.

At bygge en højttaler lige magen til en anden, er det DIY når det "bare" er en kopi ?
Hvor store ændringer skal der være på noget eksisterende. før det kan kaldes DIY ?

Er DIY ganske enkelt noget som ikke har set dagens lys før ?

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 13:35 #6296 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)

Nielsen skrev: Jeg skal overhovedet ikke underette nogen som helst om, hvad der florerer af rygter om dem, det må de selv rode rundt med.
Jeg anser det i stedet for min pligt, at oplyse evt. kunder om de forhold, som der måtte være tvivl om.
Beskyttelse af producenter, er ikke min hobby, og bliver det heller aldrig.
Jeg står 100% på den anden side, og vil til enhver tid råde evt. kunder til, at tage alt med i betragtning.
Producenterne må simpelthen selv stå på mål for alt det, som de roder sig ud i, og jeg skal da hilse og sige, at i de fleste tilfælde er rygterne stærkt underdrevet.

I øvrigt er jeg træt af, at der er nørder, der virkelig mener, at hånden skal holdes over producenterne.
Der findes næppe en så gennem forsvindlet branche som HI-Fi branchen. Det har været løgn på løgn i alt for mange år, og desværre er der ikke længere en effektiv presse til, at gribe ind overfor producenterne.
Alt for mange HI-FI producenter har i alt for lang tid haft frit slag til, at fylde kunderne med fup og fidus endda igennem etablerede og "uvildige" medier.


Producenterne skal altså stå på mål overfor rygter som du spreder, og som der sikkert ikke er hold i. Du er virkeligt langt ude her, og jeg mener ikke du overholder retningslinierne her på forum. Der er heldigvis ikke mange, så jeg regner med du kender dem.

Du kender min holdning til dig omkring disse emner, og jeg stopper ikke, når du i den grad går over stregen. Jeg håber virkeligt vi kan beholde et forum som ikke er kilde til underlødig rygtedannelse og bagtalelse af andre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 13:45 - 19 maj 2017 13:46 #6297 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)

Kjeldsen skrev:

Nielsen skrev:
Producenterne skal altså stå på mål overfor rygter som du spreder, og som der sikkert ikke er hold i. Du er virkeligt langt ude her, og jeg mener ikke du overholder retningslinierne her på forum. Der er heldigvis ikke mange, så jeg regner med du kender dem.

Du kender min holdning til dig omkring disse emner, og jeg stopper ikke, når du i den grad går over stregen. Jeg håber virkeligt vi kan beholde et forum som ikke er kilde til underlødig rygtedannelse og bagtalelse af andre.


Selvfølgelig skal de stå på mål for alt, der måtte rygtes om dem.
Hvem skulle ellers?
Den er først helt gal, når kunderne og andre begynder på det, det kan aldrig være andet end emotionelle reaktioner.
Kun producenten kan vha. fakta og dokumentation mane urigtige rygter i jorden, og det er det de skal.
Når jeg nævner de forhold, som jeg allerede har nævnt, så er det fordi det kommer fra så mange steder, at det ikke længere er noget jeg spreder, det er spredt allerede.

Men nu kender jeg efterhånden en del af branchens små tricks, og de er bestemt ikke for kønne mange af dem.
Hvis det virkelig ligger dig så tungt på sinde, at forsvare producenter, så kan du jo begynde med, at forklare hvorledes disse data kan have sin rigtighed:


Læg mærke til afgiven effekt og effektforbruget.
Den forstærker betaler jo sig selv, den er nemlig strømproducent.
Sådan en Vitus MPS 201 må jeg bestemt have, måske endda en 3-4 stykker, så jeg kan blive rig mens jeg snorker :-p
Lad os da få noget medvind på cykelstien :lol:

Sidste redigering: 19 maj 2017 13:46 ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 13:56 #6298 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)
Jeg ønsker ikke at forsvare producenter. Jeg gider bare ikke høre på rygter. Det er for lavt for voksne mennesker at føre dialog på den måde

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
19 maj 2017 14:10 #6299 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)

Nielsen skrev:

Kjeldsen skrev:

Nielsen skrev:
Producenterne skal altså stå på mål overfor rygter som du spreder, og som der sikkert ikke er hold i. Du er virkeligt langt ude her, og jeg mener ikke du overholder retningslinierne her på forum. Der er heldigvis ikke mange, så jeg regner med du kender dem.

Du kender min holdning til dig omkring disse emner, og jeg stopper ikke, når du i den grad går over stregen. Jeg håber virkeligt vi kan beholde et forum som ikke er kilde til underlødig rygtedannelse og bagtalelse af andre.


Selvfølgelig skal de stå på mål for alt, der måtte rygtes om dem.
Hvem skulle ellers?
Den er først helt gal, når kunderne og andre begynder på det, det kan aldrig være andet end emotionelle reaktioner.
Kun producenten kan vha. fakta og dokumentation mane urigtige rygter i jorden, og det er det de skal.
Når jeg nævner de forhold, som jeg allerede har nævnt, så er det fordi det kommer fra så mange steder, at det ikke længere er noget jeg spreder, det er spredt allerede.

Men nu kender jeg efterhånden en del af branchens små tricks, og de er bestemt ikke for kønne mange af dem.
Hvis det virkelig ligger dig så tungt på sinde, at forsvare producenter, så kan du jo begynde med, at forklare hvorledes disse data kan have sin rigtighed:


Læg mærke til afgiven effekt og effektforbruget.
Den forstærker betaler jo sig selv, den er nemlig strømproducent.
Sådan en Vitus MPS 201 må jeg bestemt have, måske endda en 3-4 stykker, så jeg kan blive rig mens jeg snorker :-p
Lad os da få noget medvind på cykelstien :lol:


Det kan du også ved at købe en gammel Denon PMA 920.
Den yder 2 x 105 watt / 8 ohm --- 2 x 180 watt / 4 ohm
Effektforbrug: 280 watt
Det handler ganske enkelt om hvordan det er målt og opgivet. Power consumption er f.eks målt med pink noise 1/8 effekt
Det kan være ligeså svært at forstå som en forstærker med en 500 watt trafo yder 1000 watt :-)

tjcornish.com/articles/understanding-power-consump.html

Bilag ikke fundet


__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 14:29 #6300 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Når der står Full Power ud for effektoptaget, så kan der vist ikke være tvivl om hvad der menes.
Det kan i hvert tilfælde ikke være pink noise @ 1/8 power.

Desuden synes jeg da vældig godt om et S/NR på 130 dB i en umodkoblet forstærker på 2X700 Watt.
Jeg mener faktisk kun det er nCore og Benchmarks power amp, som har været i nærheden af den slags værdier, og det med masser af noiseshaping, modkobling eller feedforward.
Jeg vil gætte på, at min Gravity kan snige sig op i nærheden af 65 dB på en god dag.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
19 maj 2017 14:37 - 19 maj 2017 14:39 #6301 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)
Jo skam, full power kan sagtens være 1/8.
Det er hvad forstærkeren "bruger" ved fuld effekt med et musiksignal.

Many amplifier manufacturers use 1/8th power as a real-world metric for estimating power consumption.  This is generally specified as the level where the clip lights occasionally flash. 
Keeping in mind that we are powering this amplifier from a 20A 120V circuit capable of 2400W of sustained power delivery, it is interesting to see that the amplifier’s claimed power output values are significantly higher than the input power available to the amp – 8000 watts of power output with 2400 watts of input.  This is possible because of the intermittent nature of audio signals. 



S/N tal giver jeg ikke ret meget for, da jeg sjældent sidder ude på en øde mark midt om natten og hører musik. :-)
Støjen på mange optagelser er alligevel langt højere

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 19 maj 2017 14:39 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 14:57 - 19 maj 2017 18:12 #6302 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)
Hvad betyder data når de, der sælger og køber produkterne ikke forstår endsige forsøger at sætte sig ind i sammenhængen og deres betydning. Jeg tør godt vedgå at jeg har solgt adskillige produkter (utallige), som jeg ud fra en teknisk synsvinkel burde skamme mig over at lægge navn til. Effektopgivelser for blot at koncentrere mig om et enkelt parameter betyder at apparaterne laver strøm til selv for at oplysningerne bliver korrekte.

Branchens producenter, leverandører skræver over hækken hvor den er lavest. Når Forbrugerstyrelsen, angivelig som kundernes beskytter ikke formår at gennemskue problematikken ved henvendelse til dem, hvem skal så komme efter producenterne? Anmelderne af produkterne har fravalgt testudstyret og alene besluttet sig for at anmelde de bløde værdier i håbet om at komme i betragtning næste gang en nyhed trænger til "medvind på cykelstien".

Nej, det bedste er at gemme teoribogen og følge trendsætternes anvisninger. Lad købernes og spindoktorernes begejstrede forbrugeranmeldelser på hjemmesiderne styre købsbeslutningerne. Lemmingeeffekten lever i bedste velgående, når man i teknisk uvidenhed lader sig forføre.

Jeg gætter på det er sådan man vil have det, for ellers ville flertallet for længst have ændret trenden. Data er alt for nørdet til at blive taget alvorligt.
Men.........det kan man jo heldigvis rette op på med DIY ....... og en smule nødvendigt knowhow. Og da der ikke er andre end bygmesteren selv til at blive snydt af forkerte data og beregninger er skaden ikke så stor.:-p
Sidste redigering: 19 maj 2017 18:12 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 15:04 #6303 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Det er sådan set helt OK med mig, men så skal man skrive, at det er peak programme powerconsumption, og ikke Full Power.
Man måler udgangseffekt som RMS power, og det er det man kalder full power.
Hvad der som peak effekt er muligt, er jo ikke interessant på outputsiden, hvorfor effektoptaget på inputsiden er lige så uinteressant.

Men jeg er skam rimelig hårdfør, Denon angiver ofte deres udgangseffekter som 100 Watt @ 8 Ohm @ 0,1% THD og 180 Watt @ 4 Ohm @ 10% THD el. lign.
Der er som sådan ikke noget forkert i det, men moralsk ligner det for mig noget være grød.

Derudover ville jeg da skynde mig, at patentere de umodkoblede kredsløb, som klarer -130 dB SNR, det er intet mindre end revolutionerende.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
19 maj 2017 16:14 #6304 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)
Det er da muligt det er dybt overdrevet, men for dem der ikke kender til det er det jo lidt ligegyldigt, da de sikkert koncentrerer sig om lyden.
Andre vil gerne have noget specielt at stå som de kan "prale" med.
Og for dem der kender til data, så er den jo ikke længere end S/N aldrig bliver bedre end det dårligste led. (CD) ?

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum