HiFi2you Banner11

You are not logged in.

DIY :-)

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
18 maj 2017 09:56 - 18 maj 2017 10:04 #6271 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)
Nu vil jeg ikke forstyrres ...... jeg sidder netop og læser om "begreber" og jeg er nået til afsnittet: "At være udenfor pædagogisk rækkevidde" ........ og det er mere vidtrækkende end jeg i første omgang troede. ;-)
Sidste redigering: 18 maj 2017 10:04 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
18 maj 2017 10:07 - 18 maj 2017 10:17 #6272 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)
Jeg driller jer også lidt må jeg indrømme.:-D

Som værende en der blot læser og beundrer de der kan konstruere, er det også lidt sjov at alle jer der faktisk mener at have fundet de vises sten, ikke er enige om ret meget (der dannes fraktioner). Derfor er vi tilbage ved smag og behag, samt at vi normale må tage stilling efter vores bedste overbevisning. Det er også fint nok for mig.
Sidste redigering: 18 maj 2017 10:17 ved Kjeldsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
18 maj 2017 10:11 #6273 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)
Når man løber tør for argumenter, kan man selvfølgelig altid gå efter manden.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
18 maj 2017 10:17 #6274 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Miki skrev: Når man løber tør for argumenter, kan man selvfølgelig altid gå efter manden.


Jeg er glad for du indrømmer, du har det sådan. Nå vi må videre ........

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
18 maj 2017 11:16 #6275 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Så håber jeg den buffer er ude af verden.
IMO er den slags oversimplificerede konstruktioner ikke værd, at bruge tid på.
Hele den i visse kredse meget populære "Less is More" filosofi, har jeg aldrig kunnet få til at ramme jorden.
Jeg har faktisk lagt øre til en del af den slags, og det har desværre altid været med meget begrænset succes, og det spøjse ved det er, at meget af det ligner hinanden lydmæssigt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
18 maj 2017 13:51 #6276 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)

Kaj. skrev:

Miki skrev: Når man løber tør for argumenter, kan man selvfølgelig altid gå efter manden.


Jeg er glad for du indrømmer, du har det sådan. Nå vi må videre ........


Skal bølgerne gå højt skal det helst være i godt vejr :-D :-D :-D

Bilag ikke fundet


__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
18 maj 2017 19:31 #6281 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)

Ribbontweeter skrev:

Kaj. skrev:

Miki skrev: Når man løber tør for argumenter, kan man selvfølgelig altid gå efter manden.


Jeg er glad for du indrømmer, du har det sådan. Nå vi må videre ........


Skal bølgerne gå højt skal det helst være i godt vejr :-D :-D :-D

Bilag ikke fundet


Jeg må være en sejlbåd.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
18 maj 2017 19:46 #6282 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)

Miki skrev:

Ribbontweeter skrev:

Kaj. skrev:

Miki skrev: Når man løber tør for argumenter, kan man selvfølgelig altid gå efter manden.


Jeg er glad for du indrømmer, du har det sådan. Nå vi må videre ........


Skal bølgerne gå højt skal det helst være i godt vejr :-D :-D :-D

Bilag ikke fundet


Jeg må være en sejlbåd.


:-D :-D :-D

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
18 maj 2017 20:07 - 18 maj 2017 21:46 #6283 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Miki skrev:

Ribbontweeter skrev:

Kaj. skrev:

Miki skrev: Når man løber tør for argumenter, kan man selvfølgelig altid gå efter manden.


Jeg er glad for du indrømmer, du har det sådan. Nå vi må videre ........


Skal bølgerne gå højt skal det helst være i godt vejr :-D :-D :-D

Bilag ikke fundet


Jeg må være en sejlbåd.




"Den Flyvende Hollænder" Opera på Det Kongelige Teater.
Sidste redigering: 18 maj 2017 21:46 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 05:11 #6284 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)
Apropos trådens overskrift.

Efter denne rundtur i metaforernes verden kommer jeg til at tænke på hvorvidt DIY – Do It Yourself – selvbyg i HI-FI sammenhæng er på vej bort fra begrebets oprindelige betydning. Eller i hvor høj grad man skal være involveret i byggeprocessen for at kunne kalde sin konstruktion for selvgjort. Sin egen.

Kommer udskiftning af kabler eller ændring af komponenter i en færdig konstruktion ind under begrebet? I hvor høj grad skal man være ”konstruktør” for at ligge indenfor rammen af begrebet DIY? Eller er det sådan at enhver ændring man foretager i et musikanlæg falder ind under begrebet?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 08:50 #6285 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Efter min opfattelse er DIY noget, som er sat i verden uden indtjening for øje.
Omvendt er produktion af elektronik med indtjening for øje ikke DIY.
Det sidste ligger under for en række krav omkring sikkerhed, EMC og produktansvar, det gør DIY ikke.

At visse produkter så til en vis grad ligner DIY, er så en andne side af historien.
Der går f.eks. meget hårdnakkede rygter om, at Densen er LC Audio konstruktioner, som Sillesen så bare enten har skaleret op, eller forsynet med en gigantisk strømforsyning, når en ny og dyrere model skulle udvikles.
Er det DIY eller hvad?
Noget i samme stil florerer om Vitus, hvis forstærkere siges at være opskaleringer af et diagram, som Ny Elektronik engang trykte til fri afbenyttelse.
Hvad med det?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 10:22 - 19 maj 2017 10:22 #6286 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne DIY :-)

Kaj. skrev: I hvor høj grad skal man være ”konstruktør” for at ligge indenfor rammen af begrebet DIY? Eller er det sådan at enhver ændring man foretager i et musikanlæg falder ind under begrebet?


Som sådan er det meste vel gammel vin på nye flasker, brygget af kendte konstruktionsopskrifter, med lidt krydderi fra egen hylde. Det er svært at opfinde den dybe tallerken igen og igen, selv om nogle producenter fra tid til anden fremturer med at det er hvad de har gjort.

DIY er vel i bund og grund opstået af at menigmand laver noget til sig selv, om han så delvist anvender færdige komponenter piller ikke ved at det er DIY. Der er ingen serieproduktion indblandet, selv om der da godt kan være mere end én færdig udgave, f.eks. hvis en gruppe er gået sammen om at lave noget.

Eksempler fra kendte forum-deltagere: Hvis jeg har fulgt og forstået udviklingen korrekt rent historisk, så var eLABS startet ud som DIY, men lige i det øjeblik andre, dvs. ikke-projektdeltagere, kunne købe produkterne som saml-selv skiftede det fra DIY til at være medbyg. Det er ikke kommercielt fordi, som jeg forstår det, at produkterne ikke blev lanceret for at tjene penge, selv om dem der har lavet kabinetterne og solgt stumperne naturligvis har fortjeneste på det, men konstruktørerne havde ikke. Det samme med Kaj's forstærkere, de er DIY så længe det kun er Kaj der anvender dem, men skulle nogen beslutte sig for at bygge efter, så er det medbyg, også selv om Kaj ikke tilbyder at man kan købe de samlede stumper igennem ham, igen fordi Kaj ikke sælger det som en færdig løsning. Men der findes også medbyg som har et kommercielt tlisnit, f.eks. de hedengangne HF-275 højttalere, og LC Audio's netstøjsfilter, hvor en forhandler sælger hele pakken.

Hvis vi fortsætter med Kaj's forstærkere, så vil jeg mene at hvis en anden kigger efter og lader sig inspirere, men ændrer hist og pist, tilsætter eget krydderi i selve kredsløbet, så er det igen DIY - det er ikke nok bare at vælge nogle andre højttalerterminaler for at det bliver DIY.

At montere bananer på et højttalerkabel, eller endda samle et signalkabel, vil jeg ikke kalde DIY, men hvis man selv bygger kablet, dvs. finder noget metal og lægger strømpe osv. udenpå, så er det vel :-)

Mine monoblokke anser jeg for at være DIY... Jeg har ikke selv lavet dem, det har en anden, men de er stadig DIY, han har selv tegnet konstruktionen. Og han har selvfølgelig taget sig betalt for arbejdstid, men det er ikke et kommercielt tilgængeligt produkt.

Det er min forståelse af DIY, sådan cirka.
Sidste redigering: 19 maj 2017 10:22 ved WymaxReborn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
19 maj 2017 12:04 #6287 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)

Kaj. skrev: Apropos trådens overskrift.

Efter denne rundtur i metaforernes verden kommer jeg til at tænke på hvorvidt DIY – Do It Yourself – selvbyg i HI-FI sammenhæng er på vej bort fra begrebets oprindelige betydning. Eller i hvor høj grad man skal være involveret i byggeprocessen for at kunne kalde sin konstruktion for selvgjort. Sin egen.

Kommer udskiftning af kabler eller ændring af komponenter i en færdig konstruktion ind under begrebet? I hvor høj grad skal man være ”konstruktør” for at ligge indenfor rammen af begrebet DIY? Eller er det sådan at enhver ændring man foretager i et musikanlæg falder ind under begrebet?


Der skal vel bare laves en ny engelsk forkortelse: CIY

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
19 maj 2017 12:06 #6288 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Om eLABS kan jeg fortælle, at det ganske rigtigt begyndte som DIY til 2 af designgruppens medlemmer.
Det var ikke meningen andre skulle involveres.
Men så begyndte det efterhånden, at se rigtig prof ud, og derved steg behovet for rigtige print, og derved steg omkostningerne også ved produktion af print til urimelige størrelser.
Det betød ganske enkelt, at vi skulle droppe projekterne, hvis vi ikke fik andre med, så vi kunne fordele omkostningerne på flere stk..
Derfor blev der tale om et medbyg projekt, hvor man selv skulle pålodde SMD komponenterne på print.
En lidt ambitiøs tilgang vil jeg hilse og sige.
Der blev brugt en del tid på support, men alle kom op og køre.
Meningen var så, at vi ville finde nogle færdige kabinetter i hæderlig kvalitet, og at vi så lagde målene ud til en bagplade med alle nødvendige udskæringer, som man selv kunne få lavet hos Schaeffer i Berlin online.
Pludselig dukkede der så en vis herre op ud af den blå luft, som mente, at det projekt fortjente et rigtig flot kabinet.
Det var Karsten, som sørgede for, at det blev et fræset kabinet, med tilhørende knapper, som gjorde, at man kunne samle hele molevitten uden en eneste møtrik, ret blæret faktisk.
Med den feature voksede projektet endnu mere, og pludselig var der mange flere end vi nogensinde havde regnet med, som steg på preamp projektet. Det blev så stort, at maskinfabrikkens fræser døde af belastningen, og vi ikke længere kunne få lasergraveret i dølgsmål hos en stor international legetøjsfabrik.
Vi var pludselig derhenne, hvor vi var nødt til, at tænke i større skala.
Det hjalp på priserne, og desuden kunne vi få hele eller dele af de efterfølgende apparater monteret på hypermoderne montage og loddeanlæg, hvilket fik fejlraten helt ned på 0, uden at yde nævneværdig support.

Sådan kan det gå med et DIY projekt, og det fede er, at deltagerne stadig er vilde med apparaterne.
Vi har en lille FB gruppe, med ca. 130 medlemmer, som der nærmest er mere trafik på end på Nerds lige før og efter deres udstilling.

Ud over at omkostningerne kom ned, så betød det også, at vores prototyping ikke længere behøvede, at holdes i så stram økonomisk snor.
Vi lavede simpelthen en masse prototyper, med forskellige ændringer, komponenttyper osv. Det var en meget stor gevinst for kvaliteten i sidste ende.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
19 maj 2017 12:24 #6289 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)

Nielsen skrev: Vi har en lille FB gruppe, med ca. 130 medlemmer, som der nærmest er mere trafik på end på Nerds lige før og efter deres udstilling.


Og alle de andre fora incl. dette :-)

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum