HiFi2you Banner11

You are not logged in.

DIY :-)

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 maj 2017 18:55 - 17 maj 2017 19:01 #6256 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Kjeldsen skrev: Der er en lille tråd omkring emnet

www.diyaudio.com/forums/power-supplies/1...shunt-regulator.html


Henvisningen handler om "shunt-power-supply'en" . Og den er naturligvis vigtig, men har ingen indflydelse på det Miki fremfører. Eller jeg for den sags skyld.
Sidste redigering: 17 maj 2017 19:01 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 maj 2017 19:03 #6257 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Et af problemerne med DIY audio er antallet af indlæg.
768 sider med indlæg om shuntregulatorer er simpelthen for meget.
Det er rent æv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 maj 2017 19:16 - 18 maj 2017 04:16 #6258 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)
Jeg har i dag rentegnet shunt-power- supply'en fra Kjeldsens henvisning. Uden komponentangivelser til videre eksperimenter.
Sidste redigering: 18 maj 2017 04:16 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 maj 2017 19:40 #6259 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)
sorry - den originale B1 ses her. Måske den kan kaste lidt lys over emnet

www.passdiy.com/project/preamplifiers/b1-buffer-preamp

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 maj 2017 19:49 - 17 maj 2017 19:59 #6260 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Kjeldsen skrev: sorry - den originale B1 ses her. Måske den kan kaste lidt lys over emnet

www.passdiy.com/project/preamplifiers/b1-buffer-preamp


Ja det kan det. På den måde at man her anvender kondensatorer i såvel indgang som udgang. I udgangen for at undgå problemer med DC på udgangen. Forklaringen på at man anvender kondensatorer begge steder er at man her anvender single-supply og derved forsyner gate med den halve forsyningsspænding så lydsignalets spændingssving ikke bliver asymmetrisk klippet ved maksimal udstyring.

Vi er dog stadig ikke nået til forklaringen på at Miki bruger bipolare transistorer hvor spændingen på basis er den samme som på emitterne. Ganske vist har jeg haft nogle af slagsen, men det var først efter de var brændt af og efterfølgende kasseret. Resten ....... en fire- femhundrede nye har alle en Vbe på mellem en halv og hel volt. Så jeg venter med at brænde teoribogen ......:-p
Sidste redigering: 17 maj 2017 19:59 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
17 maj 2017 20:56 #6261 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)

Kaj. skrev:

Kjeldsen skrev: sorry - den originale B1 ses her. Måske den kan kaste lidt lys over emnet

www.passdiy.com/project/preamplifiers/b1-buffer-preamp


Ja det kan det. På den måde at man her anvender kondensatorer i såvel indgang som udgang. I udgangen for at undgå problemer med DC på udgangen. Forklaringen på at man anvender kondensatorer begge steder er at man her anvender single-supply og derved forsyner gate med den halve forsyningsspænding så lydsignalets spændingssving ikke bliver asymmetrisk klippet ved maksimal udstyring.

Vi er dog stadig ikke nået til forklaringen på at Miki bruger bipolare transistorer hvor spændingen på basis er den samme som på emitterne. Ganske vist har jeg haft nogle af slagsen, men det var først efter de var brændt af og efterfølgende kasseret. Resten ....... en fire- femhundrede nye har alle en Vbe på mellem en halv og hel volt. Så jeg venter med at brænde teoribogen ......:-p



Jeg mener ikke at have givet udtryk for at bruge BJT på den ene eller den anden måde. Jeg burde dog have skrevet Gate istedet for basis. Jeg tror ikke du skal brænde teoribogen sådan en kan vi alle have brug for.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 maj 2017 20:59 - 18 maj 2017 08:00 #6262 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Kaj. skrev:

Miki skrev: Inden forvirringen breder sig, vil jeg stille og roligt gøre opmærksom på at den omtalte forstærker er DC-koblet. Dvs. er der 0V på indgangen(basis af T2 eller T4) så et der også 0V på udgangen.


Så stille som jeg formår vil jeg give dig ret i, at der står NUL volt på udgangen. På det viste diagram.:!: FORDI komponenterne vist på diagrammet ved pilene er angivet som bipolare BC546 transistorer hvorpå man har forbundet basis og emitter med hinanden. Det betyder at transistorerne ved pilene er OFF og derfor ikke trækker nogen strøm. Emitteren på T2 og T4 bliver derfor lagt til stel gennem modstanden over udgangen. Intet offset, men heller ingen lyd.

Men kigger man godt efter i virvaret af komponentangivelser ser man nævnt 2SK170. En FET som angivelig er tænkt placeret ved pilene fungerende som current source hvorved der går strøm gennem T2 og T4. Går der strøm gennem disse transistorer vil der være en spændingsforskel mellem basis og emitter (Vbe) på mellem 0,55volt og 0,77volt. Kan vi så blive enige om at spændingen på basis er nul volt vil spændingen på emitteren i den beskrevne sammenhæng være MINUS 0,55 volt (mindst). Emitteren er DC koblet til udgangen og så er det din tur til at regne, Miki.......




Miki. Jeg vil gerne have du forholder dig til indholdet.
Sidste redigering: 18 maj 2017 08:00 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
17 maj 2017 21:19 #6263 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)
Hvad vil du gerne vide om det kredsløb.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 maj 2017 21:25 - 18 maj 2017 04:49 #6264 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Miki skrev: Hvad vil du gerne vide om det kredsløb.


Edit:
Læs mit forrige indlæg og forhold dig til din egen forklaring mens du endnu engang kigger på diagrammet. Det er ikke sandt, når du skriver at der står nul volt på udgangen af bufferen fordi den er DC koblet. Der kan ikke være samme spændingspotentiale på basis og emitter. Derfor er der DC offset på udgangen upåagtet din forklaring. Det kan alene ophæves ved at montere en seriekondensator på udgangen. Det er den kendsgerning jeg vil have dig til at bekræfte.

Havde du ikke været ivrig fortaler for at korrigere og informere andre om det du mener er usandheder, vil jeg have henlagt dine indlæg som værende drillerier.
EDIT slut.
Sidste redigering: 18 maj 2017 04:49 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
17 maj 2017 21:29 #6265 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)
Hvad mener du.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
18 maj 2017 08:27 #6266 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)
Jo det er sandt der er 0V på udgangen, fordi det er FET's der sidder i forstærkeren i det virkelige liv.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
18 maj 2017 09:12 #6267 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Miki skrev: Jo det er sandt der er 0V på udgangen, fordi det er FET's der sidder i forstærkeren i det virkelige liv.


Således pillet ved kredsløbet jeg spurgte ind til, slap du udenom at svare på mit egentlige spørgsmål til diagrammet, som stammer fra det færdige kredsløb Kjeldsen henviste til. Fint nok. Kredsløbet ændret til udelukkende anvendelse af FET kræver omhyggelig parring af transistorerne inden din forklaring nærmer sig sin opfyldelse. FET transistorer varierer ofte ganske meget i deres VgsOn værdi. Og følges de ikke ad er vi tilbage til spørgsmålet om DC offset på udgangen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
18 maj 2017 09:35 #6268 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
18 maj 2017 09:44 #6269 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Kjeldsen skrev: I skal finde svar nummer #464
www.diyaudio.com/forums/pass-labs/124889...-10.html#post1589062


Tråden du henviser til bekræfter offset problematikken. Så langt så godt. I stedet for at justere forsyningsspændingerne til nul offset er her PASS DIY's forslag. Og så er FET bufferens værdi udtømt for mit vedkommende. Link til siden.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
18 maj 2017 09:49 #6270 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)

Kaj. skrev:

Miki skrev: Jo det er sandt der er 0V på udgangen, fordi det er FET's der sidder i forstærkeren i det virkelige liv.


Således pillet ved kredsløbet jeg spurgte ind til, slap du udenom at svare på mit egentlige spørgsmål til diagrammet, som stammer fra det færdige kredsløb Kjeldsen henviste til. Fint nok. Kredsløbet ændret til udelukkende anvendelse af FET kræver omhyggelig parring af transistorerne inden din forklaring nærmer sig sin opfyldelse. FET transistorer varierer ofte ganske meget i deres VgsOn værdi. Og følges de ikke ad er vi tilbage til spørgsmålet om DC offset på udgangen.


Jeg tror ikke jeg har ændret noget kredsløb, det må du henvende dig til DIY-audio med.
Hvad er det for et spørgsmål som jeg mangler at svare på.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum