- Modtagne Tak: 0
You are not logged in.
You are not logged in.
Kjeldsen skrev: Der er en lille tråd omkring emnet
www.diyaudio.com/forums/power-supplies/1...shunt-regulator.html
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kjeldsen skrev: sorry - den originale B1 ses her. Måske den kan kaste lidt lys over emnet
www.passdiy.com/project/preamplifiers/b1-buffer-preamp
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kaj. skrev:
Kjeldsen skrev: sorry - den originale B1 ses her. Måske den kan kaste lidt lys over emnet
www.passdiy.com/project/preamplifiers/b1-buffer-preamp
Ja det kan det. På den måde at man her anvender kondensatorer i såvel indgang som udgang. I udgangen for at undgå problemer med DC på udgangen. Forklaringen på at man anvender kondensatorer begge steder er at man her anvender single-supply og derved forsyner gate med den halve forsyningsspænding så lydsignalets spændingssving ikke bliver asymmetrisk klippet ved maksimal udstyring.
Vi er dog stadig ikke nået til forklaringen på at Miki bruger bipolare transistorer hvor spændingen på basis er den samme som på emitterne. Ganske vist har jeg haft nogle af slagsen, men det var først efter de var brændt af og efterfølgende kasseret. Resten ....... en fire- femhundrede nye har alle en Vbe på mellem en halv og hel volt. Så jeg venter med at brænde teoribogen ......
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kaj. skrev:
Miki skrev: Inden forvirringen breder sig, vil jeg stille og roligt gøre opmærksom på at den omtalte forstærker er DC-koblet. Dvs. er der 0V på indgangen(basis af T2 eller T4) så et der også 0V på udgangen.
Så stille som jeg formår vil jeg give dig ret i, at der står NUL volt på udgangen. På det viste diagram.:!: FORDI komponenterne vist på diagrammet ved pilene er angivet som bipolare BC546 transistorer hvorpå man har forbundet basis og emitter med hinanden. Det betyder at transistorerne ved pilene er OFF og derfor ikke trækker nogen strøm. Emitteren på T2 og T4 bliver derfor lagt til stel gennem modstanden over udgangen. Intet offset, men heller ingen lyd.
Men kigger man godt efter i virvaret af komponentangivelser ser man nævnt 2SK170. En FET som angivelig er tænkt placeret ved pilene fungerende som current source hvorved der går strøm gennem T2 og T4. Går der strøm gennem disse transistorer vil der være en spændingsforskel mellem basis og emitter (Vbe) på mellem 0,55volt og 0,77volt. Kan vi så blive enige om at spændingen på basis er nul volt vil spændingen på emitteren i den beskrevne sammenhæng være MINUS 0,55 volt (mindst). Emitteren er DC koblet til udgangen og så er det din tur til at regne, Miki.......
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Miki skrev: Hvad vil du gerne vide om det kredsløb.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Miki skrev: Jo det er sandt der er 0V på udgangen, fordi det er FET's der sidder i forstærkeren i det virkelige liv.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kjeldsen skrev: I skal finde svar nummer #464
www.diyaudio.com/forums/pass-labs/124889...-10.html#post1589062
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kaj. skrev:
Miki skrev: Jo det er sandt der er 0V på udgangen, fordi det er FET's der sidder i forstærkeren i det virkelige liv.
Således pillet ved kredsløbet jeg spurgte ind til, slap du udenom at svare på mit egentlige spørgsmål til diagrammet, som stammer fra det færdige kredsløb Kjeldsen henviste til. Fint nok. Kredsløbet ændret til udelukkende anvendelse af FET kræver omhyggelig parring af transistorerne inden din forklaring nærmer sig sin opfyldelse. FET transistorer varierer ofte ganske meget i deres VgsOn værdi. Og følges de ikke ad er vi tilbage til spørgsmålet om DC offset på udgangen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen